بروزرسانی الگوریتم فلوریدا ۲ گوگل در مارس ۲۰۱۹ چه بلایی سر سایت ها آورد ؟

بروزرسانی الگوریتم فلوریدا ۲ گوگل در مارس ۲۰۱۹ چه بلایی سر سایت ها آورد ؟

تونی مونتانا در فیلم صورت زخمی (Scarface) برای دستیابی هرچه سریع‌تر به رویای موفقیت و ثروت از کوبا به فلوریدا فرار کرد؛ اما نتوانست آنطور که می‌خواست به هدفش برسد. همین فیلم باعث شد تا نام تونی مونتانا برای کنایه زدن به آنهایی که سودای موفقیت یک شبه دارند استفاده شود.

گویا دنیای مشترک ما و گوگل هم با موفقیت یک‌شبه مشکل دارد؛چون گوگل هم نمی‌خواهد به کسب‌وکارهای غیرمعتبر و غیرقابل اعتماد اجازه دهد تا هر محتوایی که دلشان خواست منتشر کنند یا هر محصولی که می‌خواهند بفروشند.

به‌روزرسانی الگوریتم فلوریدا ۲ (که حالا به آن به‌روزرسانی هسته مارس یا ۲۰۱۹ March 2019 Core Update می‌گویند)، یکی از قدم‌های گوگل در راستای چشم‌اندازی بلندمدت برای بها دادن به کسب و کارهای تخصصی و قابل اعتماد است.

تحلیل‌ها و مطالب زیادی درباره الگوریتم فلوریدا ۲ منتشر شده است که پر از کلماتی مثل احتمالاً، شاید، بعضی و ... هستند؛ این مقاله یک بررسی و چکیده از فصل مشترک همه تحلیل‌ها است.

اگر موافق باشید اول برویم سراغ اینکه اصلاً به‌روزرسانی هسته چیست و چه فرقی با به‌روزرسانی‌های دیگر دارد؛ سپس به آپدیت فلوریدا و حرف‌وحدیث‌هایی که پشت آن است برسیم؛ بعد هم ببینیم که چطور می‌شود از آزمون این به‌روزرسانی عبور کرد و جایگاه خوبی در نتایج گوگل گرفت.

به‌روزرسانی هسته الگوریتم گوگل چیست؟

اجازه دهید همین‌جا رازی را به شما بگویم؛ الگوریتم جستجوی گوگل به طور میانگین روزانه ۹ بار به‌روزرسانی می‌شود!

اما اگر دقت کرده باشید این حجم انبوه از به‌روزرسانی‌های روزانه اهمیت چندانی ندارند و سروصدای زیادی هم نمی‌کند. در مقابل این به‌روزرسانی‌های کوچک، به‌روزرسانی‌های دیگری هم هستند که یا به‌صورت یک الگوریتم جدید به الگوریتم اصلی هستۀ گوگل سنجاق می‌شوند و وظایف خاصی بر عهده دارند (مثل پاندا و پنگوئن) یا اینکه صرفاً یک آپدیت مهم هستند که اولویت‌بندی فاکتورها و سیگنال‌های تاثیرگذار را تغییر می‌دهند.

فلوریدایی که امروز می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم از نوع آپدیت هسته و در واقع تغییراتی است که در الویت‌بندی فاکتورهای رتبه‌بندی اعمال شده، تا کاربران به بهترین نتایج برسند.

دقت کنید که، بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ فاکتور و سیگنال در رتبه‌بندی نتایج جستجو تاثیرگذارند و وقتی به‌روزرسانی از نوع هسته اعمال می‌شود، درجۀ اهمیت تعداد زیادی از این فاکتورها تغییر می‌کند.

برای مثال؛ ۵۰ فاکتور تاثیر گذار اهمیت کمتری پیدا می‌کنند و ۶۰ فاکتور به اهمیت‌شان افزوده می‌شود.

اگر گوگل اطلاعاتی درباره به‌روزرسانی‌های هسته الگوریتم خود منتشر می‌کرد باید چنین بیانیه‌های خیالی را می‌خواندیم:

ما در این به‌روزرسانی درجه اهمیت کلید‌واژه در تگ‌های H1 پنج درصد اضافه کردیم، ارزش داشتن HTTPS را به ۱۸ درصد ارتقا دادیم و به اهمیت وجود تصویر در میان متن  نیز ۱۰ درصد اضافه کردیم.

هرچند این یک بیانیه ساده و خیالی است اما به درک به‌روزرسانی هسته الگوریتم کمک می‌کند.

حالا یک سوال دیگر؛

تغییر در اولویت‌بندی بر چه اساسی اعمال می‌شود؟

شاید تصور کنید که این تغییرات به صورت دستی (مانوآل ) توسط مهندسان گوگل اعمال می‌شود اما در عمل اینطور نیست. در سال‌های اخیر و به ویژه بعد از الگوریتم رنک‌برین (Rankbrain) نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در به‌روزرسانی‌ها بیشتر شده است.

گوگل یک سیستم یادگیری ماشین (Machine Learning) دارد که ۲۴ ساعته در حال تحلیل انبوهی از داده‌های جمع‌آوری شده‌، یادگیری رفتار کاربران و ساخت الگوریتم‌های جستجوی بهتر است. همه خدمات گوگل به نوعی با این سیستم درگیر هستند و به آن اطلاعات می‌دهند.

سیستم هوش مصنوعی مدام در حال بهتر کردن مدل‌های رتبه‌بندی نتایج است؛ در این بین اگر یادگیری ماشین بتواند مدلی را بسازد که آزمایشات را با موفقیت پشت سر بگذارد، در هستۀ الگوریتم اصلی اعمال می‌شود.

حالا که می‌دانیم به‌روزرسانی هسته چه تفاوتی با به‌روزرسانی‌های بزرگ و هدفمند گوگل دارد به سراغالگوریتمفلوریدا ۲ یا همان آپدیت هسته مارس ۲۰۱۹ می‌رویم.

داستان الگوریتم فلوریدا ۲ از کجا شروع شد؟

هر وقت گوگل می‌خواهد یک به‌روزرسانی در الگوریتم را اجرا کند رفتاری شبیه کینگ کونگ از خود نشان می‌دهد! حرف نمی‌زند و همه را می‌ترساند اما بعد معلوم می‌شود دل لطیف و مهربانی دارد. خوشبختانه چند وقت اخیر این رفتار کمی تغییر کرده است.

گوگل در سال ۲۰۱۷ یک محقق و بلاگر معروف در حوزه موتورهای جستجو به نام دنی سالیوان (Danny Sullivan) را - که تصمیم گرفته بود شغل قبلی خود را ترک کند- استخدام کرد. کار دنی سالیوان این است که به مردم توضیح دهد موتور جستجوی گوگل چطور کار می‌کند و از طرف دیگر، بازخوردها را درباره موتور جستجوی گوگل دریافت کند.

از سال ۲۰۱۷ به بعد کمی نحوه اطلاع‌رسانی درباره به‌روزرسانی‌ها بهتر شد. چند آپدیت اخیر قبل از اجرا توسط دنی سالیوان اطلاع‌رسانی شدند و امیدواریم موارد بعدی هم در حد یک توئیت و نامگذاری اطلاع‌رسانی شوند.

دنی سالیوان که حالا از طرف گوگل صحبت می‌کند، برای به‌روزرسانی فلوریدا ۲ نامی انتخاب نکرده بود و همین باعث شد فردی به اسم برت تبکی (Brett Tabke) نام فلوریدا ۲ را انتخاب کند.

چرا نام آن را فلوریدا ۲ گذاشتند؟

دلیل این نامگذاری کمی شیطنت‌آمیز بود. چون که آقای برت تبکی بنیانگذار کنفرانس سالانه‌ای به نام Pubcon است و در سال ۲۰۰۳ وقتی همین کنفرانس در ایالت فلوریدا در حال برگزاری بود گوگل یک به‌روزرسانی بزرگ را اجرا کرد که هیچ نامی نداشت. این بزرگوار هم آن موقع نام فلوریدا را برای به‌روزرسانی انتخاب و در کنفرانس مطرح کرد.

همین کنفرانس در ماه مارس سال ۲۰۱۹ دوباره در فلوریدا برگزار می‌شد که گوگل به‌روزرسانی الگوریتم خود را اطلاع‌رسانی کرد اما اسمی نداشت. آقای برت تبکی هم دید یک بار گفتم فلوریدا همه قبول کردند این دفعه هم می‌گویم فلوریدا ۲؛ سنگ مفت گنجشک مفت. خوشبختانه دنی سالیوان متوجه ابهام در نامگذاری شد و اسم آن را به «March 2019 Core Update» تغییر داد.

این ساختار نامگذاری جدید حداقل برای به‌روزرسانی‌های هسته ادامه پیدا خواهد کرد چون به‌روزرسانی بعدی هم June 2019 Core Update نامگذاری شد.

بعد از اعلام این خبر، چشم همه صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی به نمودارهای آماری گوگل آنالیتیکس دوخته شد تا ببینند نتیجه این به‌روزرسانی چه خواهد شد.

حالا که زمان کافی از به‌روزرسانی گذشته است نتایج تقریباً قابل اتکایی به دست آمده است.

نتیجۀ یک به‌روزرسانی پر حرف و حدیث

تحلیل‌ها دربارۀ این آپدیت پرحاشیه زیاد است؛ اما اگر بخواهیم فصل مشترک همۀ آن‌ها را بگوییم، می‌رسیم به 3 چیز:

  • فاکتور E-A-T
  • محتوای اثرگذار و مفید
  • کیفیت بک‌لینک‌

دو موضوع «تولید محتوای مفید» و «کیفیت بک‌لینک» هرکدام مباحثی بسیار گسترده هستند که بعد از به‌روزرسانی الگوریتم فلوریدا ۲ هم همان حرف‌های گذشته تکرار شد اما E-A-T از سال ۲۰۱۷ بر سر زبان‌ها افتاده و برای خیلی‌ها تازگی دارد.

قبل از این که به E-A-T برسیم بهتر است به ارتباط فلوریدا ۲ با ‌به‌روزرسانی‌های قبلی و بعدی بپردازیم چون بررسی جداگانه فلوریدا ۲ از بقیه غیرممکن است.

ارتباط به‌روزرسانی هسته مارس ۲۰۱۹ با آپدیت‌های قبلی و بعدی

فوریه ۲۰۱۷ یک آپدیت کوچک باعث شد سایت‌ برندهای مشهور و بزرگ رتبه‌های بهتری بگیرند. این نقطه شروع ‌به‌روزرسانی‌هایی بود که به آرامی در الگوریتم جستجو اعمال می‌شوند و اهداف مشترکی دارند.

به اتفاقات زیر توجه کنید:

  • در سال ۲۰۱۷ رتبه سایت هتل ماریوت که یک برند بزرگ و شناخته شده است در بسیاری از کلیدواژه‌های مرتبط افزایش یافت. حتی مقاله‌های نقد و بررسی و تجربه‌های شخصی زیادی که با رعایت نکات سئو درباره هتل ماریوت و بقیه برندهای بزرگ نوشته شده بودند به رتبه‌های پایین‌تری نسبت به سایت خود آن برندها رفتند.
  • در مورد جالب دیگری مشخص شد مقالات مرتبط با راه‌اندازی کسب و کار که توسط افراد متخصص و با سابقه نوشته شده‌اند نسبت به مقالاتی که توسط کپی‌رایترهای حرفه‌ای اما بدون تجربه واقعی نوشته شده‌اند رتبه بالاتری کسب کرده‌اند.
  • در سال ۲۰۱۸ چند به‌روزرسانی در الگوریتم به نام‌ «Medic» باعث شد که بسیاری از سایت‌های منتشرکنندۀ محتوا با موضوع سلامت و درمان دچار افت رتبه شدید شوند.
  • در به‌روزرسانی March 2019 Core Update دوباره همان سایت‌های پزشکی و سلامت تحت تاثیر قرار گرفتند. بسیاری از آنها که رتبه‌های پایین داشتند دوباره به جایگاه قبلی برگشتند و تعداد کمتری که بعد از Medic رتبه خوبی گرفته بودند به جایگاه پایین‌تر رفتند.

نکتۀ جالب در این بالا و پایین رفتن سایت‌های سلامت و درمان در این بود که آنهایی توانستند رتبه خود را حفظ کنند یا رتبه بهتری بگیرند که چند ویژگی مشترک داشتند:

  • سایت منتشر کننده متعلق به یک مرکز یا برند شناخته شده بود
  • محتوا توسط افراد متخصص مثل پزشک‌ها نوشته شده است
  • در هر موضوع اطلاعات کامل و مفید ارائه شده است

در بسیاری از تحلیل‌ها اینطور نتیجه‌گیری شد که شاید فلوریدا ۲ یک به‌روزرسانی برای کم کردن تاثیر یا اصلاح آپدیتهای قبلی بود. این نتیجه‌گیری از طرف گوگل رد یا تایید نشد.

با نگاهی به همه‌ به‌روزرسانی‌های شروع شده از سال ۲۰۱۷ می‌توان به یک چشم‌انداز کلی از به‌روزرسانی‌های اخیر دست پیدا کرد.

به طور کلی می‌توان گفت سایت‌‌هایی که خودشان شهرت و سابقه شهرت و سابقه برای خوداشن ساخته بودند، توانستند از روش‌های مختلف (حتی اسپم) اعتماد گوگل را جلب کنند و افزایش رتبه خوبی داشته باشند.

تجربه شخصی ما در نوین

راستش را بخواهید، در آپدیت مارچ 2019، سایت ما نیز دچار افت رتبه شده بود و شاهد این بودیم که تعدادی از سایت‌ها با روش‌های اسپم (مثل ایجاد وبلاگ و لینک دادن به خودشان، کامنت گذاشتن در سایت‌های دیگر و خرید بک لینک) بالا آمده‌اند!

اما از خدا که پنهان نیست، از شما چه پنهان؟ خیالمان راحت بود که این وضعیت موقتی است و گوگل خیلی زود با آنالیز نتایج، آپدیت دیگری ارائه خواهد داد. همینطور هم شد. همین چند روز پیش Barry Schwartz خبر آپدیت جدیدی (Google June 2019) را داد و امروز که نمودارهای آنالیتیکس را چک میکردیم، دیدیم که جایگاه خوبمان را دوباره به‌دست آورده‌ایم.

گوگل در به‌روزرسانی‌های جدید به‌دنبال چیست؟

گوگل می‌خواهد مطمئن شود به سایت‌هایی رتبه می‌دهد که نه تنها آسیب یا ضرری به مردم نمی‌رسانند، بلکه به بهبود زندگی کاربرانشان کمک می‌کنند.

شاید برای شما این سوال ایجاد شد که چطور گوگل می‌تواند شاخصی مثل قابل اعتماد بودن را تشخیص دهد؟

یک مثال ساده می‌تواند به پیدا کردن جواب کمک کند.

کاربری در گوگل برای «بیمه عمر» جستجو می‌کند و روی ۳ مورد از نتایج جستجو کلیک می‌کند. با نگاهی به مقدمه اولین تب باز شده متوجه می‌شود هیچ ربطی به نیازش ندارد و آن را می‌بندد؛ تب دوم باز شده را تا انتها می‌خواند اما هنوز به جوابش نرسیده است آن را هم می‌بندد؛ تب سوم باز شده را تا انتها می‌خواند و بعد برای کسب اطلاعات بیشتر وارد چند صفحه دیگر از سایت می‌شود.

کاربرِ مثال ما که از این محتوا را مفید تشخیص داد با دکمه به اشتراک‌گذاری پایین صفحه آن را برای همسرش می‌فرستد و در انتها هم از خدمات همین وبسایت برای بیمه عمر خود استفاده می‌کند.

همین کاربر در جستجوی بعدی برای کارهای بیمه خودرو هم با نگاهی به نتایج جستجو بدون وقت تلف کردن فقط صفحاتی از همان سایت مورد‌علاقه‌اش را باز می‌کند و به سراغ هیچ گزینۀ دیگری نمی‌رود.

در همین مثال ساده چندین شاخص قابل اندازه‌گیری توسط گوگل مثل زمان ماندگاری در صفحه، نرخ پرش، به اشتراک‌گذاری، تعامل و بازگشت استفاده شدند.

تا اینجای کار فقط همان شاخص‌های قدیمی تا حدودی توانست به گوگل کمک کند که یک سایت موفق در کسب رضایت کاربر را تشخیص دهد اما این پایان ماجرا نیست.

E-A-T یک شاخص ارزیابی مهم و جدید است که نقش مهمی در به‌روزرسانی‌ هسته مارس 2019 و بقیه آپدیت‌های مرتبط دارد.

E-A-T چیست و چه ربطی به به‌روزرسانی مارس ۲۰۱۹ دارد؟

تصور کنید شرکت گوگل در ازای جستجوی روزانه‌ای که برای کارهای خودتان به کمک موتور جستجویش انجام می‌دهید به شما پول بدهد. خیلی خوب می‌شود نه؟ باور کنید که چنین شغلی وجود دارد. حدود ۱۰ هزار نفر از نقاط مختلف دنیا هر روز کارشان همین است که در گوگل سرچ کنند و نظرشان را درباره نتایج جستجو برای گوگل بفرستند.

البته این کار به ظاهر ساده هم مانند هر کار دیگری به تخصص و راهنمایی نیاز دارد؛ برای همین گوگل کتابچه راهنمایی برای ارزیابان گوگل آماده کرده و در ۱۶۶ صفحه توضیح می‌دهد که نتایج جستجو را بر چه اساسی ارزیابی کنند.

خب، این‌ها را گفتیم که به چه چیزی برسیم؟

عبارت E-A-T اولین بار در «راهنمای ارزیاب‌های کیفیت جستجوی گوگل» ظاهر شد.

E-A-T مخفف Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (قابل اعتماد بودن) است.

گوگل با معرفی E-A-T روی دیگری از سازوکار رتبه‌بندی را برای ارزیاب‌های خود آشکار می‌کند. گویا گوگل از توجه به متن‌ها عبور کرده و به دنبال توجه به شاخص‌هایی عمیق‌تر و پیچیده‌تر برای رتبه‌بندی است.

چه شاخص‌هایی؟

رتبه‌بندی گوگل دیگر محدود به محتوای صفحه نیست؛ گوگل در راهنمای اشاره شده صراحتاً به ارزیاب‌های خود گفته است بعد از بررسی هدف و سطح مفید بودن محتوای اصلی، به سه ویژگی تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن در سایر بخش‌های وبسایت، تولید و منتشر کننده محتوا و حتی شهرت برند بیرون از وبسایت خودش، نیز توجه کنید.

به زبان ساده‌؛ گوگل می‌گوید رتبه بالا متعلق به محتوایی است که:

  • وب‌سایت منتشر کننده متعلق به برندی مشهور باشد
  • از وب‌سایت بتوانیم تشخیص دهیم، برندی معتبر، متخصص و قابل اعتماد است
  • تولید کننده محتوا فردی معتبر، متخصص و قابل اعتماد باشد

یک نکتۀ دیگر؛

بعد از مطرح شدن E-A-T و همچین آپدیت مدیک و مارس 2019، مشخص شد که تمرکز E-A-T بیشتر روی سایت‌ها و کسب‌وکارهایی است که ماهیت پزشکی و درمانی دارند (دقت کنید که گفتم بیشتر تمرکز آن، نه همۀ تمرکز آن!).

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، به سایت‌هایی که محتواهای حیاتی و با حساسیت بالا دارند YMYL گفته می‌شود.

YMYL یعنی چه؟

این کلمه مخفف Your Money or Your Life است و مفهوم آن درباره سایت‌هایی به کار برده می‌شود که مستقیماً با سرمایه و سلامت مردم سروکار دارند.

موضوعات شامل YMYL طیف گسترده‌ای هستند. مهم‌ترین موضوعات که گوگل هم حساسیت بیشتری نسبت به آنها دارد شامل موارد زیر هستند:

  • پزشکی و سلامت
  • امور مالی و سرمایه‌گذاری
  • اطلاعات حقوقی

یک نکته مهم؛ گوگل در این دسته‌بندی مرزی بین تجربه‌های شخصی و اطلاعات تخصصی قرار نداده است. یعنی انجمن یا وبلاگ‌هایی که مردم عادی از تجربه شخصی خود در موضوعات گفته شده می‌نویسند هم شامل YMYL هستند؛ اما گوگل در راهنما گفته است اطلاعات و توصیه‌های تخصصی باید توسط افراد متخصصنوشته شود.

گوگل برای حیاتی‌ترین موضوع یعنی سلامت صراحتاً گفته است این نوع محتوا باید توسط دکترها یا سایر متخصص‌های سلامت نوشته شود. از همین جمله می‌توان فهمید چرا سایت‌‌های پزشکی و سلامت زیادی دچار افت رتبه شدند.

حالا یک سوال جدی‌تر؛ گوگل از کجا می‌فهمد یک مطلب را پزشک متخصص و معتبر نوشته است؟ اگر زیر مطالب الکی بنویسند دکتر فلانی گوگل باور می‌کند؟ در بخش راهکارها به این سوال جواب می‌دهیم.

راهکارهایی برای موفقیت بعد از فلوریدا ۲ (آپدیت March و June)

ما راهکارهایمان را در خدمات سئو بعد از این به‌روزرسانی را به دو دسته کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تقسیم کردیم. راهکارهایکوتاه‌مدت با چند تغییر در طراحی سایت و توجه به چند نکته در تولید محتوا قابل دستیابی هستند؛ اما راهکارهای بلندمدت نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش برای چند ماه تا چند سال آینده دارند.

پس اول به سراغ کارهایی می‌رویم که انجام دادنشان سخت نیست.

راهکارهای کوتاه مدت

۱. بخش «درباره نویسنده» را به انتهای مطالب اضافه کنید

گوگل فرض می‌کند هر مطلب شما نویسنده دارد پس باید به کاربران نشان دهید چه کسی آن را نوشته است. اگر فقط نام نویسنده در انتهای مطالب نوشته شده، بهتر است با ایجاد تغییراتی در طراحی سایت، بخشی را به نام، تصویر، بیوگرافی، تخصص و آدرس شبکه‌های اجتماعی نویسنده اختصاص دهید.

اگر نویسنده محتوا دارای سوابق آنلاین مفیدی است، به این صفحه‌ها در پروفایل نویسنده لینک دهید. پروفایل در ژورنال‌های دانشگاهی، وبلاگ شخصی، مقالات منتشر شده در خبرگزاری‌ها و... مثال‌هایی از سوابق آنلاین نویسنده‌های متخصص هستند.

۲. حتماً سایت دارای صفحه «درباره ما» باشد

صفحه‌های «درباره ما»، «خدمات مشتریان» و «ارتباط با ما» خیلی مهم هستند؛ چون کمک زیادی به معتبر نشان دادن سایت کسب و کارها می‌کنند. هرچه کسب و کاری بزرگتر باشد باید اطلاعات بیشتری در سه صفحه گفته شده ارائه دهد.

برای مثال؛ یک وبلاگ شخصی ساده در صفحه درباره ما صاحب وبسایت را معرفی می‌کند و در صفحه ارتباط با ما فرمی برای ارسال پیام و چند راه ارتباطی دیگر مثل شبکه‌های اجتماعی دارد.

کسب و کارهای بزرگ مثل فروشگاه‌های اینترنتی باید اطلاعات کامل‌تری مثل آدرس‌ دقیق، شماره‌های ارتباط با مشتریان، مجوزهای لازم، نام مدیران، قوانین و مقررات و ... ارائه کنند.

۳. محتوای کامل و مفید منتشر کنید

با یک جستجوی ساده متوجه می‌شوید که هزاران مطلب درباره درمان بیماری‌ها نوشته شده است. خیلی از این مطالب بر مبنای اطلاعات ناقص، حدس و گمان، ترجمه از منابع غیر معتبر و توسط افراد غیرمتخصص نوشته شده‌اند.

در همین موضوع درمان بیماری‌ها اگر محتوایی توسط یک فرد متخصص نوشته شود، دارای منابع مشخص باشد و به تمام پرسش‌ها و ابهامات کاربران جواب داده شود، یک محتوای کامل و مفید خواهد بود.

شاید برخی افراد فکر کنند محتوای کامل یعنی مقالات طولانی‌تر اما این تصور اشتباه است! محتوای کامل یعنی کاربر پاسخ پرسش خود یا اطلاعات مورد نیازش را کامل دریافت کند.

یک مطلب ۴۰۰ کلمه‌ای در کنار چند تصویر می‌تواند محتوایی کامل باشد و شاید یک مقاله چند هزار کلمه‌ای هم نتواند به طور کامل نیاز کاربر را برطرف کند.

راهکارهای بلند مدت

با پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، هرچه که سئوکاران کلاه سیاه رشته کنند، خیلی زود پنبه می‌شود. یعنی شاید بشود برای مدتی با تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه بالا بود اما هوش مصنوعی کاری می‌کند که خیلی زود دستتان رو شود و جایگاهتان را از دست بدهید.

هوش مصنوعی هر تغییر ناگهانی در مدل‌ها را تشخیص می‌دهد و مهندسان گوگل نتایج را بررسی می‌کنند تا در صورت نیاز اصلاحات لازم اعمال شود.

یادتان باشد اگر روشی برای افزایش رتبه یک شبه وجود داشته باشد هزاران نفر به سرعت از آن استفاده می‌کنند و خودشان را لو می‌دهند!

در واقع، افت رتبه در اثر به‌روزرسانی از نوع هسته (مثل همین فلوریدا) حاصل افزایش رتبه صفحات رقیبی است که قبلاً مطابق فاکتورهای اولویت‌یافته گوگل، کار کرده‌اند.

بر فرض مثال اگر آپدیتی از نوع هسته اعمال شود که در آن وجود تصویر در میان متن اولویت پیدا کند، سایت‌هایی که مقاله با تصویر میان متن بیشتر دارند بالا می‌آیند.

با این حال راهکارهایی هست که بتوانید جایتان را محکم کنید و در هر به‌روزرسانی نلرزید.

راهکارهایی که در ادامه می‌خوانید فقط برای بهبود رتبه بعد از به‌روزرسانی هسته مارس ۲۰۱۹ مفید نیستند، در واقع این راهکارها برای ایجاد یک رابطه قوی بین برند و مشتری هستند که به‌روزرسانی‌های بعدی گوگل هم به احتمال قوی در همین راستا خواهند بود.

۱. برند قابل اعتماد بسازید

مردم تمایل دارند روی نتایج جستجویی کلیک کنند که برند آن را از قبل می‌شناسند. برندسازی و اعتمادسازی فقط با راهکارهای فنی به دست نمی‌آید که با چند تغییر در طراحی سایت یا رابط کاربری بتوان به آن رسید.

حتی امکان دارد برندسازی منجر به افزایش ورود مستقیم (بدون جستجو در گوگل) شود که البته هیچ عیبی هم ندارد.

این مطلب درباره مبحث برندسازی نیست؛ اما یک مثال از چگونگی اجرای برند در وب‌سایت یک استارتاپ می‌‌تواند موضوع را کمی واضح کند.

موارد زیر در ساختن یک برند معتبر به شما کمک می‌کنند:

  • داشتن لوگو و نام مناسب
  • توضیح کامل خدمات در صفحاتی که به آسانی در دسترس هستند
  • ایجاد صفحه درباره ما و ارتباط با ما که همه راه‌های ارتباطی و اطلاعاتمورد نیاز در آن درج شده باشد
  • ارائه اطلاعات کامل در کلیدواژه‌هایی که کاربران با جستجوی آن‌ها وارد سایت می‌شوند
  • استفاده از راهکارهای سئوی محلی
  • حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی
  • ایجاد راهکارهای ارتباط با مشتریان از طریق چت آنلاین یا هر روش دیگری
  • استفاده کردن از عکس‌هایی که خودتان تهیه کرده‌اید نه تصاویر استوک یا کپی شده از سایر منابع
  • انتشار محتوای مرتبط با موضوع استارتاپ

نگفته نماند که رعایت این موارد جزئی برای وبسایت یک استارتاپ تازه تاسیس می‌تواند تا حدود زیادی به برندسازی کمک کند؛ اما در ابعاد کلان به طور حتم این کارها کافی نیست.

۲. تخصصی و متمرکز کار کنید

وبسایت‌هایی که استراتژی محتوای آن‌ها حول یک کلیدواژه ساخته شده‌اند در رقابت با برند‌های بزرگی که طیف وسیع‌تری از موضوعات را پوشش می‌دهند راه آسان‌تری در پیش دارند. جاویژه‌های بازار (Niche markets) خیلی راحت‌تر می‌توانند رتبه‌های بعد از برندهای بزرگ اینترنتی را در صفحه نتایج گوگل اشغال کنند.

شاید این موضوع هیچ ربطی به الگوریتم گوگل نداشته باشد. یعنی الگوریتم به هیچ وجه یکی را بر دیگری ترجیح ندهد اما به طور حتم آنهایی که با تمرکز و وسواس بیشتر مشغول انتشار محتوا و خدمات با کیفیت‌تر هستند، سیگنال‌های بهتری را به گوگل نشان می‌دهند.

برای مثال؛ یک استارتاپ که می‌خواهد کله‌پاچه گرم (!) را اول صبح در خانه مشتریان تحویل دهد نسبت به فروشگاه بزرگی که یکی از محصولاتش کله‌پاچه کنسروی سرد است، در شبکه‌های اجتماعی توجه بیشتری جلب می‌کند. اگر تیم دیجیتال مارکتینگ همین استارتاپ به خوبی کار کنند می‌توانند رتبه خیلی بهتری نسبت به فروشگاه بزرگ شناخته شده در کلیدواژه «کله‌پاچه» کسب کنند.

۳. مطابق راهنمای ارزیابی کیفیت گوگل عمل کنید

راهنمای ارزیاب‌های کیفیت جستجوی گوگل (search quality rating guidelines) را که در همین مطلب معرفی کردیم مطالعه کنید. این راهنما به صاحبان کسب و کار‌های مجازی تا نویسندگان محتوا کمک می‌کند که شناخت بهتری از آنچه گوگل محتوای مفید فرض می‌کند پیدا کنند.

این راهنما به شما نمی‌گوید الگوریتم گوگل چطور کار می‌کند اما یک تصویر کلی از نگاه گوگل به وبسایت‌ها وبه‌روزرسانی‌های بعدی در اختیار شما می‌گذارد.

۴. نیازهای کاربران را پیدا کنید و به آن پاسخ دهید

آیا تمام صفحات با نیازهای کاربران مطابقت دارند؟ آیا به سوال‌های کاربران به درستی پاسخ داده می‌شود؟ اگر پاسخ به این سوال‌ها یک «بله» قاطع نیست پس باید در استراتژی محتوای خود تجدید نظر کنید.

هر عبارت جستجو شده در گوگل یک پاسخ کامل و منحصر به فرد دارد. استراتژی محتوا باید برای همه عبارت‌های جستجو شده‌ برنامه داشته باشد و به بهترین شکل ممکن به نیازها پاسخ دهد.

برای مثال؛ اگر وبسایتی برای فروش گل و گیاهان زینتی دارید اما در صفحه خرید محصولات هیچ توضیحی درباره چگونگی نگهداری گل‌ها ننوشته‌اید، پس کاربر به ناچار باید به دیگر نتایج جستجو مراجعه کند تا یک راهنمای خوب درباره کاشت و نگهداری گل مورد علاقه‌اش پیدا کند. حال اگر فروشگاه اینترنتی رقیب شما همین کار را کرده باشد احتمال این که رتبه بهتری کسب کند بیشتر خواهد بود.

۵. نویسنده‌ متخصصی استخدام کنید که سابقه آنلاین داشته باشد

اگر قسمت‌های قبلی مقاله‌ را با دقت خوانده باشید منظور از نویسنده متخصص را متوجه شده‌اید اما سابقه آنلاین چیست؟

قبل از بخش راهکارها یک سوال مطرح شد که گوگل چطور می‌تواند تشخیص دهد مطلبی را پزشک متخصص و معتبر نوشته است؟ تفاوت یک فرد عادی که با خواندن چند مطلب توانسته محتوایی جدید بنویسد با پزشک متخصص را سابقه آنلاین مشخص می‌کند.

تشخیص سابقه آنلاین برای الگوریتم گوگل کار چندان سختی نیست. با نگاهی به صفحه پروفایل نویسنده‌ در سایت‌های معتبر پزشکی و سلامت می‌بینیم که در بخش معرفی این افراد از عباراتی مثل «فوق تخصص ...»، «سابقه کار در بیمارستان ...»، «تحصیلات در دانشگاه....» و ... استفاده شده و مهم‌تر از آن لینک‌هایی از سایر سوابق علمی، کاری و فعالیت‌های آنلاین نویسنده مثل لینک به مقالات آکادمیک، پروفایل در سایت دانشگاه، شبکه‌های اجتماعی و ... در صفحه اختصاصی او گنجانده شده است.

کیفیت و ارتباط این لینک‌ها با عبارات نوشته شده، به راحتی توسط گوگل تشخیص داده می‌شود.

توصیه ما این است اگر وبسایتی در موضوعات YMYL دارید حتماً از نویسنده‌های متخصص کمک بگیرید. اگر نویسنده‌های متخصص دارید پس پروفایل آن‌ها را مطابق نکاتی که گفته شد به‌روزرسانی کنید.

حرف‌ آخر

جمله «برای کاربران محتوا منتشر کنید، نه برای گوگل» که در دنیای دیجیتال مارکتینگ خیلی شنیده می‌‌شود، چند سال بعد معنی خود را از دست می‌دهد! چون که حتماً گوگل خواهد توانست نتایج را با قدرتی خیلی بیشتر از هوش انسانی رتبه‌بندی کند. شاید روزی این بیت از سعدی بهتر بتواند الگوریتم گوگل را توصیف کند.

تو نیکی میکن و در دجله انداز       که ایزد در بیابانت دهد باز

حرف آخرم این است که فعلا بهترین برنامه‌ریزی بلندمدت، تولید محتوای مفید است. چرا؟ چون فاکتورهای متعددی در الگوریتم گوگل برای محتوای مفید تعیین شده است، اما اولویت دادن به E-A-T بعد از سال ۲۰۱۷ پررنگ‌تر از همیشه جلوه می‌کند. خیلی خلاصه، و‌ب‌سایتی از نظر گوگل لایق رتبه‌های بالا است که متعلق به برندی خوش‌نام باشد و محتوای آن توسط افراد متخصص، معتبر و قابل اعتماد منتشر شده باشد.

راستی اگر دوست داشتید، سری به تگ الگوریتم ها و آپدیت های گوگل بزنید و اطلاعاتتان را راجع‌به سازوکار گوگل بالاتر ببرید.

امیدوارم این مقاله از تیم طراحی سایت در تبریز توانسته باشد دلیل بالا و پایین شدن نمودارهای آنالیتیکس را برایتان روشن کند؛ اگر سوالی برایتان باقی مانده یا چیزی به ذهنتان می‌رسد که به مقاله اضافه کنیم، حتماً با ما در میان بگذارید.