سئو یوتیوب چیست ؟

سئو یوتیوب چیست ؟

در این مقاله از تیم رندبیت قرار است یاد بگیرید که برای سئو یوتیوب دقیقا باید چه کاری انجام دهید. اگر مایل هستید ویدیو های شما بازدید یا ویو بیشتری بگیرند و افراد بیشتری عضو کانال یوتیوب شما شوند، شما باید استراتژی های سئو یوتیوب که در زیر شرح داده می شوند را پیاده سازی کنید. با ما همراه باشید.

۴ نکته برای سئو یوتیوب و بهبود رنک ویدیو

برای موفقیت رنکینگ ویدیو یک سری نکات اصلی وجود دارند. امّا منظور ما از بهبود رنک ویدیو چیست؟ وقتی که در یوتیوب جستجویی در مورد یک کلیدواژه خاص انجام می دهیم و نه لزوما یک کلیدواژه برند دار، چه ویدیوهایی برای ما نمایش داده می شوند؟ همان طور که فاکتورهایی در سئو سایت برای بهبود رنک گوگل وجود دارد، موفقیت یک ویدیو در یوتیوب هم دارای فاکتورهای خاصی است. 

قدم اوّل – جستجوی کلیدواژه ها برای یوتیوب

قدم دوّم – انتشار یک ویدیو جذاب

قدم سوّم – بهینه سازی و سئو یوتیوب

قدم چهارم – ویدیو خود را ترویج دهید و همه جا منتشر کنید

قدم اوّل – جستجوی کلیدواژه ها برای یوتیوب

فرآیند سئو یوتیوب با جستجوی کلیدواژه ها برای ویدیو آغاز می شود. در ادامه روش دقیق انجام این کار را توضیح می دهیم.

در اولین قدم باید لیستی از کلیدواژه ها را پیدا کنید.

یکی از بهترین استراتژی ها برای پیدا کردن کلیدواژه ها در یوتیوب استفاده از ساجست های خود یوتیوب است. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که به یوتیوب سر بزنید و در سرچ باکس، کلیدواژه مد نظر خود را وارد کنید. سپس می توان کلیدواژه های پیشنهادی یوتیوب که اتفاقا بسیار پر سرچ هم هستند را ببینید.

این کلیدواژه ها فوق العاده هستند. چرا؟ زیرا این کلیدواژه ها دقیقا همان چیزی هستند که کاربران در یوتیوب جستجو کرده اند. پس نیازی نیست که نگران محبوب بودن یا نبودن این کلیدواژه ها باشید. اگر یک کلیدواژه در ساجست یوتیوب باشد، ۱۰۰ درصد محبوب است.

علاوه بر این، می توانید به محبوب ترین ویدیو ها در حوزه کاری خود رجوع کرده و ببینید کلیدواژه ها در آن ها چگونه بهینه سازی شده اند.

بهینه سازی کلیدواژه ها یکی از فاکتورهای اصلی سئو یوتیوب است. پس اگر یک ویدیو بازدید های بسیار بالایی دارد، احتمالا حول محور کلیدواژه های محبوب بهینه سازی شده است.

روش دیگر این است که به یکی از کانال های محبوب در حوزه کاری خود سر بزنیم و ویدیو ها را بر اساس Most Popular مرتب کنید. با این کار می توانید پر بازدید ترین ویدیو ها را ببینید و از کلیدواژه های آن ها ایده بگیرید. برای این کار می توانید از کلیدواژه های استفاده شده در title، description و tag ها استفاده کنید.

در قدم دوّم بهترین کلیدواژه ها را از لیست خود پیدا کنید. 

حال که لیستی از مناسب ترین کلیدواژه ها را جمع آوری کرده اید، وقت آن رسیده است که مناسب ترین را از لیست انتخاب کنید. شما باید خصوصا کلیدواژه های با رقابت کم را هدف قرار دهید. اگر کانال یوتیوب شما مخاطبین زیادی ندارد، استفاده از کلیدواژه های با رقابت کم اهمیت ویژه ای خواهد داشت. حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه کلیدواژه های کم رقابت را پیدا کنیم.

وقتی کلیدواژه خاصی را در یوتیوب سرچ می کنیم، تعداد نتایج پیدا شده نمایش داده خواهد شد. هرچه این عدد بیشتر باشد، رقابت برای آن کلیدواژه بالاتر است.

نکته! نهایتا کلیدواژه های خود را در گوگل جستجو کنید.

بیشتر بازدید های یک ویدئو از داخل پلتفرم یوتیوب انجام می شود، امّا اگر ویدیو شما در گوگل رنک بگیرد، بازدید ویدیو شما ۴ یا ۵ برابر خواهد شد. اما چگونه می توان این کار را کرد؟ سئو یوتیوب برای گوگل به این صورت است که از کلیدواژه هایی استفاده کنید که در حال حاضر در گوگل برای آنها نتایج ویدیویی وجود دارد. دلیل آن این است که گوگل فقط برای کلیدواژه های خاصی نتایج ویدیویی نمایش می دهد. به طور کلی، گوگل معمولا برای کلیدواژه های زیر نتایج ویدیویی نمایش می دهد:

  • کلیدواژه های با لغت “چگونه” یا “طرز” (طرز تهیه باقالی پلو)
  • نقد و بررسی ها
  • آموزش ها (آموزش راه اندازی وردپرس)
  • مسائلی مرتبط به ورزش و فیتنس (تمرینات کاردیو)
  • ویدیو های خنده دار (حیوانات با مزه)

قدم دوّم – انتشار یک ویدیو جذاب

اگر می خواهید ویدیو های شما رنک بگیرد، باید افراد را مجاب کنید که به تماشای ویدیو شما ادامه دهند. مدت زمان تماشای ویدیو شما توسط مخاطبین میزان حفظ مخاطب نامیده می شود. در واقع، خود یوتیوب هم اعلام کرده است که میزان حفظ مخاطب فاکتور بسیار مهمی در رنک دهی ویدیو است.

به بیانی دیگر، اگر ویدیو شما افراد را در یوتیوب نگه می دارد، یوتیوب به ویدیو شما رنک بهتری خواهد داد.

برای ساخت یک ویدیو با میزان حفظ مخاطب بالا نیازی نیست که حتما یک دوربین و میکروفن پیشرفته داشته باشید. تا زمانی که ویدیو شما ارزشمند و جذاب باشد، جای نگرانی نخواهد بود.

در نهایت، هر چقدر هم سئو یوتیوب ویدیو شما خوب باشد، اگر ویدیو جذاب نباشد رنک نخواهد گرفت.

در ادامه، ۵ مورد از فاکتورهای مهم دیگر برای رنک گرفتن ویدیو در یوتیوب را معرفی می کنیم:

  • کامنت های ویدیو – اگر فردی برای شما کامنت بگذارد، این پیام به یوتیوب منتقل می شود که فرد ویدیو شما را دوست داشته است. در نتیجه حتما مطمئن شوید افراد را به گذاشتن کامنت تشویق می کنید. حال اگر فردی بعد از دیدن ویدیو به کانال شما عضو شود یا Subscribe کند، این سیگنال به یوتیوب داده می شود که ویدیو شما بسیار جذاب بوده است.
  • به اشتراک گذاری های ویدیو – چند نفر ویدیو شما را در شبکه هایی مانند فیسبوک و توئیتر به اشتراک گذاشته اند؟ اگر ویدیو شما دفعات زیادی به اشتراک گذاشته شود، به این معناست که ویدیو شما جذاب بوده است.
  • نرخ کلیک (CTR) – وقتی که یک کاربر کلیدواژه شما را در یوتیوب جستجو می کند، روی چه ویدیویی کلیک می کند؟ ویدیو شما یا ویدیو شخصی دیگر؟ یوتیوب به این مسئله بسیار اهمیت می دهد و طبیعتا هرچه نرخ کلیک بیشتر باشد، برای سئو یوتیوب بهتر خواهد بود. برای افزایش میزان CTR می توانید عنوان و thumbnail ویدیو را بهینه کنید.
  • لایک های ویدیو – طبیعتا هرچه تعداد لایک ها بیشتر باشد بهتر است.
  • طول ویدیو – مانند مقاله ها در سرچ گوگل، ویدیوهای طولانی تر در یوتیوب بهتر رنک می گیرند. به عنوان مثال اگر لغت “WordPress” را در یوتیوب سرچ کنید. دو ویدیو اول حدود یک ساعت هستند.

حال که ویدیو پر مخاطب خود را ساخته اید، نوبت آپلود ویدیو و سئو یوتیوب رسیده است.

قدم سوّم – بهینه سازی و سئو یوتیوب

در ادامه توضیح می دهیم که چگونه با استفاده از تکنیک های سئو بیشترین بهره را از ویدیو خود ببرید.

در ویدیو خود از کلیدواژه ها استفاده کنید

حتما تا به حال متوجه شده اید که یوتیوب به صورت اتوماتیک متن ویدیو ها را می نویسد و این متن ها بسیار دقیق نیز هستند. در نتیجه اگر شما در ویدیو خود کلیدواژه را بگویید، این کلیدواژه شنیده خواهد شد و در متن ویدیو نمایش داده خواهد شد. امّا نکته این است که این زیرنویس های اتوماتیک برای زبان انگلیسی و فرانسوی موجود است و زبان فارسی پشتیبانی نمی شود. پس اگر ویدیو شما به زبان فارسی است، کلیدواژه های خود را حتما در سایر جاها که در ادامه آموزش سئو یوتیوب توضیح می دهیم به کار ببرید.

عنوان ویدیو

عنوان ویدیو باید حداقل ۵ کلمه باشد. به این ترتیب شما می توانید از کلیدواژه های خود بدون زیاده روی شدن استفاده کنید. سعی کنید در حالی که کلیدواژه ها را در عنوان قرار می دهید، به طبیعی ترین حالت ممکن متن عنوان را بنویسید.

نکته: با قرار دادن کلیدواژه در بخش ابتدایی عنوان می توانید سئو ویدیو خود را بهبود دهید.

توضیحات ویدیو (Description)

دیسکریپشن برای سئو یوتیوب اهمیت بسیار بالایی دارد. بخش توضیحات به گوگل و یوتیوب کمک می کند که زمینه یا حوزه ویدیو شما را درک کنند و هرچه بهتر بتوانند ویدیو شما را درک کنند، رنک بالاتری به ویدیو شما خواهند داد.

نکات کلی برای نوشتن توضیحات ویدیو:

  • کلیدواژه خود را در ۲۵ کلمه اوّل بیاورید.
  • توضیحات شما حداقل ۲۵۰ کلمه باشد.
  • کلیدواژه خود را ۲-۴ بار تکرار کنید.

یک دیسکریپشن سئو شده بدون اینکه اسپم باشد به گوگل و یوتیوب می گوید که ویدیو شما در مورد چیست. استفاده از کلیدواژه ها در عین طبیعی بودن اهمیت بسیار زیادی دارد.

تگ ها

تگ ها در یوتیوب به پر اهمیتی عنوان و توضیحات نیستند امّا به نوبه خود می توانند به سئو یوتیوب کمک کنند.

می توانید از نکات زیر برای نوشتن تگ ها استفاده کنید:

۱. اولین تگ را کلیدواژه اصلی خود بگذارید.

۲. چند مورد از عبارات که ترکیبی از کلیدواژه اصلی هستند را بگذارید.

۳. چند مورد تگ از موضوعات فرعی که ویدیو پوشش می دهد را قرار دهید.

به طور خلاصه: کافی است چند مورد از کلیدواژه های خود را در تگ ها بیاورید تا گوگل و یوتیوب محتوای شما را بفهمند. علاوه بر این، از استفاده تگ های که رقیبانتان به کار برده اند نترسید. اگر ویدیو شما با آن ویدیو ها تگ مشابه داشته باشد، احتمال دیده شدن ویدیو شما در ساید بار بیشتر می شود.

قدم چهارم – ویدیو خود را ترویج دهید و همه جا منتشر کنید

قبلا در مورد اهمیت افزایش میزان حفظ کاربر صحبت کردیم. امّا برای اینکه بتوانید این سیگنال مهم را بالا ببرید لازم است که برای ویدیو خود بازدید بگیرید.  در ادامه یک سری استراتژی در مورد سئو یوتیوب برای افزایش بازدید ویدیو را در اختیار شما قرار می دهیم:

به ویدیو خود در فروم ها و سایت های پرسش و پاسخ اشاره کنید

فروم ها و تمام سایت های پرسش و پاسخ در اینترنت بسیار محبوب هستند. امّا اگر در این سایت ها مطالب خود را به صورت اسپم وارد کنید، خیلی سریع بن خواهید شد. برای همین می توانید خیلی ساده لینک ویدیو یوتیوب خود را در آن جا قرار دهید.

از این طریق نه تنها می توان تعداد زیادی بازدید دریافت کنید، بلکه بازدید های شما با کیفیت نیز خواهد بود.

برای این کار به فروم ها بروید، یک سوال مرتبط پیدا کنید و سپس سعی کنید به ان سوال به بهترین نحو پاسخ دهید و در انتهای پاسخ خود لینک ویدیو یوتیوب خود را که به سوال مرتبط است قرار دهید.

لینک ویدیو را به امضای ایمیل خود اضافه کنید

اگر از ایمیل خود زیاد استفاده می کنید و با افراد زیادی در ارتباط هستید، اضافه کردن لینک آخرین ویدیو خود به امضای ایمیل می تواند تعداد زیادی بازدید کننده را برای ویدیو شما به ارمغان بیاورد.

ویدیو را در پست های وبلاگ خود قرار دهید

زمانی که برای وبلاگ سایت خود محتوا تولید می کنید، همیشه به این فکر کنید که در کجای متن می توانید ویدیو خود را قرار دهید. اگر وبلاگ پر بازدیدی دارید، قرار دادن ویدیو خود در آن باعث می شود بازدید بسیار زیادی را به دست آورید.

ساخت یک پلی لیست برای ویدیو های خود

پلی لیست ها یکی از بهترین تکنیک های سئو یوتیوب برای گرفتن بازدید بیشتر برای ویدیو ها هستند. پلی لیست ها به صورت خودکار هر ویدیو در لیست را یکی پس از دیگری پخش می کنند که این باعث می شود تعداد بازدید های ویدیو های شما به شدت بالا رود. برای ساخت یک پلی لیست به روش زیر عمل کنید:

ابتدا ۴ یا ۵ ویدیو که موضوع مشابهی دارند را شناسایی کنید و سپس پلی لیستی که شامل آن ویدیو ها باشد را بسازید و نهایتا آن پلی لیست را در صفحه کانال خود قرار دهید. همین کار را ادامه دهید تا ۳ پلی لیست در کانال خود داشته باشید.

کانال یوتیوب خود را بهینه سازی کنید

یک کانال یوتیوب بهینه سازی شده به دو روش می تواند به رنک گرفتن ویدیو های شما کمک کند.

اول اینکه کانال شما می تواند به خودی خود در یوتیوب رنک بگیرد.

دوم اینکه یک کانال خوب = مشترکین بیشتر و بازدید بیشتر ویدیو ها که خود باعث بهبود رنک ویدیو شما می شود.

قدم اول بهینه سازی کانال این است که کاری کنید کانال شما مرتب و حرفه ای به نظر برسد. علاوه بر این، در بخش About کانال خود حتما از کلیدواژه های اصلی خود استفاده کنید. بی شک نباید از کلیدواژه ها بیش از حد استفاده کنید.

نتیجه گیری

امیدواریم این راهنما شما را تا حد زیادی با سئو یوتیوب آشنا کرده باشد.

همیشه به یاد داشته باشید که با خدمات تولید محتوا و تولید محتوای جذاب و خوب رمز موفقیت است، پس اگر در ویدیو های خود چیز خاصی ارائه نمی دهید، انتظار نداشته باشید که با سئو یوتیوب بتوانید شاهکار کنید.

اگر در زمینه تولید محتوای یوتیوب و یا سئو یوتیوب نیاز به کمک و مشاوره دارید، می توانید همین حالا باسئوکار ما در تبریز ارتباط برقرار کنید.

منبع :  سئو یوتیوب