چگونه با ویدیو در سئو محتوا معجزه کنیم ؟

چگونه با ویدیو در سئو محتوا معجزه کنیم ؟

در سری مقالات رندبیت برای سئو سایت، در این بخش قصد داریم با عنوان ویدیو در سئو محتوا ، به سراغ برجسته ترین نوع محتوا موجود در اینترنت برویم و ببینیم چطور میتوان با بهره گیری درست از ویدیو، معجزه ای در سئو محتوا رقم زد!؟

مقدمه ای در مورد ویدیو و دلیل اهمیت یافتن آن

دیگر نیازی به گفتن نیست که ویدیو یکی از پر بیننده ترین کانتنت های موجود در فضای وب است و همگان از این موضوع مطلع هستند.

بخصوص بعد از پر شدن فضای اکسپلور اینستاگرام از ویدیو های گوناگون، افراد به شکل ملموس دریافتند که عصر، عصر ویدیو است!

آمار هایی هم مبنی بر اختصاص یافتن 80 درصد از کل محتوای فضای وب به ویدیو در سال 2021 منتشر شده است که به نظر دور از انتظار نیست؛ اینجا سایت هایی موفق هستند که برای سئو خود، از امروز ویدیو های حرفه ای، کاربر محور، اورجینال و بهینه را تولید و ارائه کنند.

ما خودمان افراد و کاربرانی هستیم که در اینترنت استفاده می کنیم و می دانیم که برای گرفتن پاسخ سوالاتمان در این دنیا، سایت های بسیاری وجود دارد و ما هم همواره به دنبال نزدیک ترین و راحت ترین راه برای گرفتن پاسخمان می گردیم. حتما متوجه منظور بنده می شوید که موضوع حوصله و زمان متقاضیان ماست.

من به عینه جواب دهی ویدیو را در سئو سایت دیده ام و در این مطلب قصد دارم وجوه مختلف این تاثیر گذاری را با شما بررسی کنم:

منظور از سئو شدن محتوا چیست؟

اجازه بدهید کمی عقب تر برویم و ببینیم کلا به چه دلیل ما به دنبال سئو محتوا و راه های سریع آن هستیم:

سئو محتوا به معنی دیده شدن بیشتر محتوای ماست. تکنیک هایی که هدف آن ها در راس دیدگان کاربران قرار گرفتن است.

این موضوع دقیقا پیشنیاز بازاریابی محتوا یعنی فروش از طریق تولید محتواست؛ اما موضوع ما در این مطلب فروش نیست و در مرحله اول قصد داریم خود را به نزدیک ترین نقطه به بازار هدفمان برسانیم تا آنها به سراغ ما بیایند. سپی سراغ موضوع تبدیل کاربر به مشتری برویم.

گفتیم که ویدیو در سئو محتوای ما معجزه می کند!

محتوا هایی که ما در سایتمان تولید می کنیم، به شکل یک پکیج هستند و در آن ها متن، تصویر، ویدیو یا حتی صوت، با هم یک حرف را می زنند و اگر یکی از این موارد پر قدرت ظاهر شود، باعث می شود مطالب دیگر این پکیج هم تحت تاثیر او قرار گیرند و سئو شوند.

اینجا موضوع پتانسیل بسیار بالایی است که محتوا های ویدیویی در خود دارند و بهره گیری از آن می تواند نیروی قابل توجهی به متون و محتوا های چند رسانه ای دیگر ما منتقل کند.

دلیل این پتانسیل موجود هم:

  1. کم رقیب تر بودن نسبت به انواع محتوا های دیگر
  2. تمایل زیاد کاربران به این نوع محتوا
  3. و به دنبال آن تمایل گوگل به این نوع محتواست.

پست هایی که فقط متن باشد را همه سایت ها منتشر می کنند و تصویر هم که امروز تولید و بهره گیری از آن کار سختی نیست. اینجا ویدیو و تا حد کمی پادکست ( فایل صوتی ) است که تولید یک مقدار دردسر های بیشتری دارد و دقیقا همین وجه تمایز بین سایت شما و رقیبانتان خواهد بود.

وجوه اعجاز ویدیو در سئو محتوا

خب متوجه شدیم که اهمیت و جایگاه ویدیو در سئو محتوا ، چقدر است؛ و حالا بررسی می کنیم که چطور از نظر علمی و منطقی، بهره گیری از این نوع کانتنت می تواند سئو سایت ما را متحول کند.

تاثیر ویدیو بر الگوریتم هوش مصنوعی گوگل

این نکته مهم ترین نکته ای است که در خصوص اعجاز ویدیو در سئو محتوا مطرح می شود و هیچ تردیدی هم در آن نیست.

الگوریتم هوش مصنوعی گوگل چکار می کرد؟

رفتار کاربران را پردازش می کرد؛ نرخ کلیک کاربرام بر روی لینک یک سایت در نتایج موتور جستجو چقدر است؟ میزان ماندگاری کاربر داخل هر کدام از محتوا های موجود در سایت چقدر است؟ میانگین زمان ماندگاری کاربر در کل سایت چقدر است؟ ( نسبت به رقبا و فیلد کاری مخصوص ) چقدر یک سایت بازدید بازگشتی دارد؟ و چقدر در آن کلیک می شود؟

فعلا این چند مورد را داشته باشید که نگاه مثبت الگوریتم به سایت های ماست.

افزایش ctr با ویدیو

ما در عنوان مقالات یا صفحاتی که ویدیو داریم، قید کرده ایم که این صفحه شامل ویدیو است:

اصول و قواعد لینک سازی داخلی ( + ویدیو ) | خدمات سئو دات کام

شما همین عنوان را با عنوان زیر مقایسه کنید:

آموزش لینک سازی داخلی | خدمات سئو دات کام  یا  اصول و قواعد لینک سازی داخلی | خدمات سئو دات کام

کدام یک از این 3  مورد بیشتر شما را به کلیک کردن ترقیب می کند؟

حالا عنوان لینک سازی داخلی را در گوگل جستجو کنید تا نتیجه آن را هم ببینید!

این مرحله اولی که از آزمون هوش مصنوعی با عبور کردیم و ابزارمان هم همان لفظ ویدیویی بود که در عنوان آن بکار بردیم. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که به هیچ وجه اگر ویدیو ندارید این کار را نکنید چون این موضوع برای کاربران نگاه منفی نسبت به سایت شما به وجود می آورد و دلیل آن را هم خودتان می دانید. ( موضوعات بازدید بازگشتی و غیره را هم تحت تاثیر قرار می دهد. )

مطالعه مطلب را ادامه دهید تا نگاه دقیق تری به اهمیت ویدیو در سئو محتوا داشته باشیم و بیشتر شگفت زده شوید!

بالا رفتن زمان ماندگاری کاربر داخل محتوا

در خواندن محتوا های متنی، همیشه موضوعی وجود دارد که اکثر افراد به جای شروع کردن از اول مقاله و مطالعه آن، اول تیتر های را می بینند و تنها موضوعی که برایشان مهم است را می خوانند و می روند.

این اتفاق ممکن است در بعضی محتوا ها بیش از 30 ثانیه طول نکشد و این شدیدا به ضرر شماست.

حالا این اتفاق را با شرایطی مقایسه کنید که در این مطلب یک ویدیو 4 دقیقه ای قرار دادید که حجم زیر 20 مگابایت هم دارد؛ کابر که به احتمال زیاد زمان و حوصله مطالعه مطلب را ندارد، ویدیو را اجرا می کند و می بیند.

با توجه به این که هم دیگر زحمت مطالعه کردن را نمی کشد و هم وقتی می بیند کلا 4 دقیقه زمان برای مشاهده این ویدیو لازم است، احتمال ماندن و دیدن این ویدیو توسط او بسیار زیاد است. در حالی که ممکن است برایش خوب باشد که در بین موضوعی که به دنبال آن است، با دیدن ویدیو چند مطلب دیگر را هم بیاموزد.

همین که 20 درصد از کاربران شما بر روی ویدیو کلیک کنند و آن را ببینند، میانگین زمان ماندگاری کاربران داخل آن ویدیو به شدن افزایش می یابد و حالا این موضوع را به موقعی بست دهید که همه مقالات سایتتان با ویدیو مزین شده باشند و آن زمان است که معجزه ویدیو در سئو کلی وب سایت شما اتفاق می افتد.

با توجه به کاربر محور بودن کلی ویدیو، امکان ایجاد بازدید بازگشتی و کلیک کردن بر روی محتوا های دیگر سایت شما هم با این اتفاق بسیار بالا می رود و این یعنی شما سایت مورد علاقه گوگل هستید.

غنی سازی محتوای وبسایت

این این بخش از اهمیت ویدیو در سئو محتوا به این موضوع می پردازیم که در سئو محتوا، همواره گفته می شود هر چقدر محتوای شما کامل تر باشد، از دید گوگل دوست داشتنی تر است! ( البته با حفظ هدف و تمرکز محتوا )

خب گوگل محتوایی را می پسندد که کامل و غنی باشد. غنی بودن محتوا به معنی بهره وری از انواع رسانه ها در صفحه است که شامل متن، تصویر، صوت و ویدیو می شود.

حال که می دانیم ویدیو مهم ترین و با ارزش ترین محتوای موجود است، به نظر شما این منطقی نیست که برداشتمان به این صورت باشد که تنها حضور ویدیو در سایت هم به قدرت محتوایی آن می افزاید؟

همانطور که پیشتر گفتیم، ارائه محتوا های متنی و تصاویر، ( فارق از بحث کیفیت آن ) در تمام سایت ها وجود دارد؛ اما این ویدیو است که هنوز همه دست به تولید و ارائه آن نزده اند. اینجا با بکار گیری ویدیو در محتوا هایتان، برگ برنده ای در دست خواهید داشت که می تواند تهدیدی برای رقیبانتان باشد.

حال در قسمت غنی سازی محتوا هستیم، بد نیست به موضوع مهم دیگری هم اشاره کنم:

ارزشمندی و پتانسیل بالای محتوا های ویدیویی، دلیل بر نادیده گرفتن عناصر محتوایی دیگر در سایت نیست و شما برای بهبود شرایط سایتتان و البته نشان دادن ویدیو ها به کاربران، محتوای متنی و تصویری را بسیار پر قدرت تولید و ارائه کنید؛ چون همانطور که اشاره هم کردیم، این محتوا ها با هم بصورت یک بسته در سایت قرار می گیرند و وجود ضعف در یکی از ارکان پکیج شما، بخش های دیگر آن را هم بی تاثیر نخواهد گذاشت.

بهره وری چندگانه از ویدیو

وجه دیگر تاثیر گذاری ویدیو در سئو محتوا ، به شکل غیر مستقیم است!

در این بخش می خواهم به شما بگویم که تولید ویدیو و بطور کلی ویدیو مارکتینگ، با همه ارکان بازاریابی و فروش بخصوص در اینترنت گره خورده است. بحث اصلی ما در این مقاله استفاده از ویدیو در سایت برای بالا بردن سئو آن بود؛ اما از جهاتی دیگر هم این محتوای چند رسانه ای می تواند برای سایت و محبوبیت ما در فضای اینترنت موثر باشد.

زمانی که شما یک ویدیو را تولید می کنید، شرایط استفاده از آن در بسیاری از بستر های اینترنتی مثل:

  • آپارات
  • اینستاگرام
  • یوتویوب
  • نماشا
  • ویمئو
  • و …

را دارید که این بستر ها هم بازدید کنندگان بسیاری دارند و از چند جهت می توانند به طور غیر مستقیم، بر سئو سایت شما تاثیر گذار باشند.

  1. مورد اول بازدیدی است که به شکل ارگانیک از طریق این بستر های ویدیویی، به سمت سایت شما ارسال می شود.
  2. مورد دوم لینکی است که از این سایت ها می گیرید و حتی نو فالو بودن آن هم برای شما بی تاثیر نخواهد بود.
  3. مورد سوم گسترش میزان سوشیال سیگنال دریافتی است که به واسطه ارائه ویدیو در این سایت ها بدست می آورید ( در این بخش پیشنهاد می شود فیس بوک را هم از این ویدیو ها بی ثمر نگذارید )
  4. و مورد آخر معتبر تر شدن برند شما در سطح اینترنت است که یکی از فاکتور های بسیار مهم گوگل را در سئو سایت برای شما به ارمغان می آورد.

جمع بندی مطلب

خب مروری به تمام آنچه که گفتیم داشته باشیم:

در ابتدا دیدیم که چطور ویدیو جایگاه بسیار محکم خود در فضای اینترنت را بدست آورده و افرادی که به آن توجه می کنند، مورد توجه گوگل قرار می گیرند.

به این نکته اشاره کردیم که امروز بازار استفاده از ویدیو نسبت انواع محتوا های دیگر، تا حدی بکر است و این زمان بهترین موقع برای ایجاد و ارائه آن در سایت می باشد.

دیدیم که چطور ویدیو همگان با یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل، میتواند توجه هوش مصنوعی گوگل را به خود جلب کند و تاثیر فوق العاده خود را در سئو شدن محتوا بروز دهد.

افرادی که ویدیو می سازند، نه تنها میتوانند با استفاده از آن سایت خود را از نظر محتوایی غنی سازند، بلکه امکان انتشار آن را در بهترین و پر بازدید ترین بستر های اینترنت دارند که نتیجتا برایشان بازدید بیشتر، اعتبار بیشتر و سوشیال سیگنال بیشتر را به همراه خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود صفحه سئو و بهینه سازی سایت تیم رندبیت را هم مطالعه فرمایید که بطور کلی همه فاکتور های سئو کردن کانتنت سایت در آن بررسی شده است.

دست به کار شوید و استراتژی و استفاده از خدمات تولید محتوا ویدیویی را هم همین حالا طرح ریزی کنید تا همگام با بروز ترین راهکار های سئو، رتبه اول  کسب و کار خود را در گوگل صاحب شوید.

منبع : websitetabriz