تکنیک های طراحی وبسایت برای جذب مشتری های دست به نقد

تکنیک های طراحی وبسایت برای جذب مشتری های دست به نقد

با تغییر فرمول­های رایج و سنتی فروش، کسب و کارهای بسیاری به فروش آنلاین محصولاتشان می­اندیشند و یا اقدام به راه­اندازی فروشگاه آنلاین می­کنند. اما سئوال حیاتی اینست که طراحی سایت فروشگاه اینترنتی آیا تاثیری در ترغیب و تشویق مخاطب برای خرید از آن سایت را دارد یا خیر؟ و آیا می­توان با یک طراحی مناسب، بازدید کننده را به خریدار تبدیل نمود؟ شما در این مقاله پاسخ بسیاری از سئوالات و ابهامات خود در مورد اصول طراحی تاثیرگذار سایت فروشگاهی انینترنتی را خواهید یافت.

با توجه به اینکه اغلب مخاطبان در ابتدا صرفا به منظور مقایسه کالای مورد نظرشان در اینترنت به جستجو پرداخته و وارد سایت شما می­شوند، طراحی ساده و آسان و همچنین مواجهه با خدمات ویژه، امکان تبدیل یک بازدید کننده صرف را به مشتری و احتمال خرید از سایت شما را افزایش می­دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی رفتار مشتریان در سایت­های فروشگاهی، بازدید کننده ۹ ثانیه وقت صرف خواهد کرد تا کالای شما را ارزیابی و ویژگی­های آن را مرور کند و ۸ ثانیه از آن را صرف مشاهده ویژگی­های بصری سایت خواهد کرد. از طرفی مطالعات نشان می­دهد ۷۵ درصد از بازدیدکنندگان در نگاه اول با پیام­های ضمنی و بصری دریافتی از طراحی سایت شما، برندتان را قضاوت خواهند کرد. در نتیجه شما با یک طراحی مناسب و جذاب برای مشتریان امروزی که سلائق و علائقشان هر روزه دستخوش تغییرات دنیای دیجیتال می­شود می­توانید از یک بازدیدکننده ساده یک مشتری وفادار بسازید. در ادامه به بررسی۱۰ گام موثر در طراحی سایت فروشگاهی می­پردازیم.

۱- در انتخاب رنگ در طراحی سایت هوشمندانه عمل کنید
جذب مشتری با call to action
یکی از فاکتورهای مهم طراحی و انتخاب رنگ در افزایش فروش سایت، تغیر رنگ دکمه های Call-to-Action, CTA از رنگ سبز به رنگ قرمز است، به گونه­ای که تحقیقات نشان می­دهد ۲۱ درصد از افزایش فروش در اثر این تغییر رنگ می­باشد. همچنین در گزارش­های دیگری به افزایش میزان فروش تا ۶٫۳% با تغییر رنگ دکمه­های CTA از رنگ سبز به رنگ زرد اشاره شده است. جالب است بدانید افراد کور رنگ به سختی توانایی تشخیص رنگ­های سبز و قرمز از یکدیگر را دارند. بعلاوه در انتخاب رنگ موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید: خانم­ها به رنگ های آبی، بنفش، سبز، و مردان به رنگ های آبی، سبز و سیاه تمایل بیشتری نشان می دهند و رنگ های نارنجی و قهوه­ای هم کمترین توجه را به خود جذب می کند. این نکات با توجه به نوع محصول و مخاطب خاص آنها در انتخاب رنگ به شما کمک می­کند تا با یک انتخاب هوشمندانه شانس خود را در فروش محصولات افزایش داده و رضایت مشتری از یک خرید لذتبخش را جلب نمایید.

۲- از محتوای ویدئویی در طراحی سایت غافل نشوید
امروزه محتوای ویدئویی سایت­ها یکی از جذابیت­های بصری آن به حساب آمده و صاحبان کسب و کارهای آنلاین بیش از پیش به ارائه ویدئوهای مختلف در سایت خود برای معرفی محصولات یا خدماتشان و یا حتا آموزش نکات جنبی آنها می­پردازند که در طولانی مدت منجر به افزایش فروش می­شود، به گونه­ای که برخی گزارشات تا افزایش ۱۴۴ درصدی فروش در تجارت­های B2B را نشان می­دهد. البته باید توجه داشت که ویدئوهای تولیدی نیز مانند محتوای متنی باید جذاب بوده تا تاثیر مورد نظر شما بر مخاطب را ایجاد کند.

با توجه به اینکه اغلب کاربران ایرانی از موبایل برای جستجو و مشاهده وب سایت­ها استفاده می­کنند، کد های ویدئو را می­بایست با HTML5 تهیه نمود که توسط گوشی های اندرویدی، IOS و ویندوزی قابل اجرا می­باشد. همچنین حجم ویدئو را باید برای کاربران مشخص نمود.

۳- سادگی کلید جذب مخاطب شماست
جذب مشتری با طراحی ux حرفه‌ای
UX یا تجربه کاربری یکی دیگر از نکات کلیدی در طراحی سایت به شمار می­رود. کاربران می­بایست به راحتی مطالب دلخواه خود را در سایت شما پیدا نموده و آن را ببینند. این نکته در طراحی منو اصلی سایت از اهمیت بیشتری برخوردار است. یک جستجوی حرفه­ای داخلی می­تواند لذت کار با سایت شما را افزایش و تجربه کاربری را بهبود بخشد.

۴- در طراحی سایت مزیت رقابتی UVP ایجاد کنید
unique value proposition- UVP چیست؟ مزیت رقابتی یا UVP عبارت است از دلیلی که کاربران باید از بین تمام رقبا شما را انتخاب کنند. توجه داشته باشید ارزشی که شما به کابران خود ارائه می­کنید تضمین کننده وفاداری مشتریان به محصولات شما خواهد بود. این ارزش­های پیشنهادی منحصر به فرد در کیفیت خدمات و کالای ارائه شده، تعهد در زمان تحویل کالا و خدمات پس از فروش مسوولانه و متعهدانه خود را نشان می­دهد. هرچه بر این ارزش­ها بیشتر پایبند باشید مشتریان شما وفادارتر و راضی­تر خواهد بود.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد با طراحی سایت به کسب و کارتان هویت ببخشید
نکته: شما در مدل کسب و کار خود باید مزیت رقابتی خود را شفاف بیان کنید. این امر به شما کمک می­کند تا بهتر اعتماد سرمایه­گذاران را جلب کنید.

۵- با نمادهای اعتماد، اعتماد مشتریان را جلب کنید

یکی از نمادهای رسمی و قانونی در کشور Enamad است که پس از کسب آن از مجاری قانونی و رسمی کسب و کارهای آنلاین می­توانید آن را در صفحه اول خود برای جلب اعتماد مشتری به نمایش بگذارید. البته نمادهای دیگری نیز وجود دارند که هر کدام فراخور نوع فعالیت شما می­تواند از مراجع قانونی ذیصلاح اخذ و اجازه نمایش آن را کسب نمایید. در برخی کشورها، سایت­هایی به عنوان واسطه ارائه خدمات و کالا فعالیت می­کنند که معمولا هزینه را نزد خود نگه می­دارند تا پس از دریافت تایید کیفیت از مشتری آ« را به فروشنده پرداخت نمایند که البته این نوع فعالیت در ایران مرسوم نبوده و سایت­ها عموما مسئولیت کیفیت کالا و خدمات ارائه شده را برعهده نمی­گیرند. در حال حاضر یکی از شرکت­های پرداخت آنلاین زرین پال بوده که خیلی از سایت­ها از خدمات آن بهره می­برند.

۶- در توضیح خدمات و کالای رایگان شفاف باشید
درصورتیکه می­خواهید خدمات یا کالایی را رایگان ارائه کنید می­بایست واژه رایگان کاملا شفاف در توضیحات کالا یا خدمات عنوان شده تا مشتری در مرور توضیحات کاملا به آن آگاه باشد. عموما واضح نبودن مشخصات کالا و خدمات یکی از عوامل انصراف بازدیدکننده از خرید بوده و خریدار بالقوه را به مشتری تبدیل نمی­کند. به طور کلی مشخصات کالا یا خدمات شما باید کاملا واضح و روشن باشد تا از سردرگمی مشتری در انتخاب آن جلوگیری نماید.

۷- نقش فرم­های کوتاه در طراحی سایت را نادیده نگیرید
جذب مشتری با فرم‌های ساده و کوتاه
در هنگام ثبت نام با گرفتن اطلاعاتی مانند مانند شهر، استان، نام خانوادگی و یا سوالاتی این چنینی کاربر را کلافه و خسته نکنید. شما می­توانید صرفا با پرسیدن آدرس ایمیل و یک کد کپچا کابر را در سایت ثبت­نام کنید و در صورتیکه که کابر به دریافت کالا یا خدمات شما تمایل نشان داد با ترفند­هایی از قبلی باشگاه مشتریان اطلاعات تکمیلی را در صورت تمایل خود کاربر متعاقبا دریافت نمایید.

۸- در طراحی سایت از گفتگوی آنلاین استفاده کنید
وجود گفتگوی آنلاین در طراحی سایت نشان از تعهد شما در قبال کاربر یا مشتری دارد حتا اگر کاربر از آن استفاده نکند. بسیاری از کاربران ترجیح می­دهند سئوالات خود را به صورت آنلاین مطرح کنند تا یک تماس تلفنی برقرار کننید.

۹- اهمیت سرتیترها را در طراحی سایت درنظر بگیرید
یکی از مواردی که شما را در جستجوهای اینترنتی در رتبه­های بالاتری قرار می­دهد انتخاب سر تیترهای مناسب و مرتبط با موضوع است. سر تیترها می­بایست شامل موضوع اصلی محتوا یا محصول و خدمات شما باشد. شما با انتخاب یک سرتیتر مناسب شانس خود را برای بازدید از سایتتان افزایش می­دهید. کاربر می­بایست در جستجوی خود مقاله شما را ببیند و با عنوان آن جذب سایت شما شود. برای بهتر دیده شده محتوای خود را با سرتیتر در سایت درج کنید.

۱۰- فضاهای خالی سایت را متناسب طراحی کنید
در طراحی بصری سایت خود به ایجاد فضاهای خالی و متناسب توجه کنید و عناصر وب سایت خود را با فاصله منطقی طراحی کنید. طراحی شلوغ سایت کاربر را کلافه و خسته می­کند. یکی از مواردی که بسیار با آن مواجه خواهید شد استفاده از masonry.js و عدم به کارگیری پدینگ در آن است.

در صورتیکه مطالب این مقاله برای شما مفید و موثر بود و یا نظری در خصوص محتوای آن دارید می­توانید نظر خود را ذیل این متن ارائه نموده و ما را در تولید محتوای موثر و کارآمد یاری کنید. همچنین انتشار این مقاله با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع می­باشد.

کسب و کارتان پر رونق…

آیا شما تکنیک دیگری را برای جذب مشتری می‌شناسید؟

منبع : رندبیت - همیارتوسعه