چطور سایت خود را به صفحه اول گوگل بیاوریم؟ + ۷ اصل لازم

چطور سایت خود را به صفحه اول گوگل بیاوریم؟ به همراه ۷ اصل لازم

چطور سایت خود را به صفحه اول گوگل بیاوریم؟ به همراه ۷ اصل لازم

چطور سایت خود را به صفحه اول گوگل بیاوریم؟ در این مقاله به 7 اصل لازم برای بدست آوردن رتبه های اول گوگل اشاره می کنیم که از جدید ترین الگوریتم های آن استخراج شده است.

امروز مقاله ای برای شما ترتیب داده ایم که در دسته آموزش های مقدماتی سئو هستش و در اون قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چطور سایت خود را به صفحه گوگل بیاوریم!؟

چطور سایت خود را به صفحه اول گوگل بیاوریم؟

بله بهترین مکان برای پنهان کردن جسد یک انسان مرده، صفحه دوم گوگل است!

این ضرب المثلی هستش که بین سئو کار ها به وجود اومده و دلیل اون هم اینه که با توجه به آمار ها، تقریبا همه افراد نیاز خودشون رو در صفحه اول گوگل پیدا می کنند و هیچ وقت کار به دیدن سایت های صفحه 2 نمی رسه…

البته امروز با وجود جستجو های موبایلی که رواج زیادی پیدا کرده، نیاز دارید که سایت خودتون رو بین 3 لینک اول به کاربران نمایش بدید چون حتی اگر جذاب ترین عنوان ها رو هم برای مطالب و صفحات سایتتون بنویسید، چون در صفحه موبایل ابتدا فقط 3 لینک اول دیده می شوند، حدود 60 درصد کل بازدید کننده ها پایین تر نمی روند و یکی از این 3 سایت رو برای برطرف سازی نیازی خودشون انتخاب می کنند.

برای اینکه بتوانیم سایت خود را بین 3 رتبه اول گوگل در معرض دید کاربران قرار بدهیم، اول باید الگوریتم های رتبه بندی گوگل را تا حدی بشناسیم که ببینیم قوانین این موتور جستجو برای رتبه دادن به سایت ها به چه شکل هستش و با توجه به او استراتژی سئو سایت خودمون رو طرح ریزی و اجرا کنیم.

نگاهی به الگوریتم های موتور جستجوی گوگل

قصدم این نیست که دونه دونه الگوریتم های گوگل رو به شما معرفی کنم؛ فقط جهت آگاهی بیشتر نسبت به معیار های این موتور جستجو، اشاره ای به اصلی ترین قواعد اون خواهیم داشت:

محتوای سایت های صفحه اول گوگل

محتوای سایت اولین موضوعی بود که گوگل برای رتبه بندی بررسی می کرد و اولین الگوریتم ها رو هم در خصوص شناخت و اعتبار سنجی محتوا ها ارائه کرد.

اون اعتقاد داره که یک سایت باید در یک ساختار استاندارد و قابل فهم، اصلی ترین موضوع مورد بحث خودش رو مشخص کنه و در خصوص اون یک محتوای کاملا اصل و منحصر به فرد ارائه کنه.

اتفاقی که تا سال 2012 داشت به اعتبار گوگل ضربه می زد رتبه گرفتن محتوا های کپی هم بود که فرهنگتولید محتوا های جدید رو ضعیف و ضعیف تر می کرد.

از طرفی سایت هایی بودند که با شناخت طرز کار سیستم رتبه بندی گوگل، با استفاده زیاد از کلمات کلیدی در متن، سایت رو روی اون کلمه متمرکز می کردند و سریعا رتبه های اول گوگل رو به خودشون اختصاص می دادند. ( گاها این اتفاق برای محتوا هایی می افتاد که از نظر کاربردی اصلا مناسب دیده شدن در صفحه اول گوگل نبودند. )

گوگل با توجه به این موارد الگوریتم هایی ارائه کرد که سایت های متقلب ( تولید کننده محتوا های کپی یا متمرکز بر روی یک کلمه به منظور دور زدن گوگل ) جریمه شوند و جریمه اون ها هم از افت چند رتبه ای و از دست دادن جایگاهی در صفحه اول شروع می شد و نسبت به میزان تقلب سایت مربوطه، تا حذف شدن از متایج موتور جستجو هم ادامه داشت؛ که به آن پنالتی سایت گفته می شد.

تشویق سایت های سریع

سرعت یکی از مهم ترین معیار های گوگل برای رتبه دادن به سایت هاست! سایت هایی که زمان لود شدنشان بالاست، موجب آزار کاربران گوگل را فراهم می کنند و با توجه به این موضوع گوگل هم تلاش می کند که همواره سریع ترین سایت ها در صفحه اول خود جای دهد.

با توجه به این الگوریتم، سایت هایی که از تصاویر با کیفیت اما پر حجم و سنگین استفاده می کردند، ضرر کردند و علی رقم داشتن ظاهری زیبا مجبور به ایجاد برخی تغییرات در انیمشن ها و محتوا های چند رسانه مورد استفاده در ساتشان شدند.

البته گوگل با ایجاد جلوه های بصری زیبا در سایت، بشدت موافق است اما ترجیح او بر این است که این فضا های زیبای گرافیکی هم تا حد امکان از نظر حجم و سرعت بارگذاری، بهینه شوند.

بک لینک خط قرمز اصلی گوگل

بک لینک به لینک هایی گفته می شود که سایت های دیگر به سایت شما می دهند و باعث محبوب تر شدن شما نزد گوگل می شوند.

اما در مورد الگوریتمی که در صفحه اول گوگل بکار گرفته شد:

  • سایت هایی که بک لینک سازی می کنند باید جریمه شوند.
  • لینک هایی که فقط با یک کلمه کلیدی داده می شود، قصد دور زدن گوگل را دارد.
  • سایت هایی که با هم تبادل لینک می کنند باید جریمه شوند.
  • بک لینک ها باید به شکل ارگانیک و طبیعی، به وجود بیایند.
  • بک لینک هایی که به شکل یکباره و غیر طبیعی به سمت یک سایت وارد می شوند، طبیعی نیستند و سایت مربوطه باید جریمه شود.
  • و …

قوانینی که برای شناسایی بک لینک های فیک و غیر واقعی به وجود آمد، بسیار زیاد و پیچیده هستند اما هنوز هم اینکار انجام می شود و گاها مسبب بروز اتفاقات بسیار خوبی هم در سایت می شود که البته ایجاد آن به این شکل نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد.

شناسایی سایت های کاربر محور و تشویق آن ها

اصلی ترین هدف گوگل جلب رضایت کاربران خودش است و برای محقق سازی این هدف، پیچیده ترین و جدی ترین الگوریتم های خود را ارائه کرده است.

امروز که بنده در حال انتشار این مقاله هستم هم گوگل در حال ایجاد الگوریتم های جدید در این دسته بندی است و مطمئنا یک روز خواهد رسید که صفحه اول تنها سهم سایت های لایق و کاربر محور شود.

شاید روزی که شما در حال مطالعه این مطلب هستید، آن روز باشد! اما بطور کلی این موضوع را به شما بگویم که مهم ترین و کلیدی ترین موضوعی که برای آوردن سایت به صفحه گوگل باید بدانید، این است که کاربر محور باشید.

حالا گوگل چطور این کاربر محور بودن را شناسایی می کند؟

  • زمان ماندگاری کاربران در سایت شما
  • میزان کلیک کردن کاربران در سایت شما
  • نرخ کلیک کاربران بر روی عنوان شما در نتایج گوگل
  • تعداد بازدید های برگشتی که شما دارید ( کاربرانی که برای دومین یا چندمین بار به سراغ شما می آیند )
  • و …

هوش مصنوعی و ربات های بسیار پیشرفته، مجری این الگوریتم های گوگل هستند که واقعا سایت هایی را در صفحه نشان کاربران دهند که کاربران آن ها را دوست دارند.

7 اصل لازم برای آوردن سایت به صفحه اول گوگل

خب اصلی ترین الگوریتم ها و قاعده های گوگل رو برای اغتبار سنجی اسناد موجود در اینترنت شناختیم. حالا با توجه به رویکردی که گوگل برای رتبه بندی داره، قصد داریم اصولی رو استخراج کنیم که برای آوردن سایت به رتبه اول گوگل به کمک ما می آیند:

1- از قالبی استاندارد برای سایت خود استفاده کنید.

با توجه به الگوریتم اولی که به اون اشاره کردیم، ابتدا باید به فکر سایتی با ساختار استاندارد و صحیح باشیم و کسب رتبه به وسیله اون امکان پذیر باشه.

سایتی که وقتی کاربر وارد اون شد، بتونه به راحتی به اونچه که میخواد دست پیدا کنه و خزنده گوگل هم برای واکشی صفحات سایت، دچار مشکل نشه.

شاید تو این مرحله لازم باشه اصول سئو سایت رو هم بدونید که با استفاده از اون محتوا هایی قابل فهم تر به گوگل و کاربران ارائه کنید تا در مدت زمان کمتر به صفحه اول برسید.

این اصول برای دور زدن گوگل نیست و هدف اون تنها صریح تر بودن هستش. پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

2- نقشه سایت و robots.txt هم فراموش نشود.

نقشه سایت یا همون site map راهنمای خوبی برای ربات های گوگل هستش که به راحتی امکان دسترسی به مطالب شما رو داشته باشند و سریع تر مطالب جدیدتون رو ایندکس کنند.

در سایت های وردپرسی افزونه یواست، این نقشه رو برای شما فراهم میکنه و با وارد کردن آدرس زیر در آدرس بار، میتونید متوجه وجود اون در سایتتون بشید:

yoursite.com/sitemap.xml

طبیعتا در قسمت اول هم به جای yoursite.com آدرس سایت خودتون رو وارد می کنید!

فایل robots.txt هم یک فایل متنی هستش که معمولا در قسمت public html هاست آپلود میشه و اون هم به منظور راهنمایی دقیق تر ربات های گوگل برای ایندکس صفحات کاربرد داره.

این مورد رو افزونه یواست برای شما انجام نمیده و باید خودتون اقدام به تولید اون کنید. با یک جستجوی ساده بهترین robots.txt رو برای سایتتون خواهید یافت و استفاده از اون به شدت به شما پیشنهاد میشه.

این موضوع دوم هم طبق دانسته هایی هستش که از شناخت الگوریتم های درجه اول استخراج کردیم.

3- برای سایت خود بهترین محتوا ها را تدارک ببینید

مورد سوم تولید محتواست. تولید محتوا های واقعا با کیفیت میتونه برای سایت شما معجزه کنه!

سعی کنید با دوستن راه و روش ها و آموزش تولید محتوا ، بهترین بهرهوری رو از این موضوع داشته باشید و این رو بدونید که سایت شما مثل یک فروشگاه هستش که اصلی ترین جنسی که ارائه می کنه، محتوا یا کانتنته…

اگر خودتون زمان انجام این کار رو ندارید، حتما یا یک گروه برای انجام این کار برای سایتتون استخدام کنید یا اون رو به یک شرکت معتبر بسپارید.

اگر همین یک تکنیک رو به درستی و صحیح انجام بدید، توی خیلی از کلمات به راحتی به صفحه اول گوگل خواهید اومد.

دلیل اینکه ما هم اینقدر زمان میگذاریم و محتوا های کامل ارائه می کنیم، همین موضوعه پس شک نکنید و این مورد رو بسیار جدی بگیرید.

4- در شبکه های اجتماعی فعال باشید

وقتی راجب بک لینک و خط قرمز گوگل اشاره کردیم، این موضوع مطرح بود که پخش شدن لینک شما در فضای اینترنت موجب محبوبیت و اعتبار شما نزد گوگل هستش و به همین دلیل هم سایت ها اقدام به ساخت بک لینک یا خرید اون می کنند.

بهترین و کم ریسک ترین راه برای کسب این اعتبار، فعالیت در شبکه های اجتماعی هستش.

سوشیال سیگنال، عنوانی هستش که به فرکانس های مثبت ارسال شده توسط شبکه های اجتماعی به سایت شما گفته میشه و در گذر زمان باعث میشه که رسیدن به صفحه اول گوگل برای شما سریع تر و مطمئن تر بشه.

فیس بوک، توییتر، لینکدین و پینترست بهترین شبکه های اجتماعی هستند که این سیگنال های مثبت رو به سایت شما می فرستند و گوگل هم توجه ویژه ای به سایت های فعال در این شبکه ها داره.

5- لینک سازی نکنید یا اون رو به متخصص بسپارید

اگر تصمیم به سئو و بهینه سازی سایتتون بگیرید، حتما با پیشنهاد هایی جهت خرید بک لینک رو به رو میشید یا خودتون ممکنه تصمیم به انجام اون بگیرید و با یکسری راهکار های ساده و رایگان اقدام به ساخت بک لینک کنید.

روش هایی مثل ساخت وبلاگ، لینک گرفتن در کامنت های زیر بلاگ ها و فعالیت در فروم ها و … کاملا رایگان هستند و انجام اون هم کار خیلی سختی نیست.

اما سوالی که من از شما دارم اینه که آیا گوگل این ها رو نمیدونه!؟ اجازه میده هر کس با ساخت چند وبلاگ و چند کار ساده دیگه جای یک سایت معتبر رو در صفحه اول اون بگیره؟

اگر اینطور باشه اعتبار گوگل بشدت در خطره! پیشنهاد من به شما اینه که یا اصلا وارد این وادی نشید و تمرکز خودتون رو بیشتر روی بحث محتوا بگذارید یا اگر میخواید این کار رو برای تسریع آوردن سایت به صفحه اول گوگل انجام بدید، از یک متخصص مشاوره بگیرید.

دلیل اینکه میگم حتی اگر شده برای اون هزینه مشاوره هم پرداختت کنید اینه که گوگل روی این موضوع بسیار حساس شده و حتی خود ما انجام این کار رو به حداقل رسوندیم و ممکنه یکباره اتفاقی برای سایت شما رخ بده که همه زحمت هاتون به باد بره…

6- سرعت سایت رو در موبایل و دسکتاپ افزایش بدید

سعی کنید زمان بارگذاری سایتتون در حداقل ترین حالت ممکن باشه و بخصوص در گوشی های موبایل این موضوع رو بسیار جدی بگیرید که اخیرا گوگل هم توجه ویژه ای به سایت های موبایل فرندلی میکنه.

  • کاهش حجم تصاویر
  • minify کردن فایل های css و js
  • استفاده از صفحات amp
  • استفاده از سرور های سریع
  • بهره گیری از افزونه های بهینه سازی سرعت در وردپرس

این موارد راهکار هایی هستند که میتونند سایت شما رو در سریع ترین حال ممکن بارگذاری بکنند و موجب بشن هیچ کاربری از دیر لود اون ناراضی نباشه.

7- در خدمت کاربرانتان باشید نه گوگل!

به عنوان آخرین اصل آوردن سایت به صفحه اول گوگل، میخوام به کاربر محور بودن اشاره کنم که شاید همراه با اصل تولید محتوا، مهم ترین اصول دستیابی به ربته های اول گوگل باشند ( نه تنها صفحه اول گوگل! )

من اگر مطلب داخل سایتم تولید می کنم، دقیقا اون رو برای کاربران می نویسم و به این فکر نمی کنم که گوگل چقدر خوشش میاد از مطلب من! تمامی هدف گوگل همونطور که قبلا هم گفتم اینه که کاربران خودش رو حفظ کنه، کاربران اون موقعی حفظ میشن که بتونه نتایج خوب و با کیفیت به اون ها نشون بده؛

حالا با توجه به این موضوع منطقیه که ما به جای تمرکز روی الگوریتم های گوگل، مستقیم روی کاربرانمون تمرکز کنیم و سعی کنیم برای اون ها بنویسیم.

وقتی که از نظر کاربران واقعا سایت شما کارآمد باشه، طبیعتا زمان بیشتری رو داخل اون میگذرونند، بیشتر تو اون کلیک می کنند و قطعا بعدا باز هم به اون سر می زنند.

این بهترین روش برای همگام بودن خود گوگل هستش. برای مثال به شما پیشنهاد می کنم برخی کلمات سنگین رو تو گوگل جستجو کنید و ببینید که چه سایت هایی رتبه های اول رو به خودشون اخصاص دادند!؟

با یک آنالیز ساده متوجه خواهید شد که کسب رتبه های اول و بدست آوردن بازخورد مالی واقعی زمانی اتفاق می افته که واقعا کاربران سایت بتونند با اون تعامل خوبی رو برقرار کنند.

متشکرم که تا انتهای مقاله با رندبیت همراه بودید و امیدوارم که مطالب این پست هم برای شما مفید و کارآمد بوده باشه.

منبع : websitetabriz

۹۸/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
ali