10 ویژگی ضروری یک فروشگاه اینترنتی

10 ویژگی ضروری یک فروشگاه اینترنتی

امکانات فروشگاه اینترنتی موفق چیست؟

در این مقاله ویژگی هایی را که به بهبود قابلیت­ها و سوددهی وب سایت فروشگاهی شما کمک می کنند را بررسی می کنیم; شما با مطالعه این موارد آمادگی لازم برای ساخت و مدیریت فروشگاه خودتان را خواهید داشت. 
1-       لوگوی مناسب و گویا

یک آرم مناسب و واضح، مثل یک کارت ویزیت هم برای کسب و کارهای کوچک و هم برای برندهای بزرگ ضروری است. در خرید آنلاین، لوگو یک نماد اعتماد و عنصر اطمینان بخش برای شرکت یا سازمان است. برای مارک های معروف، تنها با یک لوگوی شناخته شده ، یک وب سایت با یک سری عکس و فیلم زیبا و یک دکمه ی خرید کافی است. توجه کنید زمان زیادی صرف انتخاب لوگو نکنید. اگر در مدت کم کسب و کار شما گرفت می توانید حتی لوگوی خود را تغییر دهید و مشکل خاصی هم پیش نمی آید. نکته مهم این است که فقط لوگوی خیلی بد انتخاب نکنید!

2-      تخفیف، هدیه و ارسال رایگان

کاربران معمولا سریع تصمیم می گیرند که آیا یک وب سایت را دوست دارند یا نه. به همین دلیل یک وب سایت فروشگاهی باید علاقه مشتری را در همان لحظه های ابتدایی ورودش به سایت جلب کند، در غیر این صورت کاربران وب سایت های با صفحه ی اول جالبتری را برای خرید انتخاب خواهند کرد. هیچ چیز به اندازه ی تخیف ویژه در صفحه اول توجه مشتری را جلب نمی کند. بسیاری از مردم در دوره های تخفیف و فروش ویژه، بدون فکر کردن خرید می کنند و هر چیزی را حتی اگر نیاز نداشته باشند فقط به این علت که تخفیف دارد می خرند!

برخی از مشتریان با ارسال رایگان جذب می شوند و برخی با ارسال هدیه . بنابراین تخفیف و فروش ویژه معمولا اولین چیزی است که خریداران در وب سایت ها به دنبال آن هستند. وعده ی هدیه و تخفیف باعث تحریک مشتریان به خرید می شود. بنابراین موقعیت آگهی های تخفیف و بنرهای جذاب در بالاترین قسمت صفحه اصلی یک وب سایت فروشگاهی توصیه می شود.

حمل و نقل رایگان نیز برای تعداد زیادی از مشتریان مهم است. یک سایت فروشگاه اینترنتی برای تمام مردم نقاط مختلف است و فقط یک بازار محلی نیست، بنابراین باید هزینه حمل و نقل را به صورت حساب هایش اضافه کند. بسیاری از فروشگاه ها برای خودداری از هزینه های حمل و نقل بیجا، معمولا یک قیمت حداقل را به عنوان هزینه حمل و نقل تنظیم می کنند به طوری که برای خریداران، خرید از خرده فروش های بزرگ یا فروشگاه های آنلاین نتیجه یکسانی دارد. بنابراین حمل و نقل رایگان در حاشیه قرار دارد و افزودن هزینه حمل و نقل به صورت حساب عامل بازدارنده ای برای خریداران محسوب نمی شود. علاوه براین خرید اجناس به صورت اینترنتی حتی بدون تخفیف ممکن است ارزان تر از خرید از مغازه های و بوتیک ها باشد. به همین دلیل است که حداقل هزینه حمل و نقل قابل قبول است.

3-      آخرین اخبار و محبوب ترین محصولات

برای اخبار دوره های تخفیف یا برنامه های آینده درباره ی محصولات صفحه ی اصلی بهترین مکان است. پیدا کردن محصولات منحصربه فرد و قیمت های خاص برای خریداران نباید زیاد مشکل باشد. به علاوه مشتریان ثابت بررسی چند محصول جدید در صفحه ی اصلی را اتلاف وقت برای گشتن به دنبال جدیدترین محصولات در صفحات داخلی سایت ترجیح می دهند.

سایت های معروف زیر را ببینید که در آن ها به خوبی توجه مشتری به محصولات و تبلیغات جلب می شود.

4-      نام تجاری محصولات

پیش بینی اینکه مشتری دنبال چه محصولی ست همیشه ممکن نیست؛ اما این به این معنی نیست که همه ی محصولات را باید به طور مستقیم در صفحه ی اصلی قرار دهیم. کاری که می توان انجام داد این است که محصولات پربازدید و پیشنهادات جالب را جایی قرار دهیم که به آسانی در دسترس باشند. این ترفند برای صاحبان کسب و کاری که یک فروشگاه بزرگ با محصولات زیاد دارند بسیار کارآمد است.

اگر شما محصولات برند و مارک در فروشگاه اینترنتی خود دارید، سعی کنید آنها را صفحه اصلی قرار دهید. این ترفند باعث جلب توجه مشتریانی می شود که دقیقا نمی دانند دنبال چه هستند! علاوه بر این فروشندگان زیادی وجود دارند که فرصتی برای خرید برند ارائه می دهند.

5-      سبد خرید، فرم ورود و فرم جستجو

در سایت های تجاری، ویژگی های سبد خرید، فرم ورود و فرم جستجو معمولا در کنار هم قرار داده می شوند. تصور یک فروشگاه بدون سبد خرید تقریبا غیرممکن است. محبوب ترین آیکون سبد خرید، یک سبد ساده است. بسیاری از فروشگاه ها نیز برای مشتریان خود یک حساب کاربری خصوصی اختصاص میدهند تا امکان بررسی سفارشات قبلی و فعلی مشتریان وجود داشته باشد.

هر مشتری می تواند نام کاربری و رمز عبور شخصی خود را داشته باشد. علاوه بر این، صاحبان حساب کاربری از تخفیفات ویژه برخوردار باشند و در تبلیغات و فروش مشارکت کنند. شما می توانید جهت سفارش فروشگاه اینترنتی پیشرفته خود با ما تماس بگیرید. شرکت فرآیند مدار نت وب سایت منحصربفرد و مورد نظر شما را برایتان طراحی و تولید می کند.

در طراحی سایت فروشگاهی بزرگ که محصولات متنوعی دارند، وجود فرم جستجو ضروری است. فرم جستجو به مشتریانی که به دنبال محصول خاصی هستند کمک می کند تا مستقیم کالای مورد نظر خود را یافته و سفارش خود را ثبت کنند.

6-      آیکون سیستمهای پرداخت

وب سایت های تجارت الکترونیک با خریداران زیادی از سراسر جهان سروکار دارند که هر کدام سیستم پرداخت خاصی را ترجیح می دهند. علاوه بر این، ممکن است روش های پرداخت خاص، محدودیت های فنی داشته باشند. به همین دلیل بهتر است گزینه های پرداخت برای کاربران واضح باشند. به عنوان مثال، برخی از وب سایت های فروشگاهی کارت های اعتباری بین المللی را قبول نمی کنند یا در برخی فروشگاه های آنلاین آدرس صورتحساب و آدرس تحویل باید در همان کشور محل فروشگاه باشد.

فروشگاه های اینترنتی معمولا از کارت های اعتباری، کوپن های هدیه، پرداخت در محل و ... به عنوان سیستم های پرداخت اصلی خود استفاده می کنند. آیکون های این روش های پرداخت معمولا در پایین صفحه یا در گوشه های بالای سایت قرار داده می شوند. همانطور که در نمونه های زیر میبینید، آیکون روش های پرداخت باید به صورت واضح و ساده در صفحه ی اصلی سایت فروشگاهی قرار داده شوند.

7-      لینک رسانه های اجتماعی

گفته می شود تقریبا 20 درصد از خرید های آنلاین بعد از بررسی شبکه های اجتماعی صورت می پذیرد. مردم تمایل دارند قبل از خرید نگاهی به افکار عمومی بیندازند. وب سایت های رسانه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام، بهترین منبع برای دریافت اطلاعات در مورد کالاها هستند.

علاوه بر این، بهترین فرصت برای رونق کسب و کار شماست: جوامع آنلاین به شناسایی فعالترین و بانفوذترین مشتریانی که هنوز با امکانات فروشگاه اینترنتی آشنا نیستند، کمک زیادی می کند. رسانه های اجتماعی، بهترین راه اطلاع رسانی و ارتباط با مشتریانی است که تنها آن ها را دنبال می کنند.

8-      شماره های تماس و گفتگوی آنلاین

با خرید آنلاین، خریداران و فروشندگان از طریق شبکه های کامپیوتری با یکدیگر در ارتباط هستند. در صورت بروز مشکلات احتمالی، خریداران ترجیح میدهند با کسی صحبت کنند. به همین دلیل یک فروشگاه اینترنتی نیاز به یک تیم پشتیبانی دارد.خطوط تماس مستقیم یا چت آنلاین از سرویس های با ارزش برای مشتری محسوب می شوند.

در صورتی که خرید اینترنتی در تمام مدت شبانه روز امکان پذیر باشد، فروشگاه باید سرویس پشتیبانی 24ساعته داشته باشد تا به سوالات احتمالی مشتریان پاسخ داده شود. به علاوه بر این مردم در هر مکانی می توانند آنلاین باشند، بنابراین هر خرید –هر پرسش- در هر ساعت شبانه روز ممکن است انجام شود.

9-      فروشگاه یاب

برای فروشگاه های آنلاین که چند شعبه محلی یا ملی دارند، باید یک فرم فروشگاه یاب داشته باشند. بسیاری از مشتریان محافظه کار ترجیح میدهند محصول را به صورت واقعی بررسی کنند، وب سایت را تنها برای یافتن نزدیکترین فروشگاه یا شعبه بررسی می کنند.

به احتمال زیاد، مشتریان در بالا یا گوشه های پایین سایت به دنبال این گزینه می گردند. در صورتی که فروشگاه دارای شبکه تجاری بسیار گسترده ای باشد مثلا زنجیره ای باشد ، بهتر است فرم مخصوصی جهت جستجو بر اساس کشور، شهر، کد پستی و آدرس داشته باشد. تب فروشگاه یاب وب سایت های تجاری زیر را ببینید:

10-      علامت های اعتماد

علامت های اعتماد آرم ها و تصاویر کوچکی هستند که تضمین امنیت و خرید بی خطر از سوی یک سازمان معتبر می باشند.(مانند نماد اعتماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران) این مجوزهای رسمی اعتماد مشتریان را برای به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود جلب می کند. بازدیدکنندگان اگر بدانند که فرآیند پرداخت آنها از امنیت برخوردار است، تمایل به خریدشان بیشتر می شود.

همچنین باید توجه داشت که این نشانه های اعتماد برای برندهای معروف زیاد اهمیت ندارد. آنها به علت شهرت قبلی، برای جلب اعتماد مشتریان نیاز به تست حریم خصوصی ندارند.

به غیر از علامت های اعتماد، منوهای خوب، توصیف جزئیات محصول و نظرات کاربران نیز برای دستیابی به شهرت آنلاین بسیار مهم است. فراموش نکنید که اعتماد نقش بسیار مهمی در تمایل مشتری برای پرداخت و خرید آنلاین ایفا می کند.

منبع : rondbit