راهبند وسیله ای است که با به کار بردن آن می توان ورود و خروج وسیله نقلیه را کنترل کرد. راهبند اتوماتیک تبریز که بیشترین کاربرد را برای پارکینگ های عمومی پرتردد دارد می تواند به دستگاههای کنترل تردد نیز متصل گردد. البته راهبند از لحاظ کارکرد به چند گونه تقسیم بندی می شود که می توان مدل بوم دار را پر کاربردترین آن دانست و در رده بعدی مدلهای بولارد و زنجیری قرار دارد.

راهبند تبریز

 

راهبند به عنوان ابزاری برای کنترل عبور و مرور ساختمان ها استفاده می گردد. عملکرد انواع آن ها به سادگی امکان پذیر می باشد به این ترتیب که با باز و بسته شدن راهبند یا Barrier مسیر حرکت برای رفت و آمد باز خواهد شد. راهبند ها  به صورت کلی در مدلهای دستی و اتوماتیک ساخته شده اند که ما در اینجا سعی می کنیم انواع راهبند های اتوماتیک را معرفی کرده و امکان مقایسه آنها را با یکدیگر فراهم آوریم تا در نهایت امکان خرید راهبند به سادگی برای شما فراهم آید. ترکیب این سیستم با دیگر محصولات در زمینه کنترل تردد می تواند برای افزایش امنیت و همین طور سهولت ثبت و کنترل رفت و آمد ها استفاده گردد. اصلی ترین وظیفه راهبند، کنترل تردد وسیله نقلیه می باشد. برخی از راهبند ها امنیت بالایی را برای ورودی ها به ارمغان می آورند که می توان انواع بولارد یا ستونی را در زمره آنها دانست. کاری که راهبند بر عهده دارد را معمولا نمی توان از جک پارکینگی انتظار داشت؛ چرا که در صورت استفاده از جک درب اتوماتیک تردد به کندی انجام میپذیرد و در صورت تردد بالا عمر دستگاه بسیار پایین می آید.

انواع راهبند

بسته به عرض ورودی پارکینگ یا محوطه ای که قرار است به راهبند مجهز شود می توان از نوع تک اهرم یا دو اهرمی استفاده نمود. در شرایطی که دو بازوی متحرک برای مجموعه به کار رود طبیعتا شما به دو موتور و گیربکس نیاز خواهید داشت، این دو بازو در دو طرف ورودی قرار می گیرند. به علاوه می توانید از راهبند ستونی برای شرایطی که نیاز به امنیت بالا دارند، استفاده کنید. بر اساس چگونگی عملکرد، می توان این محصولات را به چند دسته راهبند اهرمی، راهبند ستونی و زنجیری تقسیم کرد:

راهبند اهرمی یا بازویی

این نوع از راه بند ها شامل دو قسمت هستند: یک ستون عمودی به طول یک متر که در زمین نصب شده است و یک اهرم به طول 8-2 متر که به صورت افقی روی ستون نصب می گردد. مدل های اهرمی معمول ترین و متداول ترین در نوع خود بوده و این قیمت راهبند مناسب تر است. نکته قابل توجه اینکه به دلیل بلند بودن طول اهرم یا بوم، ممکن است در برابر باد های شدید دچار تنش پیچشی (سخت ترین نوع تنش) در قسمت پایه شود، بنابراین نصب راهبند باید با دقت فراوان انجام گردد. در انتهای کار آموزش کلی در مورد نصب راهبند خواهیم گذاشت که بررسی آن را پیشنهاد می کنیم. یکی از بهترین ویژگی های راهبند اهرمی سرعت بالای آن است که میتوان آن را از پارکینگهای عمومی گرفته تا عوارضی های پر تردد نصب نمود. البته در صورتی که می خواهید از راهبند اهرمی برای اماکن بسیار پر تردد استفاده کنید می بایست از مدلهای هیدرولیکی خاص استفاده کرده و حتما از  کارشناسان دی سی ای کالا مشاوره دریافت نمایید:

 

راهبند تلسکوپی

نوعی راهبند اهرمی هستند که برخی از کمپانی های سازنده برای تغییر در اندازه بوم شان استفاده می کنند. این ویژگی باعث می شود از یک نوع راهبند با کیفیت متوسط برای طیف وسیعی از اماکن در عرض های مختلف استفاده نمود. به طور مثال شرکت های زیادی هستند که راهبند بازویی تلسکوپی در اندازه 4 تا 6 متر تولید نموده اند تا بتوان از آن در اکثر ورودی ها استفاده نمود. نمونه ای از این محصولات را شرکت بتا و سیماران تولید نموده اند.

راهبند تاشو

اگر در مکانهای مسقف مثل پارکینگهای طبقاتی یا ورودی مجتمع های تجاری بخواهیم از راهبند بازویی استفاده کنیم، با مشکل ارتفاع بوم راهبند مواجه خواهیم شد. به این معنی که سقف پارکینگ امکان باز شدن یا بالا رفتن بوم را نخواهد داد. کمپانی های سازنده راهبند برای این اماکن نوعی راهبند بازویی طراحی کرده اند که با بالا رفتن تیرک راهبند بوم از وسط تا شده و می تواند در زاویه 90 درجه ای در زیر سقف قرار بگیرد و یا 180 درجه بچرخد و در کنار بدنه دستگاه قرار بگیرد.

 

راهبند ستونی (بولارد)

راهبند ستونی به نام «بولارد» نیز معروف است. این ستون ها بر روی زمین نصب شده، در مواقع لزوم به پایین و درون زمین رفته و مسیر را باز می کند. بولارد ها برای مکان هایی که سیستم امنیتی قوی مورد نیاز است استفاده می شود؛ مانند مراکز نظامی، سفارت خانه ها، اداره های پلیس، بانک های مرکزی، مراکز تجاری، اداری و... . قیمت راهبند ستونی به نسبت مدل اهرمی بالاتر است، اما به خاطر امنیت فوق العاده و ظاهر شیک و زیبا بسته به شرایط محیطی و خصوصیات ویژه ساختمان استفاده می شوند. Bollard ها یا انواع ستونی، دوام و ماندگاری زیادی نیز دارند. برای بهره برداری از این راهبند خودرو نیاز به زیرسازی به طول حدود 1.5 متر می باشد.

مواد سازنده آنها باید مقاومت لازم در برابر نیروی زیاد را داشته باشد تا در صورت برخورد سخت اتومبیل با آن دچار مشکلی نشود، می توان برای ساخت زیر سازی آن از موادی مانند بتن، سنگ و فولاد ضد زنگ استفاده کرد. عموماً مدت زمان بالا و پایین رفتن ستون ها 3 تا 5 ثانیه می باشد که در شرایط اضطراری قابلیت کاهش تا 1.5 ثانیه را نیز دارد. می توان ستون ها را به طور مجزا و جدا از یکدیگر کنترل کرد. به این ترتیب که حرکت به درون زمین یا بالا آمدن ستون ها، به یکباره انجام نگیرد.

 

انواع راهبند بر اساس سیستم موتوری

شرکتها موتور راهبند و کارکردشان را از دو نوع الکترومکانیک و یا الکتروهیدرولیک انتخاب می کنند که به نوع دوم راهبند هیدرولیکی نیز میگویند. تفاوت این دو در تعداد تردد در روز و میزان استهلاک کارکردشان است که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم:

راهبند الکترومکانیک

این نوع راهبند دارای یک موتور و یک گیربکس و چند فنر در درون بدنه می باشد که نیروی گردش را با قدرتی فراهم می کند که بوم 2 تا 8 متری را در چند ثانیه به بالا و پایین حرکت دهد. ولتاژ موتور این دستگاهها 24 ولت یا 220 هستند. فرق این دو نوع در میزان تردد در مدل الکترومکانیک است به این صورت که مدل 24 ولت برای تردد بالا و مدل 220 ولت برای تردد کمتر استفاده می شود. البته یکی از مزایای مدل 24 ولت اتصال به سیستم برق اضطراری با هزینه پایین است که در صورت قطعی برق راهبند همچنان به کار خود ادامه دهد.

راهبند الکتروهیدرولیکی

سیستمهای هیدرولیکی برای تردد های بالا و یا نامحدود ساخته شده اند. سیستم کارکرد این نوع راهبندها شباهت بسیاری با راهبندهای الکترومکانیکی دارند با این تفاوت که موتور این دستگاه از روغن برای بالا و پایین بردن بوم استفاده می کند که هم استهلاک دستگاه بسیار پایین می آید و هم سرعت کارکرد می تواند بسیار بالا رود. راهبند هیدرولیکی را می توان برای عوارضی و پارکینگهایی با تردد بسیار بالا مورد استفاده قرار داد، جایی که مدلهای الکترومکانیکی شاید نتوانند بیش از چند روز دوام آورند. ولتاژ کارکرد موتور راهبند های هیدرولیکی نیز 24 ولت و 220 ولت ساخته شده که مدل 24 ولت مزیت تردد بیشتر و کارکرد با برق اضطراری را دارا هستند.

 

اتصال راهبند به سیستم های کنترل تردد

کارکرد راهبند به این صورت است که می توان به وسیله ریموت یا شستی که در اتاق نگهبانی قرار داده می شود آن را باز و یا بسته کرد. اما گاهی نیاز به این است که مدیریتی برای ورود و خروج وسایل نقلیه ایجاد کنیم یا بخواهیم گزارش کارکرد تردد را از کامیپوتر دریافت نماییم. در این صورت می بایست از دستگاههای کنترل تردد راهبند استفاده کنیم که در ادامه انواع آن را معرفی خواهیم کرد:

دستگاه ساعت زنی راهبند پارکینگ

عملکرد این سیستم به این صورت است که یک نگهبان در ورودی و خروجی پارکینگ قرار می گیرد. در هنگام ورود خودرو یک کارت به سرنشین داده شده و با ثبت زمان ورود، راهبند برای باز کردن مسیر تردد بالا می رود. پس از اینکه صاحب همان خودرو جهت خروج به سمت راهبند خروجی می رود، کارت را به نگهبان خروجی داده و سیستم نرم افزاری، پس از محاسبه ساعت توقف و هزینه آن، مبلغ را به مشتری اعلام می نماید تا پس از پرداخت، راهبند بالا رفته  و راه خروج باز می گردد.

سیستم های RFID راهبند پارکینگ

نکته قابل توجه در مورد انواع Barrier این که می توان آن را به سیستم های کنترل تردد متصل نمود. این تجهیزات می تواند شامل سیستم های کارتخوان پارکینگی و سیستم های تمام اتوماتیک پلاک خوان و یا RFID باشد تا به محض رویت خودرو در فاصله ده متری درب را باز کند، ورود و خروج را ثبت کند و در صورت نیاز هزینه پارک خودرو را محاسبه نماید. عملکرد این سیستم ها به این ترتیب است که با قرارگیری یک تگ بر روی شیشه اتومبیل مجاز و خوانده شدن آن توسط Reader نصب شده در ورودی ساختمان، ورودی برای عبور و مرور باز خواهد شد. این سیستم قابل استفاده برای انواع ستونی و اهرمی است. از مهمترین مدل های این سیستم کنترل تردد می تواند به سیستم تگ خوان Simpark UHF-101 و تگ خوان تایگر اشاره داشت. همچنین این مجموعه می توانند به سیستم پلاک خوان مجهز گردد که با خواندن پلاک خودرو توسط دوربین مجموعه، مسیر برای تردد باز شود، یکی از این سیستم ها سیستم پلاک خوان پارکینگ مبین است. این سیستم بجز اینکه سهولت در باز و بسته شدن راهبند ایجاد می کند، هزینه خرید ریموت در تعداد بالا را حذف کرده و امکان مدیریت ورود و خروج را فراهم می آورد.

 

لوپ دیتکتور چیست؟

همانطور که در بالا توضیح داده شده می بایست یک آنتن ورودی و یک آنتن خروجی در پارکینگ قرار بگیرد. هزینه هر یک از این آنتن ها قسمت اعظم سیستم RFID می باشد. حال اگر تنها ورود خودرو برایمان ملاک باشد، می توان برای کم کردن هزینه ها، بجای آنتن در قسمت خروجی پارکینگ از لوپ دیتکتور استفاده نمود. Loop Detector سنسوری است که در چند سانتیمتری کف زمین نصب می شود و هنگامی که خودرو روی آن ناحیه قرار می گیرد، فرمان باز شدن راهبند را خواهد داد. این نکته جالب است که لوپ دیتکتور نسبت به وزن حساس است و قابلیت تشخیص وزن انسان و حیوانات را از وسایل نقلیه دارد و درب یا راهبند را باز نمیکند.

قیمت و خرید راهبند

قیمت راه بند بر اساس نوع عملکرد و میزان کارکرد تعریف می گردد. قیمت انواع هیدرولیکی نسبت به مدل های الکترومکانیک بیشتر است. همچنین تعداد تردد نا محدود نیز می تواند تغییر در قیمت راهبند پارکینگ ایجاد نماید. البته برند و کشور سازنده نیز در قیمت گذاری تاثیر گذار است. به طور مثال برند های ایتالیایی یا آلمانی تولیداتی با قیمت بالا عرضه می کنند. از معروفترین برند های تولید کننده آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راهبند بتا
  • راهبند سیماران
  • راهبند بی اف تی BFT
  • راهبند فک
  • راهبند نایس
  • راهبند فادینی
  • و..

نمایندگی فروش راهبند

شرکت دی سی ای کالا نمایندگی فروش راهبند سیماران، راهبند بتا، راهبند فادینی، راهبند بی اف تی، راهبند بنینکا و راهبند فک را دارا می باشد و قادر است در سریعترین زمان محصولات این شرکتها را به محل اجرا پروژه ارسال نمایید. همانطور که مشخص است در DCAkala انواع راهبند خارجی و ایرانی در دسترس شما هستند و می توانید از میان انواع محصولات راهبند ایتالیایی و ایرانی مناسب ترین محصول برای ساختمان خود را انتخاب کنید. شما می توانید با مطالعه و بررسی ویژگی انواع محصولات کنترل تردد در سایت www.dcakala.com محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و خصوصیات آن را مطالعه کنید. در هر کجای ایران که هستید برای خرید راهبند در تبریز، اصفهان، شیراز یا مازندران با همکاران ما در dcakala تماس بگیرید تا برای خرید و ارسال راهبند شما را راهنمایی کنند.

نصب راهبند تبریز

برای نصب راهبند باید دو نکته کلی را مد نظر قرار داد. اول آنکه محل نصب راهبند دارای شرایط مطلوب باشد و نکته دوم آن که طریقه نصب راهبند به درستی انجام شود. به طور مثال برای محل نصب راهبند باید نکات زیر به طور کامل رعایت شود:

  • در نظر گرفتن محل تردد عابر پیاده (محل نصب باید طوری باشد که عابر از پشت راهبند تردد کند نه از سمت نوک تیرک که احتمال برخورد تیرک با عابر به حداقل برسد.)
  • محل نصب باید تا حد امکان به اتاق نگهبانی نزدیک باشد
  • در صورت عبور کابل های هوایی و یا شاخه درخت از فضای بالای دستگاه یا تیرک باید محل نصب تغییر کند و یا موانع برطرف شوند، تا تیرک هنگام عمود شدن با آنها برخورد نکند.
  • محل نصب نباید در محل عبور آب یا باغچه باشد.

برای نصب تجهیزات راهبند فضای مورد نیاز برای نصب دستگاه و لوازم جانبی بسته به ابعاد کار متفاوت است. بنابراین نصاب های راهبند خود بهترین راه را انتخاب می کنند.

راهنمای نصب راهبند