شاید فکر کنید دوران وبلاگنویسی تمام شده است. در دوران شبکههای اجتماعی مخصوصا رسانههایی مثل توییتر و لینکدین چه کسی وبلاگ میخواند که ما وقتمان را برای وبلاگنویسی خالی کنیم؟ اما اگر به نامهای مطرح جهان در کسب و کار مخصوصا منتورها و افرادی که نامشان برندشان است توجه کنیم. میبینیم سایت شخصی، یکی از مهمترین رسانههای آنها است.
نامهایی مثل ستگودین نویسنده حوزه کسب و کار یا پل گراهام موسس Y Combinator، جان سی مکسول و … از سایت شخصی خود به خوبی برای پرسونال برندینگ استفاده میکنند. در این مقاله ما سایت شخصی را در مقابل شبکههای اجتماعی قرار میدهیم تا نشان دهیم سایت شخصی ابزاری با ارزش و همیشگی برای پرسونال برندینگ است. برای طراحی سایت شخصی و طراحی سایت شرکتی می توانید از تیم رندبیت سفارش دهید
۱- وبلاگ رسمیترین تریبون شما است
در برابر تمام رسانههایی که در اختیار دارید، وبلاگ رسمیترین فضا برای ارائه نظرات شما است. فضایی با نام و مدیریت کامل شما. شبکههای اجتماعی محیطی عمومی است. نوشتههای شما در کنار هزاران مطلب عمومی، سطح پایین و نامرتبط قرار میگیرد. حتی خود شما هم در صفحهی شخصیتان ممکن است از خانواده، مسائل روز و … بگویید و حرفهای جدی شما در کنار حرفهای خودمانی و… گم شود. این باعث میشود صفحات شبکههای اجتماعی به اندازهی وبلاگ رسمی نباشند. تفاوت یک سایت شخصی با شبکههای اجتماعی، تفاوت بین داشتن یک دفتر اختصاصی است با گرفتن غرفه در یک فروشگاه بزرگ.
برای ارجاع و لینک به شما و نوشتههایتان کجا بهتر است؟ آنچه در وبلاگ مینویسید قابل استنادتر از جاهای دیگر است. حتی مخاطب هم به آن اهمیت بیشتری میدهد. اگر وبلاگ را هم به رسانههای خود اضافه کنید، میتوانید بسته به فرمت و درونمایه محتوا، انتخاب کنید که در کجا باید آن را منتشر کنید. بعضی نوشتهها بهتر است در سایت منتشر شوند نه یک شبکه اجتماعی. وبلاگ جای نوشتههای نسبتا بلند و فکر شده شماست. مطالبی که دوست دارید بعدها هم کسانی آن را بخوانند یا رسانههای دیگر به آن لینک( ارجاع) بدهند.
۲- وبلاگ کمک میکند خودتان را بهتر معرفی کنید
در وبلاگ شما میتوانید یک رزومه کامل و ویرایش شده داشته باشید که شامل مواردی مثل این باشد:
- بیوگرافی
- نمونهکارها
- تماس باما
- نظر برخی از مشتریان
- اخبار مرتبط با ما
- و…
در بین شبکههای اجتماعی تنها لینکدین است که میتواند تا حدودی رزومهای مناسب از شما را نشان دهد اما باز هم امکان شخصیسازی آن به اندازه وبلاگ نیست. وجود یک رزومه کامل در وبلاگ این امکان را ایجاد میکند که شما در شبکههای اجتماعی، کارت ویزیت یا رزومه چاپی خود آدرس این صفحه را قرار دهید تا کسانی که میخواهند بیشتر با شما آشنا شوند رزومهی کاملتان را در سایت ببینند.
۳- وبلاگ جایگاه شما را در کسب و کارتان چند پله بالا میبرد
در هر حوزه و کسب و کاری که هستید، مخاطبان و افراد درگیر آن حوزه مطمئنا در گوگل به دنبال مطالب مرتبط جستجو میکنند و اگر به سایت شما برسند در کنار آن مطلب، نام و عنوان شما را هم خواهند خواند. حال فکر کنید فردی در چند جستجو به وبلاگ شما برسد. ناخودآگاه او در ذهنش شما را به عنوان فردی متخصص و صاحبنظر طبقهبندی میکند. مخصوصا که از شما نکاتی را هم آموخته است.
اگر همین مخاطب در مسائل تجاری به شما برسد خیلی سریع به شما اعتماد کرده و حتی بین چند گزینه شما را انتخاب میکند چون مخاطب شما را بیشتر یک مشاور میبیند نه کسی که میخواهد جنس یا خدماتش را به او بفروشد.
شاید دیگران در لینکدین یا اینستاگرام مطالب خوبی بنویسند ولی هیچ سایت معتبری به آنها ارجاع نمیدهد. اما اگر مطالب جالبی در تخصص خودتان داشته باشید، ممکن است سایتهای معتبر در حوزه شما یا سایتهایی نظیر ویکیپدیا به مطالب شما ارجاع کنند و این یعنی شما به نام یک متخصص در حوزه خود معرفی میشوید.
۴- وبلاگ محدودیتهای شبکههای اجتماعی را ندارد
هر شبکه اجتماعی محدودیتهای خودش را دارد. محدودیت تعداد کاراکتر، تعداد عکس و… فقط بخشی از این محدودیتها هستند. حتما با محدودیتهای اینستاگرام آشنا هستید، بقیه شبکههای اجتماعی هم محدودیتهای خودشان را دارند.
اما دست شما در سایتتان باز باز است. هرچقدر که میخواهید و با هر نوع محتوایی که میخواهید بنویسید. ظاهر سایت، مطالب و امکانات دیگر، همه قابل سفارشیسازی هستند. با طراحی سایت حرفه ای میتوانید برای مطالب خود نظرسنجی بگذارید، از گرافها، جدولها و … استفاده کنید و اگر موردی را نداشتید به سایت خود اضافه کنید. مخصوصا که بیشتر وبلاگها از سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده میکنند و این سیستمها توانانی افزودن امکانات با نصب پلاگین( افزونه) را دارند.
وبلاگنویسی یک سرمایهگذاری زمانبر و بلندمدت است. در شبکههای اجتماعی شما زودتر به مخاطب میرسید اما اگر حضور شما مداوم نباشد ممکن است خیلی زود هم از یاد آنها بروید ولی یک نوشتهی خوب در وبلاگ میتواند همیشه مخاطبانی را به سمت شما بیاورد. زمانی که برای وبلاگ میگذارید در کل بسیار کمتر از شبکههای اجتماعی است. شما میتوانید در ماه فقط یک پست خوب بنویسید. میتوانید چند ماه اصلا به وبلاگ سرنزنید و خیالتان راحت باشد که مطالب خوب شما در نتایج گوگل هستند. اما در شبکههای اجتماعی، یک محتوای خوب از شما نهایتا یک روز مورد توجه قرار میگیرد و بعد دیگر دیده نخواهد شد.
به وبلاگ به شکل یک ابزار نگاه کنید اما ابزاری بنیادی
شما به عنوان فردی که میخواهید روی برند شخصیتان کار کنید باید بخشی از زندگیتان را در شبکههای اجتماعی بگذرانید. وبلاگ به هیچ عنوان جایگزین شبکههای اجتماعی نیست. وبلاگ هم مثل شبکههای اجتماعی یک ابزار است. انتخاب با شماست که از آن استفاده کنید یا نه. اگر علاقهمند به نوشتن مخصوصا بلند نوشتن هستید، حتما وبلاگ را هم در استراتژی پرسونال برندینگ خود قرار دهید ولی اگر فکر میکنید وبلاگ نوشتن از آن کارهایی است که یک ماه دنبال میکنید دیگر به آن سرهم نمیزنید، میتوانید به عنوان مهمان در سایتهای معتبر مربوط به کسب و کار خود یکی دو مقاله خوب بنویسید با این کار حداقل از برخی مزایای وبلاگنویسی برای پرسونال برندینگ برخوردار خواهید شد.
منبع : همیارآکادمی