با تغییر فرمولهای رایج و سنتی فروش، کسب و کارهای بسیاری به فروش آنلاین محصولاتشان میاندیشند و یا اقدام به راهاندازی فروشگاه آنلاین میکنند. اما سئوال حیاتی اینست که طراحی سایت فروشگاه اینترنتی آیا تاثیری در ترغیب و تشویق مخاطب برای خرید از آن سایت را دارد یا خیر؟ و آیا میتوان با یک طراحی مناسب، بازدید کننده را به خریدار تبدیل نمود؟ شما در این مقاله پاسخ بسیاری از سئوالات و ابهامات خود در مورد اصول طراحی تاثیرگذار سایت فروشگاهی انینترنتی را خواهید یافت.
با توجه به اینکه اغلب مخاطبان در ابتدا صرفا به منظور مقایسه کالای مورد نظرشان در اینترنت به جستجو پرداخته و وارد سایت شما میشوند، طراحی ساده و آسان و همچنین مواجهه با خدمات ویژه، امکان تبدیل یک بازدید کننده صرف را به مشتری و احتمال خرید از سایت شما را افزایش میدهد. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی رفتار مشتریان در سایتهای فروشگاهی، بازدید کننده ۹ ثانیه وقت صرف خواهد کرد تا کالای شما را ارزیابی و ویژگیهای آن را مرور کند و ۸ ثانیه از آن را صرف مشاهده ویژگیهای بصری سایت خواهد کرد. از طرفی مطالعات نشان میدهد ۷۵ درصد از بازدیدکنندگان در نگاه اول با پیامهای ضمنی و بصری دریافتی از طراحی سایت شما، برندتان را قضاوت خواهند کرد. در نتیجه شما با یک طراحی مناسب و جذاب برای مشتریان امروزی که سلائق و علائقشان هر روزه دستخوش تغییرات دنیای دیجیتال میشود میتوانید از یک بازدیدکننده ساده یک مشتری وفادار بسازید. در ادامه به بررسی۱۰ گام موثر در طراحی سایت فروشگاهی میپردازیم.
۱- در انتخاب رنگ در طراحی سایت هوشمندانه عمل کنید
جذب مشتری با call to action
یکی از فاکتورهای مهم طراحی و انتخاب رنگ در افزایش فروش سایت، تغیر رنگ دکمه های Call-to-Action, CTA از رنگ سبز به رنگ قرمز است، به گونهای که تحقیقات نشان میدهد ۲۱ درصد از افزایش فروش در اثر این تغییر رنگ میباشد. همچنین در گزارشهای دیگری به افزایش میزان فروش تا ۶٫۳% با تغییر رنگ دکمههای CTA از رنگ سبز به رنگ زرد اشاره شده است. جالب است بدانید افراد کور رنگ به سختی توانایی تشخیص رنگهای سبز و قرمز از یکدیگر را دارند. بعلاوه در انتخاب رنگ موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید: خانمها به رنگ های آبی، بنفش، سبز، و مردان به رنگ های آبی، سبز و سیاه تمایل بیشتری نشان می دهند و رنگ های نارنجی و قهوهای هم کمترین توجه را به خود جذب می کند. این نکات با توجه به نوع محصول و مخاطب خاص آنها در انتخاب رنگ به شما کمک میکند تا با یک انتخاب هوشمندانه شانس خود را در فروش محصولات افزایش داده و رضایت مشتری از یک خرید لذتبخش را جلب نمایید.
۲- از محتوای ویدئویی در طراحی سایت غافل نشوید
امروزه محتوای ویدئویی سایتها یکی از جذابیتهای بصری آن به حساب آمده و صاحبان کسب و کارهای آنلاین بیش از پیش به ارائه ویدئوهای مختلف در سایت خود برای معرفی محصولات یا خدماتشان و یا حتا آموزش نکات جنبی آنها میپردازند که در طولانی مدت منجر به افزایش فروش میشود، به گونهای که برخی گزارشات تا افزایش ۱۴۴ درصدی فروش در تجارتهای B2B را نشان میدهد. البته باید توجه داشت که ویدئوهای تولیدی نیز مانند محتوای متنی باید جذاب بوده تا تاثیر مورد نظر شما بر مخاطب را ایجاد کند.
با توجه به اینکه اغلب کاربران ایرانی از موبایل برای جستجو و مشاهده وب سایتها استفاده میکنند، کد های ویدئو را میبایست با HTML5 تهیه نمود که توسط گوشی های اندرویدی، IOS و ویندوزی قابل اجرا میباشد. همچنین حجم ویدئو را باید برای کاربران مشخص نمود.
۳- سادگی کلید جذب مخاطب شماست
جذب مشتری با طراحی ux حرفهای
UX یا تجربه کاربری یکی دیگر از نکات کلیدی در طراحی سایت به شمار میرود. کاربران میبایست به راحتی مطالب دلخواه خود را در سایت شما پیدا نموده و آن را ببینند. این نکته در طراحی منو اصلی سایت از اهمیت بیشتری برخوردار است. یک جستجوی حرفهای داخلی میتواند لذت کار با سایت شما را افزایش و تجربه کاربری را بهبود بخشد.
۴- در طراحی سایت مزیت رقابتی UVP ایجاد کنید
unique value proposition- UVP چیست؟ مزیت رقابتی یا UVP عبارت است از دلیلی که کاربران باید از بین تمام رقبا شما را انتخاب کنند. توجه داشته باشید ارزشی که شما به کابران خود ارائه میکنید تضمین کننده وفاداری مشتریان به محصولات شما خواهد بود. این ارزشهای پیشنهادی منحصر به فرد در کیفیت خدمات و کالای ارائه شده، تعهد در زمان تحویل کالا و خدمات پس از فروش مسوولانه و متعهدانه خود را نشان میدهد. هرچه بر این ارزشها بیشتر پایبند باشید مشتریان شما وفادارتر و راضیتر خواهد بود.
این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد با طراحی سایت به کسب و کارتان هویت ببخشید
نکته: شما در مدل کسب و کار خود باید مزیت رقابتی خود را شفاف بیان کنید. این امر به شما کمک میکند تا بهتر اعتماد سرمایهگذاران را جلب کنید.
۵- با نمادهای اعتماد، اعتماد مشتریان را جلب کنید
یکی از نمادهای رسمی و قانونی در کشور Enamad است که پس از کسب آن از مجاری قانونی و رسمی کسب و کارهای آنلاین میتوانید آن را در صفحه اول خود برای جلب اعتماد مشتری به نمایش بگذارید. البته نمادهای دیگری نیز وجود دارند که هر کدام فراخور نوع فعالیت شما میتواند از مراجع قانونی ذیصلاح اخذ و اجازه نمایش آن را کسب نمایید. در برخی کشورها، سایتهایی به عنوان واسطه ارائه خدمات و کالا فعالیت میکنند که معمولا هزینه را نزد خود نگه میدارند تا پس از دریافت تایید کیفیت از مشتری آ« را به فروشنده پرداخت نمایند که البته این نوع فعالیت در ایران مرسوم نبوده و سایتها عموما مسئولیت کیفیت کالا و خدمات ارائه شده را برعهده نمیگیرند. در حال حاضر یکی از شرکتهای پرداخت آنلاین زرین پال بوده که خیلی از سایتها از خدمات آن بهره میبرند.
۶- در توضیح خدمات و کالای رایگان شفاف باشید
درصورتیکه میخواهید خدمات یا کالایی را رایگان ارائه کنید میبایست واژه رایگان کاملا شفاف در توضیحات کالا یا خدمات عنوان شده تا مشتری در مرور توضیحات کاملا به آن آگاه باشد. عموما واضح نبودن مشخصات کالا و خدمات یکی از عوامل انصراف بازدیدکننده از خرید بوده و خریدار بالقوه را به مشتری تبدیل نمیکند. به طور کلی مشخصات کالا یا خدمات شما باید کاملا واضح و روشن باشد تا از سردرگمی مشتری در انتخاب آن جلوگیری نماید.
۷- نقش فرمهای کوتاه در طراحی سایت را نادیده نگیرید
جذب مشتری با فرمهای ساده و کوتاه
در هنگام ثبت نام با گرفتن اطلاعاتی مانند مانند شهر، استان، نام خانوادگی و یا سوالاتی این چنینی کاربر را کلافه و خسته نکنید. شما میتوانید صرفا با پرسیدن آدرس ایمیل و یک کد کپچا کابر را در سایت ثبتنام کنید و در صورتیکه که کابر به دریافت کالا یا خدمات شما تمایل نشان داد با ترفندهایی از قبلی باشگاه مشتریان اطلاعات تکمیلی را در صورت تمایل خود کاربر متعاقبا دریافت نمایید.
۸- در طراحی سایت از گفتگوی آنلاین استفاده کنید
وجود گفتگوی آنلاین در طراحی سایت نشان از تعهد شما در قبال کاربر یا مشتری دارد حتا اگر کاربر از آن استفاده نکند. بسیاری از کاربران ترجیح میدهند سئوالات خود را به صورت آنلاین مطرح کنند تا یک تماس تلفنی برقرار کننید.
۹- اهمیت سرتیترها را در طراحی سایت درنظر بگیرید
یکی از مواردی که شما را در جستجوهای اینترنتی در رتبههای بالاتری قرار میدهد انتخاب سر تیترهای مناسب و مرتبط با موضوع است. سر تیترها میبایست شامل موضوع اصلی محتوا یا محصول و خدمات شما باشد. شما با انتخاب یک سرتیتر مناسب شانس خود را برای بازدید از سایتتان افزایش میدهید. کاربر میبایست در جستجوی خود مقاله شما را ببیند و با عنوان آن جذب سایت شما شود. برای بهتر دیده شده محتوای خود را با سرتیتر در سایت درج کنید.
۱۰- فضاهای خالی سایت را متناسب طراحی کنید
در طراحی بصری سایت خود به ایجاد فضاهای خالی و متناسب توجه کنید و عناصر وب سایت خود را با فاصله منطقی طراحی کنید. طراحی شلوغ سایت کاربر را کلافه و خسته میکند. یکی از مواردی که بسیار با آن مواجه خواهید شد استفاده از masonry.js و عدم به کارگیری پدینگ در آن است.
در صورتیکه مطالب این مقاله برای شما مفید و موثر بود و یا نظری در خصوص محتوای آن دارید میتوانید نظر خود را ذیل این متن ارائه نموده و ما را در تولید محتوای موثر و کارآمد یاری کنید. همچنین انتشار این مقاله با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع میباشد.
کسب و کارتان پر رونق…
آیا شما تکنیک دیگری را برای جذب مشتری میشناسید؟
منبع : رندبیت - همیارتوسعه