استراتژی اینستاگرام را چگونه مانند یک شطرنج‌باز حرفه‌ای بچینیم؟

استراتژی اینستاگرام را چگونه مانند یک شطرنج‌باز حرفه‌ای بچینیم؟

مطمئنم برایتان جالب است بدانید معنی کلمه استراتژی چیست. استراتژی از کلمه یونانی استراتگوس (Strategos) گرفته شده و به معنی فرماندهی لشکر است! یعنی شما برای پیروز شدن در یک رقابت باید استراتژی داشته باشید و لشکر خود را مدیریت کنید. در قدیم فرماندهان لشکر مانند جان اسنو یک تنه تمام سربازان را به صف می‌کردند تا در نبرد با دشمن پیروز شوند. اما تصور نکنید که الان دیگر از جنگ خبری نیست، جنگ امروز جنگ اینستاگرام است! بپاخیزید و نیروهای خود را به صف کنید. می‌خواهم به شما یاد بدهم چطور با تدوین یک استراتژی کوبنده برای اینستاگرام، رقبایتان را کیش و مات کنید!

فکر نکنم این مقاله را بخواهم!

قبل از خواندن این مقاله خوب فکر کنید. آیا کسب و کار شما B2C است و شما مستقیما با مصرف کننده در ارتباط هستید؟ شاید هم کسب و کار شما B2B است و با کسب و کارهای دیگر در ارتباطید. اصلا مشتریان شما در اینستاگرام حضور دارند؟ در یک کلام داشتن اینستاگرام به کسب و کار شما کمک می‌کند یا خیر؟

یک فروشنده لباس‌های اسپرت اگر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را دست کم بگیرد و در اینستاگرام فعالیت نداشته نباشد، مطمئنا بخش بزرگی از بازار خود را از دست می‌دهد. اما شاید کسب درآمد از اینستاگرام برای یک واردکننده واشر و سرسیلندر ضرورتی نداشته باشد. اگر پرسونای مشتری خود را بشناسید، در 99% موارد، می‌توانید از اینستاگرام به نفع کسب و کار خود استفاده کنید. اینستاگرام می‌تواند برای شما فواید بسیاری داشته باشد؛

  • اینستاگرام می‌تواند ویترین باشد. با اینستاگرام می‌توانید محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید و کسب درآمد از اینستاگرام داشته باشید.
  • اینستاگرام می‌تواند کاتالوگ باشد. این شبکه اجتماعی می‌تواند مانند یک کاتالوگ نامحدود عمل کند. برای نشان دادن فعالیت‌های خود، می‌توانید آدرس صفحه اینستاگرامتان را به دیگران بدهید.
  • اینستاگرام یک تلوزیون است. اینستاگرام مانند یک تلویزیون بزرگ است و صدای برند (Brand voice) شما را به گوش مخاطبانتان می‌رساند.
  • اینستاگرام یک کانال است. این شبکه یک کانال بسیار بزرگ برای برقراری ارتباط با مخاطبان شماست. نظرات و پیشنهادات مخاطبانتان برای بازاریابی اینستاگرام، مانند یک سرمایۀ بزرگ است.

حالا اگر با همه این تفاسیر به این نتیجه رسیدید که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و آموزش کسب درآمد از اینستاگرام برای شما فایده‌ای ندارد، می‌توانید این مقاله را ببندید و مقاله بازاریابی صنعتی ما را باز کنید که حسابی به کارتان می‌آید. اما در کل آمار نشان می‌دهد کسب و کارهای خیلی کمی هستند که اینستاگرام برای آنها کارایی ندارد و ترجیح می‌دهند بی سر و صدا به فعالیت خود را ادامه بدهند، مانند توزیع‌کنندگان عمدۀ کالا، خلاف‌کاران و اختلاس‌گران!

چرا باید برای اینستاگرام استراتژی بچینم؟

می‌خواهم همان مثال کلیشه‌ای راه و نقشه و سفر را برایتان بگویم. زمانی که فکر سفر در سرتان می‌افتد، چه چیزهایی را در نظر می‌گیرید؟ همه چیز!

  • کجا بروم؟
  • با چه کسانی بروم؟
  • چقدر هزینه کنم؟
  • سفرم کاری است یا تفریحی؟
  • و...

شما دارید برنامه می‌ریزید که چطور امکانات و نیروهایتان را مدیریت کنید. استراتژی یعنی تصمیم بگیرید چطور سفر کنید،  استراتژی پلی است میان رویا و واقعیت!

استراتژی اینستاگرام یعنی برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی تمام فعالیت‌ها در اینستاگرام

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز مانند یک سفر است. اگر تصمیم گرفته‌اید با ماشین شخصی خود در اینستاگرام سفر کنید، پس حتما این مقاله را بخوانید چون مانند نقشه راه است. شما که نمی‌خواهید وسط یک جاده جنگلی به حصار بکوبید و بی.ام.دبلیو قرمز رنگتان اوراق شود. اگر هم حوصلۀ رانندگی ندارید و می‌خواهید در صندلی عقب از مناظر لذت ببرید، با ما تماس بگیرید. ما شما را به سفر می‌بریم! (ریموت ضبط هم تا آخر سفر دست خودتان است.)

آمار نشان می‌دهد 71% کسب و کارها در سال 2017 در اینستاگرام فعال بوده‌اند. پس برای موفقیت میان این همه کسب و کار، باید برای بازاریابی اینستاگرام استراتژی داشته باشید. از شما خواهش می‌کنم 15 دقیقه برای این مقاله وقت بگذارید، عوضش 15 سال در اینستاگرام پادشاهی کنید!

حالا برای چیدن استراتژی اینستاگرام چکار کنم؟

اولین چیزی که برای چیدن استراتژی اینستاگرام نیاز دارید، یک مداد و یک دفترچه است. تجربه من به عنوان یک متخصص شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که حرف‌ها از یاد می‌روند و کاغذها هم گم می‌شوند. پس از همین حالا روند شکل‌گیری استراتژی اینستاگرامتان را از صفر تا صد در یک دفتر ثبت کنید. می‌توانید آنها را به صورت فایل دیجیتال هم دربیاورید یا پرینت بگیرید. اما به هرحال موقع ایده‌پردازی، هیچ چیز جای دفترچه را نمی‌گیرد. حالا با من همراه شوید تا 4 راز جادویی درباره استراتژی اینستاگرام را به شما بگویم.

1.مخاطبت را از زیر سنگ هم  که شده پیدا کن!

قبل از هر حرکتی، ابتدا مخاطب خود را بشناسید. اولین درس از آموزش درآمد از اینستاگرام این است که مشخص کنید که چه کسانی جامعه هدف شما هستند. توجه کنید که منظور من افزایش فالوور نیست. من درباره یک مرحله عقب‌تر با شما صحبت می‌کنم. جذب فالور یعنی اینکه مخاطب مرتبط را جذب کنید، اما شناخت مخاطب یعنی اینکه بدانید اصلا چه کسی مخاطب شماست! در بخش‌های بعدی درباره افزایش فالور نیز با شما صحبت خواهم کرد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید مورد پسند جامعه هدف شما قرار بگیرد و پُست‌هایتان باید برای آنها جذاب باشد. وقتی ندانید مخاطب شما به چه چیزی علاقه دارد، چطور می‌توانید او را خوشحال کنید؟ در ادامه چند سوال ساده برایتان آماده کرده‌ام که با پاسخ دادن به آنها می‌توانید در آینده از رقیبانتان جلو بیفتید.

  1. چه کسانی از محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند؟
  2. چه کسانی در آینده می‌توانند جامعه هدف شما قرار بگیرند؟
  3. در چه رده سنی قرار دارند و جنسیت آنها بیشتر کدام است؟
  4. به چه چیزهایی علاقه دارند؟
  5. اطلاعات مورد نیاز آنها کدام است؟
  6. از چه محتوایی بیشتر خوششان می‌آید؟

پیشنهاد من این است که سعی کنید برای این مرحله حسابی زمان بگذارید. برای کسب درآمد از اینستاگرام باید بدانید که مشتری شما کیست؟ زمانی که جواب این سوالات را دقیق و مفصل می‌نویسید، می‌بینید کهاستراتژی اینستاگرام شما دارد کم‌کم خودش را نشان می‌دهد! هیچ چیز مانند شناخت مخاطبان نمی‌تواند شما را در دل آنها جا کند. از بین کسانی که شما را دوست دارند و کسانی که اهمیتی برایتان قائل نیستند، کدام یک با احتمال بیشتر مشتری شما خواهد شد؟ پس برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، نسبت به علایق و نیازهای مخاطبانتان بی‌تفاوت نباشید.

ویژگی‌های مخاطبم را از کجا بفهمم؟

  • اگر یک شرکت منسجم هستید، می‌توانید اطلاعات مشتریان را از پایگاه داده (Data base) و یا بخش فروش بگیرید. پایگاه داده مقولۀ بسیار مهمی در کسب و کار است. اتفاقا ما یک مقاله بسیار کامل و مرتبط به نام هوش تجاری در نوین داریم.
  • اگر یک کسب و کار کوچک هستید، پس خودتان باید اطلاعات مشتریانتان را داشته باشید. سعی کنید همان‌ها را جمع و جور کنید و از دل آنها علایق مخاطبانتان را پیدا کنید. به لیست کسانی که از شما خرید می‌کنند و یا به محتوای شما علاقه دارند، نگاه کنید.
  • اگر تازه کسب و کار خود را شروع کرده‌اید، بهترین منبع شناخت مخاطبان برای شما، پیج رقبایتان است. آنها را پیدا کنید و فالوئینگ‌ها، فالوورها، لایک‌کنندگان و کسانی که برایشان کامنت می‌گذارند را بررسی کنید.  این افراد برای کسب و کار شما مانند یک سرمایۀ گرانبها هستند.
  • به صفحه آمار (Insight) اینستاگرام خود بروید و آمار خود را ببینید. آنجا می‌توانید بفهمید چه تعدادی کاربر با چه سنی به صفحه اینستاگرام شما آمده‌اند. جنسیتشان چیست و از کدام شهرها هستند.

مخاطبم را شناختم، حالا چطور او را به صفحه‌ام بکشانم؟

برای کشاندن مخاطبین به صفحه‌ اینستاگرامتان تنها یک راه دارید: تولید محتوای جذاب! زمانی که پست‌های مفید، باحال و مرتبط می‌گذارید، کسانی که به صفحه شما می‌آیند در صفحه‌تان می‌گردند و شما را فالو می‌کنند. اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد. اگر آنها هیچوقت به صفحه‌تان نیامدند چطور؟ پس باید یک راهی وجود داشته باشد که شما به مخاطبانتان اطلاع بدهید تا بیایند و صفحه شما را دنبال کنند. می‌خوام یک ابزار حاشیه‌ساز را به شما معرفی بکنم! ابزاری که طرفداران و مخالفان بسیاری دارد!

ابزاری به نام ربات افزایش فالور اینستاگرام! این ربات در مدت کوتاهی برای شما فالوورهای واقعی زیادی می‌آورد و توضیحات آن مفصل است. من می‌خواهم تنها به یک نکته درباره ربات اشاره کنم؛ ربات اینستاگرام باعث می‌شود تا فالوورهای شما به صورت هدفمند جذب شوند. یعنی از میان تمام کاربرانی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، بیشتر آنهایی به صفحه شما می‌آیند که به نوعی با محصولات و خدمات شما در ارتباط هستند. اگر دوست دارید بیشتر درباره ربات افزایش فالوور اینستاگرام بدانید، شما را به خواندن صفحه خدمات اینستاگرام رندبیت دعوت می‌کنم.

2. به هدف بزن!

قبل از هر حرکتی در اینستاگرام، مشخص کنید که به چه دلیل به اینستاگرام آمده‌اید؟ بله مثل روز روشن است که هدف شما کسب درآمد از اینستاگرام است. سوال من هم درباره همین است، چطور می‌خواهید کسب درآمد از اینستاگرام داشته باشید؟ 3 هدف متداول برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی و کسب درآمد با اینستاگرام وجود دارد. آنها را به دقت بررسی کنید و ببینید کدامشان در راستای فعالیت‌های کسب و کار شما است، سپس آن‌ها را به عنوان هدف انتخاب کنید.

هدف اول: خودتان را معرفی کنید

یکی از فعالیت‌هایی که در اینستاگرام خیلی جواب می‌دهد، ارائه اطلاعات درباره برند است. یکی از درس‌های آموزش درآمد از اینستاگرام این است که برای کسب درآمد از اینستاگرام، خودتان را معرفی کنید و درباره کسب و کارتان به دیگران اطلاعات بدهید. برای مثال شما می‌توانید بخش‌هایی از کسب و کارتان را به مخاطبان نشان بدهید:

  • فعالیت‌های شرکت را برجسته کنید. این کار باعث بوجود آمدن اعتماد می‌شود و به تصویر برند (Image Branding) شما کمک می‌کند.
  • خبرها را به گوش مخاطبان برسانید. از اخبار کسب و کار، صنعت، نمایشگاه‌ها، آپدیت‌ها و... غافل نشوید. با این کار کسب درآمد در اینستاگرام نصیب شما می‌شود!
  • فرهنگ خود را ترویج دهید. شرکت شما مانند یک کشور است که فرهنگ خاص خود را دارد. با نشان دادن این فرهنگ، به مخاطبان خود نزدیک شوید و با آنها رابطه صمیمانه برقرار کنید. برای مثال ما در نوین، درباره کتاب‌های مورد علاقه‌مان صحبت می‌کنیم. اگر به صفحه اینستاگرام رندبیت بروید، می‌توانید استوری ما را ببینید که به مناسبت روز کتاب، کتاب‌های مورد علاقه خودمان و ایبوک‌های دیجیتال مارکتینگ رندبیت را معرفی کرده‌ایم.
  • اعضای تیم را نشان بدهید. این روش می‌تواند در موفقیت بسیاری از کسب و کارها موثر باشد. تجربه من ثابت کرده است که هرچه پست شما انسانی‌تر باشد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. پس پست‌های پرسنل محور و مشتری محور را حتما مد نظر داشته باشید.

تصاویری که دارای چهره هستند 38 درصد لایک بیشتری دریافت می کنند.

هدف دوم: با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید

لایک‌های شما هم به تازگی کم شده است؟! بگذارید رازی را به شما بگویم: اگر احساس می‌کنید که جدیدا فالوورهایتان آنطور که باید به پست‌های شما توجه نمی‌کنند، دقیقا درست احساس می‌کنید! الگوریتم اینستاگرام تغییر کرده است. به این معنی که پست‌های شما دیگر به ترتیب زمان انتشار برای فالوورهایتان نمایش داده نمی‌شوند، بلکه پستی که کاربران تعامل بیشتری با آن داشته باشند، زودتر به نمایش درمی‌آید. پس اگر پست‌هایتان رفته است ته اینستاگرام، بدانید که نتوانسته‌اید آن ارتباط لازم را با مخاطبانتان برقرار کنید. اگر از من می‌پرسید، اولین قدم برای برقراری ارتباط با مخاطبان، تولید محتوای چالش برانگیز است.منظورم پست‌های زرد و پر حاشیه نیست. منظورم پست‌هایی است که فالوورهای شما را به تعامل وادار کند و آنقدر جذاب باشد که مخاطب مجبور شود شما را فالو کند، پسن‌هایتان را لایک کند و برایتان کامنت بگذارد. برای اینکه فالوورهایتان را به حرف بیاورید تنها یک راه وجود دارد؛ بهانه دست آنها بدهید! 

لازم است بدانید که آدم‌ها باید بهانه‌ای برای حرف زدن داشته باشند. این تمایل طبیعی آدم‌هاست که از مسائل شخصی خود با دیگران صحبت کنند، چراکه می‌توانند با حرف زدن از لحظات شاد خود دوباره آنرا به یاد بیاورند و لذت ببرند. همینطور درد قسمت‌های غم‌انگیز زندگی را با بازگو کردن و حرف زدن درباره‌اش التیام ببخشند. شما تنها کافی است شروع کننده باشید. از یک تجربۀ شخصی بگویید و یا خاطره‌ای نقل کنید، آنها ادامه خواهند داد و تعامل به بهترین نحو شکل خواهد گرفت.

هدف سوم: محصولاتتان را بفروشید

شما تمام این کارها را برای کسب درآمد با اینستاگرام انجام می‌دهید. نحوه کسب درآمد با اینستاگرام هم اینجوری است که باید کالایتان را در این شبکه اجتماعی به نمایش بگذارید تا دیده شوند. شاید تصور کرده‌اید می‌خواهم به شما بگویم برای کسب درآمد در اینستاگرام باید به صورت قطاری از محصولاتتان عکس بگیرید و منتشر کنید. نه خوشبختانه من هیچوقت همچین پیشنهادی نمی‌کنم. اگر قرار بود هر کسب و کاری که عکس بیشتری منتشر می‌کند برنده باشد، پس کمپانی اپل هیچ جایگاهی در اینستاگرام نداشت. این کمپانی تا بحال حتی یک عکس هم از محصولات خود در اینستاگرام منتشر نکرده است و با این حال 9.9 میلیون فالوور دارد! بله...انگار راه های کسب درآمد از اینستاگرام عوض شده است!

اما کمپانی اپل چرا در اینستاگرام موفقیت میلیونی بدست آورده است؟ این شرکت در حساب اینستاگرام خود عکس‌هایی را منتشر می‌کند که کاربران اپل با آیفون خود گرفته‌اند. اگر کمی گوش‌هایتان را تیز کنید، اپل دارد با این حرکت یک چیزی در گوشتان می‌گوید:

فروشنده موفق کالا نمی‌فروشد، رابطه می‌فروشد.

اگر باهوش باشید به سرعت متوجه می‌شوید که برای کسب درآمد در اینستاگرام، چطور رابطه ایجاد کنید. در کنار عکس‌هایی که از محصولاتتان منتشر می‌کنید، تجربۀ محصول را نیز به نمایش بگذارید. در ارتباط با فروش کالا و ایجاد رابطه، ما یک تدتاک خیلی جذاب در نوین داریم که خودم حداقل 7 بار آن را دیده‌ام! به شما هم پیشنهاد می‌کنم واقعا این تدتاک فوق‌العاده را از دست ندهید.

یک نکتۀ مهم درباره کسب درآمد با اینستاگرام

نحوه فروش در اینستاگرام را انتخاب کنید. آیا مشتریان شما باید در خود برنامه اینستاگرام از شما خرید کنند؟ یا هدف شما این است که به وب‌سایت شما بیایند و از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنند؟ سعی کنید برای مشتریان خود یک فرآیند خرید کاربرپسند طراحی کنید. تجربه نشان داده است که فرآیند خرید کسل‌کننده باعث می‌شود که مشتری به نیمه راه نرسیده، آن را کنسل کند.

برای خرید می‌توانید لینک وب‌سایت یا لینک مستقیم خرید را در بیو بگذارید، با این کار ترافیک سایتتان را نیز بالا می‌برید.

هدف چهارم: اطلاعات بدهید

این هدف را من به 99% کسب و کارها پیشنهاد می‌کنم. آموزش دادن یک چیزی در اینستاگرام، خیلی مفید و بدردبخور است و باعث افزایش فالوور و تعامل می‌شود. زمانی که چیزی را به کسی یاد می‌دهید، آن شخص به شما اعتماد می‌کند و هر زمان که با سوال مواجه شود، یاد شما می‌افتد. فرض کنید که شما یک صفحه برای فروش کیف و کفش آنلاین در اینستاگرام دارید. هفته‌ای یک پست هم درباره انتخاب کیف می‌گذارید. مثلا درباره نحوه انتخاب کیف مناسب برای دانشگاه، مهمانی، انواع سبک کفش، ترندها، نکاتی درباره ست کردن و... می‌گویید. ارائه اطلاعات درست باعث می‌شود فالوورهایتان، شما را در این زمینه یک متخصص بدانند.ارائه آموزش در اینستاگرام برای شما کسب درآمد با اینستاگرام می‌آورد. آموزش دادن آموزش دادن یک فایده محشر دیگر هم دارد و آن فایده، بروز ماندن شما است. برای اینکه بتوانید به طور مداوم تولید محتوا کنید، باید همیشه در حوزه تخصصیتان مطالعه کنید و آپدیت باشید. بسیاری از موضوعات اینستاگرام نوین را، کاربرانمان انتخاب می‌کنند و ما درباره‌اش تحقیق می‌کنیم.

هدف پنجم: تبلیغ کنید

من برای مدت‌های طولانی، سرسختانه فکر می‌کردم اگر کارم را را خوب انجام بدهم، همه مرا به یکدیگر معرفی خواهند کرد. فکر می‌کردم بزرگ‌ترین تبلیغ، تمرکز بر کیفیت است. خب البته که کیفیت خیلی مهم است، امااگر کسی نداند که من وجود دارم، چطور می‌تواند به فرد دیگری معرفیم کند؟! پس این حرف‌ها را دور بریزید و یک برنامه اساسی برای انواع تبلیغات در اینستاگرام بچینید. برای تبلیغات در اینستاگرام اولین کار این است که یک بنر تبلیغاتی شگفت‌انگیز طراحی کنید! حالا این بنر جذاب را کجا تبلیغ کنید؟ صفحات بسیاری وجود دارد! اما من فقط صفحاتی را به شما می‌گویم که می‌دانم مشتریانمان از آنها نتیجه‌های شگفت‌انگیز گرفته‌اند:

  • تبلیغ خود را به یک صفحه مرتبط و شلوغ بدهید. در اینستاگرام صفحات بسیاری وجود دارند که به کسب و کار شما مربوط هستند و تبلیغ هم قبول می‌کنند. فقط از شما خواهش می‌کنم محض رضای خدا در زمان انتخاب صفحه، حواستان به کیفیت صفحه مورد نظر باشد. یک صفحه زرد هرچقدر هم که شلوغ و پرفالوور باشد، جای مناسبی برای تبلیغات شما نیست. شاید در کوتاه مدت نتیجه بگیرید، اما شک نداشته باشید که در بلند مدت به وجهه برند شما آسیب می‌رساند. برای آنکه تشخیص بدهید کدام صفحه برای تبلیغ شما مناسب است، می‌توانید با رندبیت بخش خدمات اینستاگرام تماس بگیرید.
  • تبلیغ خود را به یک اینفلوئنسر بدهید. اینفلوئنسر به کسانی می‌گویند که در اینستاگرام تاثیر گذار هستند و تعداد فالوورهای آنها نیز سر به آسمان می‌گذارد. با اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانید تبلیغات در اینستاگرام را به شکل تاثیرگذار و پربازده را تجربه کنید و کسب درآمد در اینستاگرام داشته باشید.
  • مسابقه برگزار کنید. اگر مسابقه‌تان هیجان‌انگیز باشد و جایزه‌تان هم آدم را وسوسه کند، فالوورهایتان شما را به دوستانشان معرفی می‌کنند. مطمئن باشید می‌‎توانید در یک مدت کوتاه افزایش فالوور پیدا کنید. ولی خواهش می‌کنم خوش‌قول باشید و برای ارسال جایزه فالوورهایتان را زجرکش نکنید.
  • فراخوان عمل را فراموش نکنید. فراخوان عمل (Call To Action) یعنی از فالوورهایتان بخواهید برای شما کاری انجام بدهند. حالت سطحیش این است که مثلا در کپشن بنویسید ما را لایک کنید! اما حالت عمیقش این است که در عکس پایین می‌بینید:

3. یک خانه‌تکانی اساسی با محتوا!

حالا به مرحله‌ای رسیدیم که من خیلی دوستش دارم! الان دیگر وقت آن است تا راه های کسب درآمد از اینستاگرام را یاد بگیرید و برای محتوای خود یک برنامه‌ اساسی بچینید. محتوای شما اولین، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ابزار شما برای کسب درآمد با اینستاگرام است. پس باید برای آن یک استراتژی درست و حسابی داشته باشید. شاید باورتان نشود، اما تدوین استراتژی برای اینستاگرام به اندازه تدوین استراتژی برای وب‌سایت اهمیت دارد! هرچقدر از تاثیر شگفت‌انگیز محتوا در موفقیت بازاریابی اینستاگرام  بگویم، کم گفته‌ام. متاسفانه از زمانی که در بخش سوشیال نوین مشغول به کار شدم، کسب و کارهای بسیاری را دیده‌ام که بر تبلیغات و افزایش فالوور تاکید می‌کنند و در عین حال هیچ هزینه‌ای برای تولید محتوا در اینستاگرام در نظر نمی‌گیرند.تبلیغات شما ممکن است باعث شود هزاران نفر شما را ببینند، اما چند نفر حاضرند یک صفحه بی در و پیکر را فالو کنند؟ تجربه من ثابت کرده است که حتی با برگزار کردن مسابقه و اهدای جایزه هم می‌توانید یک افزایش فالوور فوق‌العاده داشته باشید، اما مسلما اگر محتوای خوب در اختایر کاربر نکذارید، بعد از آن ریزش شدید فالوور را هم تجربه خواهید کرد. پس اگر به دنبال موفقیت و کسب درآمد با اینستاگرام هستید این 5 نکته حیاتی برای تولید محتوا را از یاد نبرید:

  • خانه‌تکانی را از پروفایلتان شروع کنید!

همانطور که بیشتر مردم جهان آرزوی صلح جهانی دارند، من هم آرزوی یک خرد جهانی را دارم، آرزوی روزی که مردم متوجه بشوند ماه تولدشان مایه افتخار نیست و برای هیچکس هم اهمیت ندارد! لطفا اطلاعات اضافی را که در پروفایل خود گذاشته‌اید، حذف کنید. یک معرفی حرفه‌ای از خودتان در بیو بگذارید که هرکس دید برگ‌هایش بریزد! اصلا می‌توانید در بیو شعار برند خود را بنویسید. حتما پروفایل خود را به بیزینس پروفایل تغییر بدهید. با بیزینس پروفایل می‌توانید آمار صفحه خود را مشاهده کنید. راههای کسب درآمد از اینستاگرام با بیزینس پروفایل فراوان است.

  • محتوا باید هدفمند باشد

آیا شما خودتان حاضرید صفحه ای را در اینستاگرام فالو کنید که روی هوا حرف می‌زند و هر روز از یک دری سخن می‌گوید؟ پس یک برنامه آگاهانه داشته باشید. بعد از اینکه هدف‌هایتان را تعیین کردید، از میان آنها موضوع دربیاورید. مثلا اگر هدف شما آموزش در اینستاگرام است، مشخص کنید که از چه روش‌هایی این کار را انجام می‌دهید. من موضوعات آموزشی نوین را به 8 دستۀ

  • گوگل ادوردز
  • بازاریابی محتوا
  • سئو
  • بازاریابی پیامکی
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات بنری
  • شبکه‌های اجتماعی

تقسیم کرده‌ام که همه آنها در راستای بازاریابی دیجیتال است. هدف من مشخص است. هدف شما چطور؟ آیا می‌خواهید معروف شوید؟ فروش بیشتری داشته باشید؟ یا فقط می‌خواهید با آدم‌های بیشتری آشنا شوید؟ حالا که متوجه شدید که چه مطالبی می‌خواهید در اینستاگرام خود بگذارید، آنها را دسته بندی کنید.

  • هر چه تخصصی‌تر بهتر!

برای کسب درآمد با اینستاگرام باید جوری خودتان را متخصص نشان دهید که کاربران به صفحه شما اعتماد کنند. لازمه متخصص بودن هم این است که اطلاعات شما در زمینه تخصصتان بالا باشد ،پس همیشه اطلاعاتتان را به روز نگه دارید. این نکته درباره تمام کسب و کارها صدق می‌کند. تعمیرات موبایل، روانشناسی کودک و یا فشن. تنها کافی است که یک نیاز را در آدمها شناسایی کنید و پاسخ آن را در صفحه تان بگذارید.در واقع هرچه صفحه شما تخصصی‌تر باشد، آدمها بیشتر شما را به یکدیگر معرفی می‌کنند. مثلا ما در یکی از پست‌های اینستاگرام نوین از کاربران پرسیدیم که آیا در کسب و کار آنلاینشان مشکلی دارند؟ تعداد زیادی دایرکت و تماس دریافت کردیم و به تمام آنها پاسخ دادیم. این را هم بگویم که مشاوره ما کاملا رایگان است.

  • یک تقویم شکست‌ناپذیر

فرض کنید شما یک صفحه عالی ساخته‌اید و تمام راههای کسب درآمد از اینستاگرام را هم رفته‌اید. فالوورهای شما کم‌کم دارند تبدیل به مشتریانتان می‌شوند، اما متاسفانه مشغله‌های زندگی باعث می‌شود کمتر به صفحه خود سر بزنید. مطالب شما روز به روز کمتر می‌شوند. اینجاست که کاربرانتان شما را آنفالو کرده و سریعا از یاد می‌برند چون دیگر برایشان سودی ندارید. بین یک صفحه با ۲۰ پست و یک صفحه دیگر با ۲۰۰ پست شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ آن پیجی که فعال‌تر است. چون انرژی بیشتری می‌گذارد و احتمالا مطالب بیشتری در آن صفحه پیدا می‌کنید. حالا خیلی رگباری هم پست نگذارید ولی سعی کنید در هفته حداقل ۳ پست جدید داشته باشید.

شما می‌توانید از فایل اکسلی که برایتان آماده کرده‌ام استفاده کنید.

حالا می‌خواهم به شما بگویم برنامه محتوایی اینستاگرام خود را چطور بچینید، پس با دقت به من گوش بدهید:

  1. موضوعاتتان را آماده کنید. اهدافتان را جلوی رویتان بگذارید و از آنها موضوع دربیاورید. مثلا یک صفحه فشن می‌تواند برای معرفی فرهنگ خود، از عکس‌های ارسالی کاربرانش استفاده کند و یا از مزون شلوغ خود در روزهای حراج، استوری بگذارد.
  2. موضوعات را الویت‌بندی کنید. به موضوعاتتان ضریب بدهید. مثلا معرفی محصول برای شما مهم‌تر از معرفی فرهنگ شرکت است. پس تصمیم می‌گیرید در ماه 8 پست را به معرفی محصول و 3 پست را به معرفی فرهنگ شرکت اختصاص بدهید. انتخاب تعداد پست کاملا دست خودتان است، اما من پیشنهاد می‌کنم تعادل را رعایت کنید. یک صفحه اینستاگرام نه باید خشک و رسمی باشد و نه لوس و لوده.
  3. تاریخ انتشار مشخص کنید. یکی از مهم‌ترین کارها، مشخص کردن تاریخ انتشار است. روز و ساعت انتشار پست خود را مشخص کنید.
  4. پست‌های مناسبتی را از یاد نبرید. در هر کسب و کاری که هستید، مناسبت‌های مرتبط با شما وجود دارند. روز ورزش، روز سلامت، روز خشونت علیه زنان، روز اینترنت و... کافیست یک سری به گوگل بزنید و سرچ کنید.
  • سبک شخصی داشته باشید

صفحه شما نشاندهنده شخصیت شماست. شخصیت خود را چگونه نشان می‌دهید؟ با حرف های تکراری یا نکات جذاب؟ اینستاگرام خیلی شلوغ پلوغ شده است. این روزها نیز همه یک تیم خلاق برای مدیریت اینستاگرام دارند! پس شما هم یک سبک شخصی برای تولید محتوا پیدا کنید. سبکی که فقط و فقط متعلق به شما باشد و مشابه آن در صفحه دیگری پیدا نشود. این سبک شخصی می‌تواند استفاده از یک رنگ خاص، نوشتن یک کپشن خلاقانه و یا نحوه صحبت کردن شما با فالوورهایتان باشد. سبک شخصی در تولید محتوا برای برندسازی شما نیز بسیار تاثیرگذار است و هویت صفحه شما را شکل می‌دهد. دقیقا مانند دنیای واقعی که هویت هر فرد از دیگری متفاوت است. در اینستاگرام هم شما باید سعی کنید متفاوت باشید و این را به دیگران نیز نشان بدهید.

  • عکس های با کیفیت برگ برنده شماست

شما یک طراح لباس هستید که لباس های زیبا و با کیفیتی در اینستاگرام می‌فروشید. صفحه شما هم خیلی مفید است. اطلاعات خوبی راجع به مد، انواع لباس ها و نحوه سِت کردن به مخاطبانتان می‌دهید. اما بدون عکس! چه کسی از شما خرید می‌کند؟ هیچ کس!

همیشه یادتان باشد که اینستاگرام برای نگاه کردن است. حقیقت این است که اینستاگرام به اندازه توئیتر، عمیق و تفکربرانگیز نیست. آدم‌ها به اینستاگرام می‌آیند تا دقایقی دلشان خوش باشد. آنها حتی کپشن های زیر عکس ها را هم به واسطه عکس آن می‌خوانند. پس عکس‌های مناسب و با کیفیت را از یاد نبرید. شکل صفحه شما اولین چیزی است که مخاطبانتان می‌بینند. چه بهتر که سرمایه گذاری کنید و عکس‌هایی با کیفیت بگیرید. عکس‌هایی که به برند شخصی شما تبدیل شوند.

اما اگر می‌خواهید یک استارت‌آپ موفق راه‌اندازی کنید و بودجه زیادی ندارید، هیچ نگران نباشید! خیلی‌ها از همین‌جا شروع کردند. سعی کنید عکس‌هایی با نور و زاویه مناسب بگیرید. چند مورد از ابزارهایی که کاربردی‌تر از بقیه هستند را به شما معرفی می‌کنم تا کارتان راه بیفتد:

  1. اگر می‌خواهید عکس‌هایتان را خودتان بگیرید، حتما برای ایده گرفتن، یک سری به وب‌سایت Pinterest بزنید.
  2. اگر می‌خواهید عکس‌های باکیفیت دانلود کنید، همینطوری در گوگل تایپ نکنید. به وب‌سایتUnsplash بروید و عکس‌های درست و حسابی دانلود کنید.
  3. اگر می‌خواهید از تصاویر انیمیشنی استفاده کنید، وب‌سایت Dribbble برای شما فوق‌العاده است. ثبت‌نام کنید تا بتوانید تمام تصاویر را ببینید.
  4. اگر می‌خواهید محتوای ویدئویی بگذارید، مخصوصا اگر کار شما آموزشی است. یکی از سرمایه‌های شما یوتیوب است. با استفاده از 4 روش تضمینی برای دانلود از یوتیوب، فیلم‌های مرتبط و کاربردی دانلود کنید و در صورت لزوم برایشان زیرنویس بگذارید. کار با برنامه زیرنویس Subtitle edit مانند آب خوردن است.
  5. اگر می‌خواهید یک تم کلی داشته باشید، این تم می‌تواند رنگ سازمانی شما یا قالب پست‌هایتان باشد. این کار باعث می‌شود صفحه‌تان، یک صفحه مرتب، هماهنگ و حساب شده به نظر برسد. پیشنهاد من این است که حداقل 5 رقیب برتر داخلی و 5 رقیب برتر خارجی را فالو کنید و از آنها ایده بگیرید.(کپی نه! ایده!)
  • ابزارهای اینستاگرام معجزه می‌کنند!

ابزارهای خود اینستاگرام را به هیچ وجه دست کم نگیرید! در خود اینستاگرام ابزارهایی تعبیه شده است که خیلی به کارتان می‌آید:

  1. استوری: می‌توانید با استوری اینستاگرام حسابی بازاریابی کنید. استوری بیشتر برای معرفی کردن اتفاقات لحظه‌ای است. با گرافیک آن بازی کنید، رنگ‌ها را تغییر دهید و چیزهای جدید کشف کنید! تازه اگر بییشتر از 10 هزار نفر فالوور داشته باشید، می‌توانید در آن لینک بگذارید.
  2. لایو: برای پخش زندۀ اینستاگرام از ابزار لایو استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با یک استفاده درست از لایو اینستاگرام، معجزه کنید.
  3. IGTV: این ابزار اینستاگرم، شبیه‌سازی همان تلوزیون خودمان است! شما می‌توانید در IGTVویدئوهایی با مدت زمان 10 دقیقه و بیشتر منتشر کنید.

4.اندازه‌گیری یادت نره دوست من!

اگر مصاحبه‌های گری کاسپاروف، استاد بزرگ شطرنج را در یوتیوب سرچ کنید، می‌بینید که تمام مسابقه‌هایش را تحلیلی می‌کند و تمام اشتباهات مرگباری را که در مقابل رقبایش انجام داده است، بارها بررسی کرده است. بیشتر کسب و کارها فقط می‌خواهند کارها انجام شود و تمام. اینکه شما فقط پست‌های عالی بگذارید کافی نیست. باید پست‌هایتان را تحلیل و بررسی کنید. باید ببینید کدام پست‌ها بیشتر مورد پسند کاربرانتان قرار گرفته‌اند و به چه دلیل. در ارزیابی پایان ماهتان این پست‌ها را مشخص کنید و در ماه بعد بیشتر منتشر کنید. برای این کار نیاز دارید تا نرخ تعامل (Engagement) پست‌های خود را با فرمول زیر محاسبه کنید. پستی که نرخ تعامل بیشتری کسب کند، موفق‌تر بوده و بیشتر مورد پسند کاربران است. در همان فایل اکسل که قبل‌تر برایتان گذاشته‌ام

حرف آخر این نویسندۀ خطاکار

نویسنده به عنوان عضو کوچکی از شبکه‌های اجتماعی، از شما می‌خواهد با بیان کردن تجربیات خود از بازاریابی اینستاگرام، او را در راستای کامل کردن مقاله‌اش یاری نمایید!

منبع : رندبیت - نوین