شهرک خاوران تبریز

 شهرک خاوران تبریز  

فاز یک خاوران تبریز که در حال حاضر بصورت تفکیکی و پیاده سازی شده بر روی نقشه موجود میباشد خود به سه بخش خاوران ، آذران و دهکده سلامت تفکیک شده است. آزادراه تبریز- زنجان به گونه ای از این منطقه عبورکرده که فاز یک خاوران را به دو نیم تقسیم کرده است .اگر فرض را بر این بگیریم که از تبریز به سمت زنجان حرکت میکنیم سمت راست ما دهکده سلامت و سمت چپ ما فاز یک خاوران نام گرفته است که این قسمت خود نیز به دو قسمت خاوران و آذران تبریز تقسیم بندی شده اند.

اگر بخواهیم از سوی دیگر موقعیت این شهرک را بررسی کنیم وقتی که از تبریز به سمت باسمنج حرکت میکنیم در سمت راست ما قسمتی از فاز یک خاوران تبریز و قسمت آذران تبریز قرار دارد جاده زرنق را که دروسط جاده تبریز باسمنج قرار دارد را یک خط منصف در نظر بگیریم ساختمان شهرداری منطقه 9 تبریز در همجواری جاده زرنق و در قسمت فاز یک شهرک خاوران تبریز قرار گرفته است.

دانلود و بررسی نقشه تفکیکی قطعات شهرک خاوران

خاوران تبریز بعد از تصویب و نهایی شدن طرح تفصیلی آن به صورت زیر در نقشه طراحی شده بود.(نقشه شهرک خاوران تبریز)

 

در اولین نقشه شهرک خاوران تبریز ، قطعات خاوران و آذران به صورت مجزا شماره گذاری شده بودند.بسیاری از بخش های خاوران که در نقشه جدید موجود می باشد در این نقشه وجود ندارند.

در نقشه اولیه خاوران ، قطعات مسکونی شهرک آذران به کادرهائی بی رنگ مشخص شده اند و قطعات مسکونی خاوران رنگ های متنوعی دارند.

قطعات بخشی از خاوران ، با حرف M  شروع می شوند . این قطعات سمت چپ میدان اصلی واقع شده اند.

اکثرا قطعات M  متراژی معادل 300 الی 400 مترمربع دارند. اما توجه داشته باشید در نقشه تفکیکی جدید شهرک خاوران تبریز ، این قطعات تغییر متراژ دارند.

khavarantown-map

البته لازم بذکر است قطعات M  دور میدان اصلی خاوران که تغییر متراژ داشتند ، از سوی شهرداری خاوران ، به میزان متراژی که کاهش یافته اند در زمان اخذ مجوز نقشه و پروانه ساخت قطعه مورد نظر ،تخفیفی برای آن لحاظ می گردد.

ویژگی های بارز قطعات خاوران نسبت به قطعات تفکیکی شهرک آذران تبریز ، وجود انشعابات در خاوران ، ساخت و سازهای چشم گیر در خاوران و وجود سکونت در برخی بخش های خاوران می باشد.

با توجه به نقشه تفکیکی خاوران ، تنوع متراژ در بین قطعات خاوران نسبت به قطعات آذران کمی گسترده تر می باشد.

قطعات مشخص شده در نقشه زیر ، در بخشی از خاوران قرار گرفته اند که ساخت و ساز چشم گیری را در بر میگیرند.

khavarantown-map

قطعات با متراژ های متفاوت در نقشه شهرک خاوران تبریز

با بررسی نقشه های قدیم و جدید شهرک خاوران و اذران تبریز می توان به این نتیجه رسید اکثر قطعات در این شهرک متراژی بالای 300 مترمربع دارند.

شهرداری منطقه 9 تبریز ،توافق اولیه با مالکین اراضی خاوران را با 19درصد انجام داده است. لذا قراردادهای فاز یک خاوران نیز همانند امتیازهای فاز دو خاوران متراژی معادل 190 مترمربع دارند.

بعد از تصویب خاوران و ارائه طرح تفصیلی این شهرک ، شهرداری در قبال هر دو امتیاز 190 متری (فاز یک) ، قطعه تفکیکی مشخصی به صورت معوض در اختیار مالک قرار می داد.

 

البته برخی از قطعات فاز یک ، طی قراردادهائی که شهرداری با تعاونی های مسکن شرکت های مختلف منعقد کرده است ، در اختیار اعضای این تعاونی ها قرار گرفته اند.

تعاونی هائی مانند تعاونی مسکن ماشین سازی تبریز ، تعاونی مسکن تراکتورسازی ، تعاونی مسکن جهاد کشاورزی ، تعاونی مسکن زندان ، تعاونی مسکن اداره برق ، تعاونی مسکن بازرگانی و….

 

تعاونی های ذیربط با توجه به شرایط خود ، قطعات دریافتی از شهرداری را به صورت شراکتی در گروه های 2،3،4،5،8،9،10،11،20،32،34 و … از اعضای خود تقسیم نموده اند.

لازم بذکر است برای سرمایه گذاران با سرمایه های زیر یک میلیارد تومان ، این سهم ها گزینه های بسیار خوبی برای خرید می باشند. هر چقدر میزان سرمایه تان بیشتر باشد ، می توانید سهمی با موقعیت بهتر و تعداد شرکای کمتر بخرید.

در کل برخی از بخش های خاوران و آذران دارای قطعاتی با متراژ مشخص شده در نقشه زیر می باشند.

khavarantown-map-area
khavarantown-map-area

دانلود نقشه تفکیکی جدید شهرک خاوران تبریز و شهرک آذران تبریز

بعد از تفکیک بخش های جدید خاوران و آذران تبریز و آماده سازی مناطق جدید این شهرک ، نقشه جدیدی از سوی شهرداری معرفی شد.

در نقشه جدید خاوران تبریز ، قطعات خاوران و آذران به صورت یک منطقه واحد در نظر گرفته شده اند. شماره گذاری قطعات خاوران و آذران از P-0001  در خاوران با متراژ تقریبی 261 مترمربع (قطعه بر جاده باسمنج با کاربری مسکونی) شروع شده اند و تا قطعه P-4015   با متراژ تقریبی 195 مترمربع (با کاربری تجهیزات شهری _ در منطقه علوم پزشکی 2 آذران تبریز) ادامه پیدا میکنند.

 

در نقشه جدید ، همانند نقشه اولیه خاوران از رنگ مختلف برای یک نوع کاربری استفاده نشده است. تنوع رنگ های قطعات خاوران ، تنها برای هر نوع کاربری ، یک رنگ در نظر گرفته شده است. تصویری با وضوح پائین از نقشه جدید تفکیکی خاوران تبریز در زیر آمده است.

به صورت کلی تنوع کاربری قطعات خاوران و آذران در نقشه جدید به صورت زیر می باشد.

khavarantown-map-sunproperty

 نقشه جدید قطعات شهرک خاوران

در نقشه جدید خاوران ، قطعات تفکیکی تعاونی مسکن تبلیغات اسلامی محله 1و2 و قطعات تفکیکی جدید شهرداری منطقه 9 تبریز و هم چنین قطعات تفکیکی تعاونی مسکن علوم پزشکی (علوم پزشکی 2 یا همان کوی فتح) نیز نشان داده شده اند.

 

برخی از مناطق جدید تفکیک شده در نقشه جدید آماده سازی شده و جدول کشی و آسفالت ریزی شده اند اما برخی از مناطق و قطعات موجود در نقشه جدید ، آماده سازی نشده اند.

khavarantown-googlemap-sunproperty

khavarantown-googlemap-sunproperty

شهرک خاوران تبریز از ابتدا تا تفکیک

وقتی که منطقه خاوران تبریز بدلیل دارا بودن زمین های بکر و موقعییت جغرافیایی عالی ایده طرح ایجاد مدرن ترین شهرک کشور را در ذهن مسئولین ایجاد کرد پس از بررسی های لازم  و مکرر از هر نظر این ایده بصورت طرح برای تصویب به مراتب بالاتر ارائه گردید که پس از تصویب و موافقت با طرح شهرک خاوران تبریز، منطقه خاوران تبریز تحت نظارت شهرداری منطقه 9 تبریز در امد، لذا شهرداری این منطقه در ابتدا اقدام به تملک زمین های خام از مالکین اولیه کرد.بدین صورت که در قبال هر زمین امتیازی ( در ادامه به توضیح امتیاز خواهیم پرداخت ) در اختیار مالکین قرار داد توافق بدین صورت انجام گرفت  که هر امتیاز معادل 190 متر مربع در نظر گرفته شد یعنی اگر شخصی زمینی به اندازه 570 مترمربع داشته باشد از طرف شهرداری 3 امتیاز بهمالک زمین تعلق میگیرد.که این امتیازات بعد از اماده سازی اراضی برای بهره برداری و پیاده سازی بر روی نقشه  تفکیکی شهرک خاوران تبریز در اختیار شهرداری قرار میگیرند  و شهرداری موظف است که به ازای هر امتیاز زمینی مطابق امتیاز مالکین اولیه پس از دریافت هزینه اماده سازی  در اختیار انها قرار دهد.شهرداری بنا به قرارداد اولیه بسته شده موظف به این است که در قبال هر دو امتیازیک قطعه مشخص و تفکیک شده در اختیار مالکین قرار دهد.پس ازواگذاری اراضی به ازای هر امتیاز، قطعاتی باقی مانده است که شهرداری منطقه 9 تبریز این اراضی را به تعاونی های مسکن ارگان های مختلف از جمله ماشین سازی ، موتوژن ، برق ،تراکتورسازی و.... با انعقاد قراردادی بین خود و تعاونی های مسکن واگذار کرد.

بخش فاز یک  خاوران تبریز مختص تعاونی های ماشین سازی ، موتوژن ، برق ، تراکتور سازی ، علوم پزشکی و فرهنگیان میباشد که این اراضی مستقیم زیر نظر تعاونی های مسکن میباشند.منطقه آذران تبریز زیر نظر شهرداری منطقه 9 تبریز میباشد و اراضی موجود در این بخش برای تعدادی از تعاونی های مسکن مانند علوم پزشکی ، موتوژن ، کارکنان دولت و تبلیغات اسلامی میباشد.

قیمت گذاری در خاوران تبریز

شهرک-خاوران-تبریز

قیمت زمین در خاوران تبریز به عواملی بستگی دارد که میخواهیم در این بخش به این عوامل بپردازیم.

  1. متراژ قطعات : اکثر متراژها در شهرک خاوران تبریز از 300 متر مربع بیشتر است و تقریبا نزدیک به 1% یا 2% ازکل قطعات زیر 300 مترمربع میباشد.در خاوران تبریز اگر متراژ قطعه بیشتر باشد بدلیل پایین امدن قدرت خرید قیمت پایین تر خواهد بود.
  2. موقعیت قطعه : اینکه قطعه موردنظردر نقشه در چه موقعیتی قرار گرفته است مورد مهمی میباشد.اینکه قطعه در ابتدای کوچه باشد ، دسترسی آسان به مدرسه ،وسایل نقلیه عمومی و یا مرکز شهرک را داشته باشد ، برای ساخت و ساز اماده سازی شده است یا نشده است، وجود یا عدم وجود انشعابات در محل و عوامل دیگری که در قیمت قطعه تاثیر گذار خواهد بود.
  3. سهم یا کل بودن زمین مورد نظر : در اینجا ما دو نوع قطعه داریم :
  • قطعه ای که برای یک شرکت بوده است و تعاونی مسکن آن شرکت این قطعه را بنا به نیاز و درخواست کارکنان این قطعه را بین چند نفر تقسیم کرده است و به هرکس به میزان سرمایه ای که داده است سهمی از یک قطعه را واگذار کرده است که این یک نوع از خرید و فروش سهم میباشد.
  • مورد بعدی قطعه ای است که برای یک شخص میباشد و فرد تصمیم به فروش قطعه میگیرد که میتواند این قطعه را هم بصورت قطعه کامل بفروشد و هم به صورت سهم سهم . که بدلیل بالا بودن قیمت کل قطعه و پایین امدن تقاضا در این مورد ، فروشنده بیشتر راقب به فروش سهم سهم از قطعه خود میباشد تا براحتی بفروش برساند.
  1. نوع کاربری قطعه : شهرداری منطقه 9 تبریز نسبت به نوع کاربری مثلا : درمانی ، آموزشی ، تجاری و یا ورزشی تعرفه های قیمت متفاوتی ارائه داده است که به نسبت کاربری متفاوت است.
  2. پیشرفت ساخت و ساز در منطقه مورد نظر : دربعضی مناطق خاوران تبریز بدلیل وجود انشعابات لازم در منطقه و ساخت و ساز چشم گیر و وجود سکونت در بعضی مناطق در خرید قطعه بسیار مهم است و این در صورتی است که در آذران تبریز بدلیل تاخیر در آماده سازی و عدم وجود انشعابات لازم و عدم وجود ساخت و ساز چشم گیر در این منطقه به مراتب قیمت کمتر از شهرک خاوران تبریز میباشد.

انواع خرید در شهرک خاوران تبریز

به سه شکل میتوان در این شهرک سرمایه گذاری کرد :

  1. امتیاز : ابتدا قبل از هرچیز به مختصر توضیحی در خصوص امتیاز میپردازیم که اینگونه میتوان این قضیه را توضیح داد که امتیاز یک نوع قرارداد است بین مالک و خریدار که مالک موظف بر این است که بنا بر قرارداد و توافق نامه زمینی معادل قرارداد به سرمایه گذار واگذار کند.همانگونه که در بخش اول اشاره شد شهرداری منطقه 9 زمین های مالکین اولیه را با واگذاری امتیاز برای آماده سازی اراضی برای ساخت و ساز به تملک خود دراورد.و طبق قرارداد بسته شد به ازای هر امتیاز 190 متر مربع بعدازآماده سازی باید واگذار گردد. اگر شخصی سرمایه ای مابین 5 تا 100 میلیون تومان داشته باشد پیشنهاد ما خرید امتیاز از فاز یک یا دو خاوران میباشد.
  2. سهم : سهم یعنی یک قطعه را 5 نفر، 8 نفر یا بیشتر باهم خریداری کنند و هر شخص به ازای مقدارسرمایه ای که میدهد از آن قطعه سهیم میشود و این افراد بصورت شریکی از یک قطعه بهرمند میشوند این در صورتی است که اگر تصمیم به ساخت و ساز گرفته شود در این قطعه گرفته شود باید تمام مالکین رضایت داشته باشند در غیر این صورت ساخت و ساز غیر ممکن است ولی در هنگام فروش سهم فقط مالک خود سهم میتواند اظهار نظر کند.افرادی که سرمایه ای که  در نظر گرفته اند مابین 100 تا 700 میلیون تومان است میتواند یک سهم از قطعات خاوران را سهیم شوند.
  3. قطعه : وقتی شخص سرمایه گذار تصمیم به سرمایه گذاری بیش از 700 میلیون تومان را دارد میتواند یک قطعه از زمین های تفکیک شده از فاز یک خاوران تبریز را خریداری کند و مقدار سرمایه در نظر گرفته شده به نسبت موقعیت قطعه مابین 700 میلیون تا 1 میلیارد و 700 میلیون تومان متغییر میباشد.که عوامل ذکر شده در بالا در این نوسان قیمت تاثیر بسزایی دارد.

قیمت زمین در شهرک خاوران تبریز به چه عواملی بستگی دارد؟

شهرک خاوران در فاز یک ،  شامل خاوران و آذران می شود.

شهرک آذران تبریز بیشتر شامل اراضی فتح آباد و شادآباد علیا می شوند که شمالا به جاده باسمنج ، شرقا به شهرک خاوران ،غربا به یاغچیان و جنوبا به آزاد راه تبریز-زنجان منتهی می شود.

قیمت زمین در شهرک خاوران تبریز

قیمت زمین در شهرک خاوران تبریز به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این نوشته تا حدودی به آنها اشاره خواهیم نمود.

اراضی محدوده فاز یک شهرک خاوران تبریز جزو اراضی زرنق می باشند.خاوران تبریز زیر نظر مستقیم شهرداری منطقه 9 خاوران تبریز می باشد اما درآذران تبریز با تعاونی های مسکن مختلفی درارتباط خواهیم بود.

بخش های مختلف آذران تبریز زیرنظر تعاونی های لشگر ، علوم پزشکی ، کارکنان دولت ، تبلیغات اسلامی و.. می باشند.

در خاوران تبریز نیز بخشی از اراضی به صورت مستقیم در اختیار مالکین اولیه اراضی قرار گرفته است و بخشی دیگر نیز با هماهنگی شهرداری خاوران (شهرداری منطقه 9 تبریز) و تعاونی مسکن ادارات و سازمان های مختلف به اعضای این تعاونی ها واگذار گردیده است.

برخی از تعاونی هائی که در خاوران تبریز در بخش های مختلف آن قطعه زمین دریافت نموده اند عبارتند از تعاونی مسکن ماشین سازی تبریز ، تعاونی مسکن جهاد ، تعاونی مسکن تراکتورسازی ، تعاونی مسکن اداره برق، تعاونی بازرگانی ، تعاونی مسکن ادراه گاز ، تعاونی منابع طبیعی و…. قطعات فاز یک خاوران تبریز (بخش های خاوران و آذران تبریز) شامل انواع مختلف کاربری ها می شوند.

کاربری های موجود در فاز یک خاوران عبارتند از : مسکونی ، تجاری ، مذهبی ، فرهنگی ، آموزشی ، درمانی ، ورزشی ، پذیرائی و گردشگری ، پارکینگ ، پارک و فضای سبز ، دهکده سلامت  و…. طراحی و پیاده سازی نقشه فاز یک خاوران تبریز طبق الگوی خاصی انجام شده است.

اکثر قطعات در فاز یک خاوران و آذران تبریز دارای مساحتی بزرگتر از 300 مترمربع هستند. تراکم ساخت قطعات دارای شرایط متفاوتی نسبت به سایر مناطق تبریز می باشد.

khavarantown-map

شماره قطعات شهرک خاوران و آذران تبریز به چه صورت می باشد؟

شماره گذاری قطعات خاوران و آذران در نقشه اولیه ( نقشه قدیم خاوران تبریز) ، به صورت مجزا (برای خاوران و آذران) در نظر گرفته شده بود.

اما در نقشه جدیدی که از سوی شهرداری منطقه 9 تبریز در اختیار عموم قرار گرفت قطعات خاوران و آذران به صورت واحد در نظر گرفته شده و از عدد p-0001   به متراژ 261 مترمربع  شروع شده و تا p-4014  به متراژ 391 مترمربع شماره گذاری شده اند.

khavarantown-new-map
khavarantown-new-map

البته احتمال افزایش شماره قطعات وجود دارد، چون در نقشه هائی که اخیرا تهیه شده اند ، برخی قطعات(مثلا قطعات بزرگ با کاربری درمانی یاآموزشی و…. ) بدلیل کمبود قطعه جهت تخصیص به مالکین اراضی ، تغییر کاربری به مسکونی داشته و تفکیک شده اند.

اکنون با در نظر گرفتن خاوران و آذران تبریز به صورت شهرکی مدرن و واحد ، میتوان حدود اربعه این منطقه را به این صورت تعریف نمود : شمالا به جاده باسمنج (بلوار شهدای غواص) ، جنوبا به آزادراه تبریز-زنجان ، شرقا به جاده زرنق و غربا اتوبان شهید کسائی ختم می شود.

با توجه به نوع طراحی قطعات خاوران ، اکثر قطعات به صورت جنوبی هستند اما طبق ضوابط و شرایط خاصی که در ساخت و ساز شهرک حاکم می باشد ، ساختمان ها از دو طرف نورگیری خواهند داشت ، یعنی بحث جنوبی و شمالی دیگر آنچنان مطرح نخواهد بود.

تنوع ملکی در خاوران و آذران بسیار گسترده می باشد .

جهت آگاهی از قیمت زمین در شهرک خاوران تبریز باید اطلاعات کافی نسبت به نوع ملک موردنظر داشته باشیم.

طبق تماس های تلفنی و مشاوره هائیکه با دوستان در طول چندین سال داشته ایم متوجه این امر بسیار مهم شده ایم که مشتریان عزیز گاهی بدلیل نبود اطلاعات کافی نسبت به تنوع املاک خاوران ، معامله ای با قیمت زمین در شهرک خاوران تبریز غیر واقعی انجام داده اند.

مثلا برخی افراد سودجو در سایت هائی مثل دیوار و شیپور ، آگهی فروش امتیاز خاوران با مبالغی پائین تر از قیمت واقعی فاز دو خاوران درج میکنند ، و خریدار عزیز احساس سود بیشتر کرده و بدلیل ناآگاهی اقدام به خرید ملک مورد نظر می نماید اما بعد از مدتی متوجه می شود ملک خریداری شده همان ملک مورد نظر نبوده استو چه بسا به قیمت چندین برابری معامله نموده است.

لذا بر آن شدیم تا تنوع املاک خاوران و آذران تبریز را تشریح نمائیم و به تفاوت های آنها اشاره نموده و مشتریان عزیز را جهت خریدی مطمئن و بی دردسر هدایت نمائیم.

تنوع املاک در خاوران و آذران تبریز به صورت زیر می باشد:

  1. امتیاز فاز یک خاوران تبریز
  2. امتیاز فاز 2 خاوران تبریز
  3. امتیاز نوین کوثر(همیاری)
  4. امتیاز همیاری آذران (اراضی قزل دوز)
  5. امتیاز فرهنگیان
  6. امتیاز تبلیغات اسلامی
  7. سهم مسکونی ( از قطعات خاوران و آذران تبریز)
  8. سهم تجاری(قطعات تجاری خاوران و آذران)
  9. قطعه تفکیکی خاوران تبریز (کاربری های مختلف)
  10. قطعه تفکیکی آذران تبریز(کاربری های مختلف)

  امتیازهای فاز یک خاوران تبریز  

این نوع قراردادها به صورت های مختلف در بازار موجود هستند ، اما بدلیل اینکه اکثر امتیازهای فاز یک تبدیل به قطعات معوض شده اند ، لذا اکنون به میزان خیلی محدودی موجود هستند و از طرفی دیگر بدلیل محدودیت و کمبود قطعات جدید در خاوران و آذران تبریز ، خرید این امتیازها توصیه نمی شود.

چون اکثر افرادی که طی سال های اخیر این امتیازها را خریداری نموده و در شهرداری در صف تخصیص قطعه قرارداده اند، فعلا تکلیف مشخصی ندارند.

لازم بذکر است امتیازهای فاز یک خاوران شامل دو نوع قدیم (توافقات سال های 90 و پائین تر از آن ) و جدید (توافقات اخیر شهرداری) می شوند، قراردادهای جدید فعلا آنچنان اولویتی نیز ندارند!

قیمت امتیازهای فاز یک خاوران تبریز از نوع قدیم و شماره پلاک های 247و248و249و… اوایل سال 1398  به مبلغ 190-200 میلیون تومان معامله می شدند. قیمت امتیاز(قرارداد) همیشه در نوسان بوده و متناسب با میزان عرضه و تقاضا کاهش یا افزایش می یابد.

نتیجه گیری نهائی: اکنون با توجه به اینکه اکثر قطعات فاز یک خاوران ، تخصیص داده شده اند و متقاضیانی که در صف تخصیص قطعات قراردارند هنوز بلاتکلیف هستند ، لذا جهت سرمایه گذاری مطمئن برای مبالغ 200-400 میلیون تومان خرید امتیاز فاز یک توصیه نمی شود.

برای سرمایه های 200-400 میلیون تومان فعلا بهترین گزینه ، خرید سهم از قطعات مشخص خاوران یا آذران می باشد.

اکنون ( پائیز 1398) با توجه به میزان ساخت و ساز در خاوران و آذران ، میزان سکونت در بخش های مختلف خاوران میتوان گفت سرمایه گذاری روی سهم با کاربری مسکونی نسبت به خرید سهم با کاربری های تجاری( یا کاربری های دیگر ) زودبازده تر و سودآورتر می باشد.

اما با گسترش ساخت و ساز ، افزایش سکونت و تردد در خاوران ، قطعات با کاربری های تجاری نیز افزایش قیمت نجومی خواهند داشت .

توجه به این نکته ضروری است که هنگام خرید علایق و خواسته های مشتری بسیار مهم می باشد، برخی مشتریان تحت هیچ شرایطی خواهان شراکت با هیچ فردی نیستند ، لذا این افراد برای مبالغ 200-400 میلیون تنها می توانند روی امتیاز(قرارداد) های خاوران یا آذران سرمایه گذاری بکنند.

خرید امتیاز(قرارداد) حالت شراکتی ندارد اما قیمت امتیاز همواره در نوسان می باشد.

امتیاز موقعیت جغرافیائی مشخصی ندارد و تنها محدوده مشخصی میتوان برای قرارداد تعریف کرد. سهم یا قطعه تفکیکی دارای موقعیت جغرافیائی مشخص می باشد اما تنها ایراد آن شراکت با چند نفر می باشد .

قطعه ای که چند نفر در مالکیت آن شریک و سهیم هستند ، قابلیت تفکیک و تقسیم ندارد و کل قطعه باید به صورت ساختمان واحد ساخت شود.

بنابراین در قطعات شراکتی ، شرکا یا باید خود اقدام به ساخت قطعه نمایند یا با همکاری پیمانکاران حقیقی /حقوقی اقدام به ساخت نمایند.

لازم بذکر است بدلیل معاملات اخیری که در خاوران و آذران صورت گرفته ، اکثر قطعات از حالت شراکتی خارج شده اند ، و به مرور زمان قیمت سهم (در واحد متر) هم تراز با قیمت کل قطعه ( در واحد متر) شده است.

کارشناسان ما با توجه به سابقه فعالیت چندین ساله روی قطعات شراکتی ، بهترین سهم ها را برایتان پیشنهاد خواهند نمود.

عیب دیگر امتیاز اینست که زمان تخصیص قطعات  اکثر امتیازها نامشخص می باشد ، و این یعنی تیری در تاریکی انداختن ،حال آنکه موقع خرید سهم ، مشتری امکان بازدید از زمین مورد معامله را دارد.

در نهایت تصمیم گیرنده اصلی مشتری است.

قیمت امتیاز فاز 2 خاوران تبریز

 

امتیازهای فاز 2 خاوران در چندین نوع مختلف می باشند. اراضی متعلق به فاز دو خاوران تبریز ، قبلا محدودیت جغرافیائی خاصی نداشتند . این قراردادها به شماره پلاک های مختلف من جمله 247و248و249و250و251و252  صادر می شدند.

از سال 1393 به بعد محدودیتی روی امتیازهای فاز 2 خاوران اعمال گشت. شهرداری منطقه 9 ( شهردار محترم آقای انصاری) اراضی پائین تر از مسیرخط لوله گاز را بعنوان فاز دو در نظر گرفتند.

لذا از این تاریخ به بعد قراردادهای فاز 2  ، به دو نوع پائین تر از خط لوله گاز و بالاتر از خط لوله گاز  تقسیم بندی شدند. هم چنین بعد از این قراردادها فاز 2 تنها با کاربری باغ ویلائی – باغ مسکونی صادر شدند.

یعنی نه تنها مسیر خط لوله گاز ، این امتیازها را به دو دسته مختلف تقسیم کرد بلکه کاربری های این امتیازها نیز به دو نوع مسکونی و باغ ویلائی – باغ مسکونی تقسیم شدند.

البته در بازار جهت خرید و فروش ، اصطلاح قرارداد قدیم ( کاربری مسکونی و شماره پلاک های 250 و251و 250-251  و یا 249و248و000 و پائین تر از خط لوله گاز )  و قرارداد جدید ( کاربری باغ ویلائی – باغ مسکونی ) بکار برده می شود.

لازم بذکر است حتما موقع خرید امتیاز ، جهت تشخیص نوع قرارداد از املاک شهرداری خاوران استعلام شفاهی انجام گیرد.

قیمت امتیازهای فاز دو خاوران همانند سایر قراردادها در طول چند سال اخیر دستخوش نوسانات بسیار زیادی بوده است. بدلیل پائین بودن قیمت فاز 2 خاوران ، اکثر سرمایه گذارانی که سرمایه کمتر از 100 میلیون تومان دارند ، تمایل بیشتری به خرید فاز دو ، از خود نشان می دهند.

بزرگترین دلیل جهت خرید فاز دو خاوران ، گسترده بودن بازار خرید و فروش این نوع امتیاز می باشد.

همواره (در تمام شرایط بازار) ، متناسب با قیمت روز ، امکان فروش فاز دو وجود دارد.لذا خریدار دیگر نگران این نیست که اگر احیانا در زمان کساد بازار ، قصد فروش داشته باشد ، نتواند به فروش برساند.

قیمت فاز 2 خاوران ، طی سال های 1390  الی 1398  تغییرات و نوسانات زیادی داشته است. بالاترین قیمت ممکن در فاز 2 خاوران ، مبلغ 70-75 میلیون تومان بوده و پائین ترین قیمت آن 8-10 میلیون تومان !

پس با این حال میتوان چنین نتیجه گیری کرد که سرمایه گذاری در فاز دو خاوران کمی زمان بر تر خواهد بود و همیشه احتمال افزایش قیمت وجود ندارد ، شاید در برخی شرایط قیمت قرارداد ، بسیار افت داشته باشد.

مورد دیگری که در بخش فاز دو خاوران مطرح هست ، تعداد وکالت و استعلام کتبی قرارداد می باشد.اما به یاد داشته باشیم که تعداد وکالت زیاد عامل منفی و وجود استعلام کتبی عامل مثبتی برای یک قرارداد به حساب نمی آیند.

برای دریافت استعلام ، میتوان در ساعات اداری ، از املاک شهرداری منطقه 9 تبریز ، اقدام نمود و در صورت وجود چندین وکالت ، حتما مبایعه نامه های مربوطه را بررسی نمائید تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

امتیازهای نوین کوثر ، شامل اراضی زرنق و جانقور می شوند. این اراضی ، زمین های بالاتر ازمسیرخط لوله گاز را شامل می شوند. شماره پلاک های 250 و252و253  در مصالحه نامه اکثر این امتیازها به چشم می خورد.

اراضی این محدوده ناهموار بوده و شبیه به اراضی فاز دو خاوران نمی باشد. تعاونی مسکن نوین کوثر قصد آماده سازی و ارائه قطعات ویلائی از این محدوده را دارد.

این امتیازها خود به دو نوع فاز اول و دوم و سوم  تقسیم بندی می شوند. فاز اول نوین کوثر ، قراردادهای سبز رنگ با قیمت های تقریبی 16-22 میلیون تومان و فاز دو و سه نوین کوثر نیز قراردادهای آبی رنگ این تعاونی را شامل می شوند.

قیمت امتیازهای فاز 2 نوین کوثر تقریبا 4-8 میلون تومان می باشند. لازم بذکر است در خرید امتیاز ، مالک اولیه و اعتبار آن گاهی اندکی قیمت امتیاز را بالا خواهد برد.

برای سرمایه های زیر 30 میلیون تومان ، امتیازهای نوین کوثر (فاز یک و فاز دو نوین کوثر) مناسب می باشند.جهت آگاهی از صحت قراردادهای نوین کوثر باید به تعاونی این شرکت مراجعه بفرمائید نه شهرداری خاوران .

سهم تجاری لشگر و علوم پزشکی

تعاونی لشگر و علوم پزشکی در شهرک آذران تبریز ،از قطعات تجاری به شماره های R-1005 , R-1006  ,R-1075,   R-1074 , R-1073  و … سهم تجاری به اعضای خود واگذار نموده اند. سهم تجاری واگذاری لشگر به متراژهای 11 و25 مترمربع و سهم تجاری علوم پزشکی اکثرا 30 مترمربع می باشند.

با توجه به موقعیت این تجاری ها و تعداد شرکا ، سوددهی این چنین سهم هائی نیز کمی زمان بر خواهد بود.اما  در صورت احداث 65 متری اصلی شهرک خاوران (اتصال میدان بسیج به جاده باسمنج  ، اتصال جاده باسمنج به آزاد راه تبریز-زنجان )این قطعات تجاری بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهند گرفت.

  سرمایه گذاری در شهرک خاوران تبریز 

املاک مروارید خاوران در تبریز | غرفه

جهت سرمایه گذاری روی قطعات تجاری ، هم میتوان سهم تجاری (به صورت مشاع) خرید ، هم قطعات تجاری مجزا(غیرمشاعی).البته قطعات تجاری که به صورت غیرمشاع می باشند ، متراژهای 40-60 مترمربع دارند و قیمت این قطعات به طور میانگین ، متری 10میلیون تومان می باشد. لذا برای سرمایه گذاری روی قطعات تجاری غیرمشاع حداقل 500 میلیون تومان (تنها جهت خرید زمین تجاری) نیاز است.

به طورکلی می توان جهت سرمایه گذاری در خاوران و آذران تبریز پارامترهای زیر را مورد توجه قرار داد :

  • توجه به این نکته ضروری است که موارد زیر مورخه 01/07/1398 توصیه می شود. با توجه به گذر زمان و تغییرات قیمت زمین در شهرک خاوران تبریز در بخش های مختلف خاوران و آذران تبریز ، مبالغ زیر در نوسان خواهند بود.
  1. برای سرمایه کمتر از 30 میلیون تومان :

You pay your money and you take your choice

هر چقدر پول بدی همون قدر آش میخوری !

برای سرمایه های کمتر از 30 میلیون تومان امکان خرید امتیازهای نوین کوثر (فاز یک و دو نوین کوثر)وجود دارد. در این حالت قرارداد موتوژن نیز میتوان خرید اما بنابر دلایلی اینجانب فعلا توصیه نمیکنم مگر اینکه تعاونی مسکن  موتوژن اخیرا اخبار خوبی برای مالکین قراردادهایش داشته باشد ! لذا از تعاونی مربوطه پیگیر باشید.

  1. سرمایه های بین 30 ملیون  الی 70 میلیون تومان :

برای این سرمایه ها هم امکان خرید گزینه های آیتم 1 رو پیشنهاد میکنیم (اولویت دوم) ، هم پیشنهاد سرمایه گذاری روی فاز 2 خاوران تبریز.

khavarantown-tabriz-sunproperty

البته با توجه به شرایط معاملات ، اولین پیشنهاد ، خرید فاز دو خاوران می باشد. همان طور که قبلا عرض کردیم فاز دو خاوران ، طرفدار زیادی در بازار خاوران داشته و تحت هر شرایطی ، نسبت به سایر گزینه ها ، امکان نقد کردن آن بسیار ساده تر می باشد.(البته به قیمت زمین در شهرک خاوران تبریز)

  1. سرمایه نقدی تقریبا 140 میلیون تومان :

برای سرمایه های بالای 120-130 میلیون تومان بهترین مورد سرمایه گذاری (در صورتیکه از شراکت متنفر نیستید!)خرید سهم می باشد.

شاید در وهله اول کمی پذیرش شرایط شراکتی سخت باشد اما باید بدانید با توجه به سابقه فعالیت اینجانب بعنوان مشاور املاک خاوران و آذران تبریز در طی 8-9 سال گذشته ، به این نتیجه رسیده ایم که سرمایه گذاری روی سهم مشارکتی به مراتب بهتر از خرید امتیاز می باشد.

با این حال تصمیم گیرنده نهائی، شما دوست عزیز می باشید. در این مرحله نیز امکان خرید فاز دو خاوران (قدیم و جدید) و نوین کوثر (فاز 1و2) ، سهم تجاری لشگر (11 متری) وجود دارد.

تنها میتوانم اینگونه خدمت شما دوست عزیز عرض کنم ، اگر این سرمایه متعلق به شخص بنده بود و قصد سرمایه گذاری بلند مدت (4-7 ساله) داشتم ، حتما سهم مسکونی می خریدم ، با شرکا جلساتی تنظیم  کرده و بابت نحوه ساخت قطعه مان تصمیم گیری می کردیم.

حتی در بدترین حالت ممکن همواره قیمت سهم در حال افزایش می باشد. یعنی حتی در صورت داشتن شریکی بدقلق ! در آینده ، اقدام به فروش سهم خود می نمودم. مطمئن باشید در خود  فروش سهم تان به اندازه کافی سود خواهید نمود.

میدانید چرا؟

پرواضح است وقتی قطعات شراکتی ، بعد از مدت اندکی (طی 1-2 سال آینده) دست به دست شده و از حالت شراکتی در بیایند ، مطمئنا با توجه به شرایط و موقعیت قطعات و قیمت آنها ، دیگر احدی با سرمایه کمتر از چند میلیارد توان خرید قطعه تفکیکی کامل را نخواهد داشت ، و تعداد سهم (از قطعات تفکیکی مسکونی) بسیار پائین خواهد آمد ، و در این شرایط هست که امکان افزایش قیمت سهم(در واحد مترمربع) نسبت به قیمت کل قطعه (در واحد مترمربع)بسیار بیشتر خواهد بود.

  1. سرمایه تقریبا 200 میلیون تومان :

بهترین گزینه برای سرمایه گذاری شما دوست عزیز با سرمایه 200 میلیون تومان ، خرید سهم می باشد ، البته سهم مسکونی.

امکان خرید امتیاز فاز یک را نیز اکنون دارید ، اما باید توجه نمائید دوستانی که در چند سال اخیر قراردادهایشان را در شهرداری در صف تخصیص قطعه قرارداده اند ، فعلا تکلیف نامشخصی دارند.

  1. سرمایه نقدی تقریبا 500-600 میلیون تومان:

با توجه به اینکه برخی مناطق در شهرک آذران تبریز (مانند قطعات تبلیغات اسلامی محله یک و محله دو ) نسبت به سایر بخش های آذران (و صد البته خاوران) دیرتر آماده سازی شده اند ، انشعابات نیز موجود نیست ، ساخت و ساز و سکونت موجود نیست ، لذا قیمت زمین در شهرک خاوران تبریز پائین تری دارند.

یعنی امکان خرید قطعه تفکیکی کامل (بالای 300 مترمربع) از این مناطق آذران وجود دارد.البته باز با توجه به علایق مشتری عزیز ، امکان خرید سهم (شراکتی) از قطعات خاوران نیز وجود دارد.

این شما هستید که با درنظر گرفتن تمام جوانب تصمیم نهائی را میگیرید. مثلا در شهرک خاوران ، در اکثر مناطق آن ، ساخت و ساز چشم گیرتر بوده ، انشعابات موجود و حتی سکونت موجود هست .

لطفا قبل از اینکه اقدام به نهائی سازی معامله خود نمائید ، از تمام بخش های خاوران و آذران ، بازدید به عمل آورید و با در نظرگرفتن  تمام شرایط و جوانب ، بهترین گزینه را انتخاب نمائید.

البته اینجانب با توجه به سابقه کاری خود ، جهت تسهیل در امر خرید شما دوست عزیز ، چند فایل ویدئوئی از مناطق مختلف خاوران و آذران تهیه نموده و در اختیار شما قرار می دهم.

در خرید سهم با سرمایه 600 میلیون تومان از شهرک آذران تبریز میتوان یک دوم ، یک سوم یا یک چهارم با موقعیت عالی گرفت. و اگر بخواهیم در شهرک خاوران تبریز سرمایه گذاری بکنیم ، یک دوم ، یک سوم الی یک پنجم با موقعیت های بسیار خوب میتوان خرید.

  1. سرمایه تقریبا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان:

با این سرمایه امکان خرید قطعه تفکیکی کامل از شهرک خاوران و آذران تبریز را خواهیم داشت. البته اگر حداکثر توان مالی ما یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هست ، بهتر است از قطعات خوب در شهرک آذران تبریز انتخاب کنیم تا شهرک خاوران .

در شهرک خاوران نیز می توان از بخش هائی که انشعابات ندارند و ساخت و ساز در آن مناطق خیلی چشم گیر نیست انتخاب نمود. البته اگر قصد سرمایه گذاری روی قطعات بسیار مرغوب تر را داشته باشید ، مجبور به شراکت خواهید بود.

  1. سرمایه های بالای 1.300.000.000 تومان:

اینجاست که تمام محدودیت ها از پیش رویتان برداشته می شود. البته هر چقدر بیشتر بهتر هر چقدر بیشتر ، گزینه های روی میز بیشتر و مرغوبتری خواهید داشت.

  1. سرمایه های بالای 3.500.000.000 تومان :

در اینجا امکان خرید قطعه با ابعاد بزرگتری خواهید داشت.  امکان خرید دو الی سه قطعه خوب را نیز دارید.( در خاوران یا آذران تبریز)

قیمت امتیاز شهرک خاوران تبریز تحت چه شرایطی تغییر پیدا میکند؟

شهرک خاوران تبریز از بدو تولد خود ، شاهد معاملات گسترده ای روی امتیازهای مالکین بوده است.

مالکین اراضی محدوده خاوران و آذران تبریز بعد از توافق اولیه خود با شهرداری منطقه 9 تبریز یا تعاونی های مسکن ذیربط ،به صورت معوض ، امتیاز(قرارداد)های مورد نظر را دریافت نموده اند.

در فاز یک شهرک خاوران تبریز ، شهرداری خاوران ، در قبال دریافت هر 1000مترمربع زمین ، 190 مترمربع امتیاز بنام مالک صادر نموده است.

khavarantown-tabriz
khavarantown-tabriz

فاز یک شهرک خاوران تبریز شامل اراضی تحت تملک مستقیم شهرداری خاوران و اراضی که زیرنظر تعاونی های مسکن (شهرک آذران تبریز) می شود.

در واقع نقشه تفکیکی شهرک خاوران تبریز ، شامل قطعات شهرک خاوران و شهرک آذران می شوند.

khavarantown-map-sunproperty
khavarantown-map-sunproperty

  قراردادهای فاز یک و دو شهرک خاوران تبریز  

قراردادهای فاز 1 و 2 شهرک خاوران تبریز به متراژ 190مترمربع می باشند. شهرداری با توافقی که با مالک اولیه انجام داده است ، در قبال دریافت زمین مالک از فاز یک یا دو خاوران ، امتیازهایی در اختیار مالک و بنام مالک زمین تنظیم نموده است.

امتیازهای فاز یک خاوران معمولا شماره پلاک های  247و248و249و250و251  یا 12 و 16 را شامل می شوند.

احتمال اینکه امتیازی متراژی کمتر یا بیشتر از 190مترمربع داشته باشد ، وجود دارد، اما توجه به اینکه ضروری است که عرف قیمت گذاری امتیازها ، روی 190 مترمربع می باشد.

در صورتیکه امتیازی متراژی غیر از 190 مترمربع داشته باشد ، به میزان کم و زیاد بودن متراژ آن ، از قیمت امتیاز مورد نظر کم یا به آن اضافه می گردد.

در امتیاز های فاز یک خاوران تبریز ، شهرداری منطقه 9 تبریز ،خود را متعهد به واگذاری زمین مسکونی از محدوده  تفکیک پلاک مورد تملک (شهرک خاوران )،پس از آماده شدن طرح تفکیکی و پیاده شدن آن در محل اجرای پروژه بدون اخذ ارزش منطقه ای به عنوان معوض به مالک زمین می نماید.

البته در قرارداد این نکته قید شده است که واگذاری قطعات براساس ضوابط خاص شهرک خاوران خواهد بود.

هم چنین اشاره به این نکته که هزینه های آماده سازی(تهیه طرح و خیابان کشی-آسفالت  و اجرای فضاها و انتقال آب و برق و گاز و تلفن و. .. از مالک اخذ خواهد شد.

بنابر تعهد شهرداری خاوران ، قطعات معوض حدالمقدور از محدوده پلاک های مورد تملک خواهد بود. و در صورت عدم امکان از سایر املاک داخل طرح که بعنوان مسکونی پیش بینی شده است ، انتخاب خواهد شد.

هزنیه تنظیم سند قطعات معوض نیز به عهده مالک می باشد. شهرداری در قبال اخذ وام توسط اشخاص تعهدی نخواهد داشت.

  امتیاز فاز 2 شهرک خاوران تبریز  

امتیازهای فاز دو شهرک خاوران تبریز ، همانند قراردادهای فاز یک خاوران ، 190 مترمربع می باشند.

فاز دو خاوران تبریز ، کاربری های مسکونی ، باغ ویلائی-باغ مسکونی دارند. شماره پلاک های این امتیازها 250-251 ، 250 ، 251 ، با پلاک های 248و249و250 و… می توانند باشند.

قراردادهای فاز 2 خاوران ، تا سال 1393 با کاربری مسکونی ارائه می شدند ، اما از سال 1393 به بعد ، نوع کاربری این قراردادها به باغ ویلائی-باغ مسکونی تغییر یافته است.

البته لازم بذکر است محدوده امتیازهای فاز دو خاوران تبریز ، قبل از 1393 خیلی گسترده تر از اکنون بود ، ولی بعد از آقای انصاری (شهردار منطقه 9 تبریز – در سال 1393) مسیر خط لوله گاز (در پائین قریه زرنق) ممیزی جدیدی برای این قراردادها بوجود آورد.

احتمالا برخی از دوستان قراردادهائی از فاز دو خاوران تبریز خریداری نموده اند ، شاید حتی کاربری امتیاز مسکونی نیز باشد و با شماره پلاک های 250 یا 250-251 یا 251 ، ولی بعد از استعلام از شهرداری ، متوجه قرارگیری امتیازشان در بالاتر از خط لوله گاز شوند.

قیمت قراردادهای فاز 2 پائین تر از خط لوله گاز و بالاتر از آن متفاوت می باشد. امتیازهای بالاتر از خط لوله گاز قیمت کمتری دارند.

شهرداری خاوران ، اکنون اراضی بالاتر از خط لوله گاز را توافق نمی کند.

لطفا در صورت تمایل به خرید امتیازهای فاز 2 شهرک خاوران ، از املاک شهرداری منطقه 9 تبریز ، واقع در جاده زرنق (شهرک خاوران) استعلام نمائید.

گفتنی است فریب برخی سودجویان که در سایت دیوار آگهی های فروش امتیاز فاز دو خاوران ، با قیمت های پائین تر از قیمت بازار ،اقدام می کنند ،نخورید.

 

تنوع امتیازها در شهرک خاوران تبریز

امتیازهای مختلفی در خاوران و آذران تبریز وجود دارند:

1.قراردادهای فاز یک خاوران تبریز

1-1: امتیازهای فاز یک قدیم

1-2: امتیازهای فاز یک جدید

1-3:امتیازهای فاز یک پلاک های 247و248و249و…

1-4:امتیازهای فاز یک پلاک های 12

1-5:امتیازهای فاز یک پلاک های 16

 

2. امتیازهای فاز 2 خاوران

2-1 : قراردادهای فاز 2 خاوران تبریز ، پائین تر از خط لوله گاز

2-1-1:قراردادهای فاز دو خاوران مسکونی (قدیم – قبل از سال 1393)

2-1-2:قراردادهای فاز 2 خاوران باغ ویلائی-باغ مسکونی (جدید – بعد از سال 1393)

 

2-2:امتیازهای فاز دو شهرک خاوران ، بالاتر از خط لوله گاز

2-2-1:امتیازهای فاز 2 خاوران ،کاربری مسکونی (با هر شماره پلاکی)

2-2-2:امتیازهای فاز دو خاوران ، کاربری باغ ویلائی -باغ مسکونی (با هر شماره پلاکی)

2-2-3: امتیازهای فاز 2 خاوران تبریز ،کاربری باغ ویلائی (به شماره پلاک های 252 -253)

 

3.قراردادهای نوین کوثر ( همیاری خاوران – اراضی زرنق و جانقور ) و یا به اصطلاحی قراردادهای فاز 3 خاوران تبریز

3-1: قراردادهای نوین کوثر فاز یک (امتیازهای سبز رنگ) .  با هر شماره پلاکی

3-2:قراردادهای نوین کوثر فاز دو (امتیازهای آبی رنگ) . با هر شماره پلاکی

3-3: امتیازهای همیاری (قراردادهای اولیه توافق شده در این محدوده)

 

4.امتیازهای موتوژن با واریزی های مختلف

5.قراردادهای فرهنگیان (پائین 600 – بالای 600 و … )

6.امتیازهای تبلیغات اسلامی (محله 1 و 2 و سهم مالک و …)

 

  پروژه های اجرایی در شهرک خاوران تبریز 

شهرک خاوران تبریز

شهرک خاوران یک شهرک مسکونی در حال ساخت واقع در شهر تبریز و در حوزهٔ استحفاظی شهرداری منطقهٔ ۹ این شهر است. این شهرک در ارتفاع 1700 متری از دریا واقع شده و کاملا مشرف به یافت اصلی شهر می باشذ. قرار است خاوران به عنوان مدرن‌ترین شهرک مسکونی ایران شناخته شود.

بعد از گذشت حدود بیست سال از تملک اراضی شهرک خاوران ساخت و ساز در این شهرک در تاریخ ۱۵ آذر ماه سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی آغاز شد. سالیانه تعداد پروژه های اجرایی شهرک رو به افزایش می باشد.

انبوه سازان اتاق بازرگانی استان آنتالیای ترکیه نیز برای سرمایه‌گذاری در این شهرک اعلام آمادگی کردند.

ویژگی های شهرک خاوران

جمعیت پیش‌بینی شده برای اسکان در شهرک خاوران ۱۶۰ هزار نفر و مساحت آن ۸۲۰ هکتار اعلام شده‌است. الگوی ساخت شهرک خاوران متفاوت ازبافت کلی شهر تبریز بوده و واحدهای مسکونی در آن به صورت ویلایی در متراژهای بالای ۳۲۰ متر احداث می‌شوند. آزادراه تهران-تبریز نیز از جوار این شهرک عبور می کند.

در شهرک خاوران، برای اولین بار در ایران، تونل مشترک برای استفاده شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات در حال اجرا می باشد.

در حالی که در شهر تبریز، تعداد طبقات بر اساس عرض گذر، تأمین پارکینگ و فضای باز تعیین می‌شود؛ ولی در شهرک خاوران بر اساس مساحت قطعات، تعداد طبقات ساختمان تعیین می‌شود؛ این در حالی است که دراین شهرک، گذر زیر ۱۲ متر وجود ندارد.

این شهرک در مساحت ۸۲۰ هکتار از شمال به جاده باسمنج، از جنوب به بزرگراه تبریز–تهران، از شرق جاده زرنق و از غرب آزادراه کسایی و پیامبر اعظم متصل می‌شود. شهرک خاوران متشکل از ۳۵۰ هکتار، خود شهرک خاوران، ۳۲۰ هکتار آذران و ۱۲۰ هکتار لکه سفید (اراضی فتح‌آباد) است که خود روستای فتح‌آباد نیز در داخل شهرک واقع شده و جزو محدوده شهرداری منطقه ۹ است

کمربند سبز خاوران تبریز

کمربند سبز، یکی از راهکارهای مهار گرد و غبار است. معمولاً برای اجرای طرح کمربند سبز از گونه‌های سازگار، ماندگار و مناسب با شرایط اقلیمی شهرهای مورد نظر استفاده می‌شود که این طرح می‌تواند فضای سبز مناطق حاشیه‌ای شهر باشد، در این کمربندهای سبز انواع مجموعه‌های فضای سبز تفریحی، ورزشی و گردشگری ایجاد می‌شود.

ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها می‌تواند در فروکش کردن گرد و غبار منطقه مؤثر باشد و تا حدی مشکل گرد و غباری که در شهرها مشاهده می‌شود و با وزش کم‌ترین باد، خاک فراوانی به هوا بلند می‌شود را کاهش دهد. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰، شهرداری منطقه ۹ تبریز، اقدام به ایجاد کمربند سبز در مساحتی نزدیک به ۱۰ هکتار در محدوده شهرک خاوران نموده‌است .

پارک آبی شهرک خاوران تبریز

احداث مجموعه تفریحی دنیای موج خاوران در دی ماه ۹۴  وارد فاز اجرایی شد و خاکبرداری این مجموعه توریستی تفریحی آغاز شد . این مجموعه تفریحی و اقامتی  توسط سرمایه گذار تبریزی آقای مهندس شفاعی در زمینی به وسعت ۴۰۰۰۰ متر مربع  در شهرک خاوران  و در کنار آزاد راه پیامبر اعظم  در حال احداث است که در فاز اول طرح، پارک آبی ، در فضایی به وسعت ۳۵۰۰۰متر مربع  به صورت سرپوشیده و کاملا مدرن احداث میشود  و تنها برای این فاز ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است. این طرح در فازهای تکمیلی امکانات و زیرساخت هایی چون هتل ۵ ستاره ، مراکز متعدد خرید، تالارها و سالن های همایش، رستوران ، کافی شاپ ، تالارهای عروسی ،مسجد آبی و دیگر امکانات رفاهی و تفریحی را در بر خواهد گرفت. در ساخت این مجموعه از شرکت بین المللی آبی white water کانادا به عنوان مشاور طرح استفاده شده است که طبق استانداردهای مقرره این شرکت ،میبایست قسمتی از طبقه زیر زمین  به تاسیسات پارک آبی اختصاص یابد تا خدمات و تعمیرات احتمالی فورا و بدون حضور تعمیر کاران در داخل مجموعه انجام شود .به همین منظور تونل آدم رو این مجموعه با هزینه یک میلیارد تومان اجرایی شده است که در خاورمیانه کم نظیر می باشد. از نکات قابل توجه این پارک آبی وسعت بسیار زیاد آن میباشد که تنها زیربنای  پارک آبی این مجموعه ۳۵ هزار  متر مربع خواهد بود که بزرگترین پارک آبی سرپوشیده کشور میباشد.

مسجد آبی خاوران

در ۴ تیر ماه ۱۳۹۰ عملیات اجرایی اولین مسجد آبی جهان و مجهزترین پارک آبی ایران در شهرک خاوران آغاز شد. طرح مسجد آبی با کلیت ۹۰ درصد آب در بخش‌های مختلفی مانند نما، ستون‌ها، مناره‌ها، گنبد، دیوارها، پله‌ها و دیگر بخش‌های معماری آن در فضایی به وسعت ۱۲۴ هزار متر مربع با نشانه‌ها و نمادهایی از بهشت و دین اسلام احداث می‌شود. پارک آبی نیز که به عنوان فاز نخست بزرگ‌ترین مجموعه رفاهی، تفریحی و خدماتی در شهرک خاوران احداث می‌شود در فضایی به وسعت ۱۴ هزار مترمربع ساخته می‌شود

آسمان خراش شهرک خاوران

بلندترین برج ایران در ۶۵ طبقه، ارتفاع ۱۹۰ متر و زیربنای حدود ۵۹٫۰۰۰ مترمربع با کاربری تجاری، هتل، خدماتی، رفاهی، شهربازی و پارکینگ، توسط یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی، در شهرک خاوران تبریز احداث می‌شود. برآورد هزینه احداث این آسمان خراش، ۲۳ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال است که آورده شهرداری تبریز (زمین و پروانه ساخت) هفت هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال و آورده سرمایه‌گذاری نیز ۱۵ هزار و ۶۸۵ میلیارد ریال خواهد بود.

هایپرمارکت کارفور شهرک خاوران

پروژه احداث بزرگترین هایپرمارکت ایران با مشارکت شرکت فرانسوی کارفور و یک شرکت ترکیه‌ای در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار در حال اجرا می باشد. این مجتمع  دو پردیس سینمایی  و شهربازی سرپوشیده را نیز در بر خواهد گرفت.

پل خلعت پوشان خاوران

پل خلعت پوشان خاوران به عنوان یکی از پروژه‌های مهم تبریز و شهرک خاوران مطرح می باشد که میدان بسیج را به خاوران متصل می‌کند، این طرح با اعتبار 24 میلیارد تومان در سال 1397 به طور رسمی کلنگ‌زنی شد.

دهکده سلامت خاوران

با امضاء تفاهمنامه سرمایه‌گذاری مشارکتی در طرح دهکده سلامت شهرداری تبریز، مجتمع تخصصی ارائه خدمات پزشکی و درمانی، به وسعت ۱۰ هکتار در منطقه خاوران ایجاد می‌شود. با ایجاد دهکده سلامت شهرداری تبریز و انتقال واحدهای پزشکی و درمانگاهی شهر به مناطق در حال توسعه، ترافیک مراجعات پزشکی و درمانی از نقاط مرکزی شهر کاسته شده و سطح کمی و کیفی خدمات پزشکی نیز ارتقاء می‌یابد. کلینیک‌های تخصصی درمانی، مرکز همایش‌های بهداشت و سلامت، مرکز طب سالمندان، مراکز عرضه لوازم و تجهیزات پزشکی و بهداشتی و دپارتمان تخصصی‌های پزشکی، در کنار مراکز خدماتی و رفاهی، از جمله جزئیات پیش‌بینی شده جهت اجرای دهکده سلامت شهرداری تبریز است.

مرکز همایش های بین المللی خاوران

مرکز همایش های بین المللی تبریز در شهرک خاوران و در ضلع غربی مجتمع فرهنگی ورزشی خاوران واقع شده است. این مرکز شامل یک سالن ۱۵۰۰ نفری، ۲ سالن کنفرانس و آمفی تئاتر ۱۲۰ و ۸۰ نفری و ۲ کلاس آموزشی است.

سایر پروژه های اجرایی شهرک خاوران

  • باشگاه گسترش فولاد تبریز قصد احداث یک ورزشگاه چهل هزاری نفری را دراین منطقه دارد و برای این کار همه مقدمات را فراهم کرده‌است. نقشه این ورزشگاه به شکلی تهیه شده که شباهت فراوانی به ورزشگاه‌های اروپایی داشته و با پیشرفته‌ترین امکانات احداث خواهد شد
  • باشگاه شهرداری تبریز چندین زمین تمرینی برای برگزاری بازی‌های دوستانه و تمرینات این تیم در این شهرک ایجاد می‌کند.
  • بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان
  • بیمارستان تأمین اجتماعی با اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد ریال.
  • مجتمع فرهنگی – ورزشی خاوران با زیر بنایی بالغ بر ۷٬۰۰۰ متر مربع متشکل از فرهنگسرا، سالن ورزشی چند منظوره در مساحت ۲٬۰۰۰ متر مربع، استخر با گنجایش ۲۰۰ نفر و سالن بدنسازی.
  • مجتمع آموزشی – خدماتی خاوران در زیربنایی به وسعت ۸٬۰۰۰ متر شامل سالن همایش خاوران با ظرفیت ۱٬۵۰۰ نفر، ۲ پردیس سینمایی به ظرفیت ۵۰ نفر، سالن‌های برگزاری کلاس‌های آموزشی و سالن خدماتی به وسعت ۱٬۰۰۰ متر مربع