طراحی سایت در تبریز
یک طراح سایت با توجه به اینکه در چه پروسهای از طراحی وب سایت درگیر است، وظایف مختلفی دارد. به صورت کلی در طراحی و راه اندازی یک سایت، به دو تیم یا فرد برای طراحی Back-end یا همان بخش کدها و Front-end نیاز داریم.
متخصص طراحی Back-end کسی است که مسئولیت نوشتن کدهای مختلف برای ایجاد ساختار اصلی وب سایت را به عهده دارد. این کدها همان چیزی هستند که از نظر بازدیدکنندگان یک سایت پنهان هستند و بیش از هر چیز وظیفه راه اندازی و عملکرد یک سایت را به عهده دارند. یک متخصص طراحی سایت که وظیفه توسعه Back-end را به عهد دارد از زبان های برنامهنویسی مثل Python، ASP و PHP استفاده میکند.
در بحث طراحی Front-end همه کارها برای بهتر کردن ویژگیهای دیداری یک سایت انجام میشوند. در واقع تمام چیزی که بازدیدکننده سایت میبیند، نتیجه کار یک توسعه دهنده Front-end یا همان کسی است که با استفاده از کدهای مختلف ظاهر وب سایت را به سر و شکل میدهد. برای توسعه ظاهر سایت، نیاز به کد نویسی است و نوشتن این کدها با زبانهایی مثل HTML، CSS و جاوا اسکریپت انجام میگیرد. البته فراموش نکنید که همیشه در این پروسه همکاری با یک گرافیست وب میتواند نتایج بسیار بهتری رقم بزند.
برای طراحی سایت به چه ابزاری نیاز داریم؟
حتما با خودتان فکر میکنید، یک کامپیوتر خوب که با سرعت بالا همه چیز را اجرا کند و اعصاب ما را هنگام اجرای فرمانهای مختلف به هم نریزد؟ بله، یکی از اصلیترین ابزارها برای طراحی وب یک کامپیوتر خوب با سیستم عامل به روز و مناسب است. اما مهمتر از آن ابزار اصلی طراحی وب یا همان زبان های برنامه نویسی مختلف هستند.
ابزارهای طراحی سایت، معمولا با توجه به اینکه در چه پروسهای از بحث طراحی وب درگیر باشند، میتوانند کاملا از هم متفاوت باشند. این ابزارها معمولا در گذر زمان با نسخههایی جدیدتر جایگزین میشوند تا کار طراحی سایت را راحتتر و مفیدتر کنند. البته تکنولوژی که پشت هر کدام از این ابزار قرار دارد، همچنان ثابت میماند و فقط کارایی آنها است که دستخوش تغییر میشود. طراحی سایت در اردبیل هم همینطور است.
یک طراح سایت از ابزار و تکنولوژیهایی مثل HTML، CSS، PHP یا هر زبان و تکنولوژی دیگری مربوط به طراحی سایت استفاده کند.
انواع طراحی سایت
وب سایتهای امروزی به دو گونه وب سایت استاتیک و وب سایت داینامیک دستهبندی میشوند.
طراحی سایت استاتیک
در طراحی سایت استاتیک، یک فایل متمایز به ازاء هر صفحه وب سایت روی سرور ذخیره میشود و هر بار که این صفحه مورد نیاز باشد، عینا از سرور بازخوانی میشود و برای کاربر نمایش داده میشود. از مزایای این گونه طراحی سایت که در بیشتر تا سال ۲۰۱۵ محبوبیت داشت، آسانی طراحی صفحات استاتیک و امنیت بالای آن برای سرورهای آن دوره بود.
با ارائه سرورهای ارزان قیمتتر و بالا رفتن تکنولوژی امنیت سرور، کم کم این طراحی جای خود را به طراحی سایت داینامیک (پویا) داد. البته هنوز هم در تمام وب سایتهای داینامیک، بخشهایی با طراحی استاتیک ایجاد میشوند و در واقع تمام وب سایتها چند بخش استاتیک در طراحی خود دارند.
طراحی سایت داینامیک
صفحات داینامیک وب سایت به گونهای طراحی میشوند که خود صفحه ثابت، اما محتوای آن متغیر باشد. ساختار این صفحات توسط یک اپلیکیشن سرور که اسکریپتهای سمت سرور را فراوری میکند، ایجاد میشود.
در واقع محتوای چنین صفحاتی با توجه به جستجوی کاربر، ایجاد میشوند. این بدان معنی است که محتوای صفحه به خودی خود روی سرور وجود ندارد و با فراخوانی چنین محتوایی از یک صفحه سایت داینامیک، این صفحه روی سرور ایجاد شده و برای کلاینت فرستاده میشود.
در یک سایت داینامیک، صفحات معمولا محتوای مورد نیاز خود را از یک دیتابیس در Back-end فراخوانی میکنند. هنگامی که صفحات داینامیک وب سایت برای اولین بار توسعه پیدا کردند. توسعه اولیه صفحات داینامیک وب مستقیما در زبانهایی مثل PHP، Perl یا ASP صورت میگرفت.
اگر یک ایده فوقالعاده برای ساخت اپلیکیشن در مغز خود دارید و نمیدانید که چگونه آن را پیادهسازی کنید، با ما همراه باشید تا مراحل ساخت اپلیکیشن را به شما بیاموزیم.طراحی سایت در زنجان هم همین روال خواهد بود.
گام اول: هدف را مشخص کنید.
در این گام بدون استفاده از تکنولوژی، فقط با یک قلم و کاغذ به سوالات زیر پاسخ دهید:
- اپلیکیشن دقیقا چه کاری انجام میدهد؟
- چگونه میخواهید نظر کاربران را جلب کنید؟
- با این اپلیکیشن چه مشکلی حل میشود؟
- چگونه زندگی مردم را سادهتر میکند؟
- چگونه میخواهید اپلیکیشن خود را به بازار عرضه کنید؟
گام دوم: ایدههای خود را طراحی کنید.
نه! هنوز نمیتوانید کامپیوتر خود را روشن کنید. باید طرحهایی را که در ذهن دارید، طراحی کنید. بهطور مثال مشخص کنید، میخواهید از تبلیغات درون اپلیکیشن استفاده کنید یا خیر. آیا برنامه را رایگان عرضه میکنید یا پولی. همچنین میتوانید گزینهای برای پرداختهای درون برنامهای ارائه دهید. مطمئن شوید، ایدهها را به خوبی طراحی کردهاید.
گام سوم: جستجو و تحقیق هر چه بیشتر
حالا میتوانید کامپیوتر خود را روشن کنید. شما باید تا میتوانید درباره ایده اپلیکیشن خود تحقیق کنید. میدانم که فکر میکنید ایده بسیار خوبی دارید، اما کمی جستجو کنید، احتمالا کسی قبلا آن را امتحان کرده باشد. حالا شما دو راه دارید. یکی اینکه بدون بررسی رقیب، ایده خود را عملی کنید و احتمالا تا دو یا سه سال دیگر یکی از شما، نابود شود؛ یا اینکه نقاط ضعف و قوت رقیب را بررسی کنید. نظرات کاربران را درباره آن بخوانید و از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنید. حالا با اطلاعات جدیدی که کسب کردهاید، گامهای یک و دو را دوباره انجام دهید.
پس از اصلاح ایده خود، در اینترنت جستجو کنید و مطمئن شوید که ایده شما امکانپذیر است. محدودیتهای کپیرایت و ... را بررسی کنید تا وقتتان صرف یک ایده غیرممکن نشود.
در آخر تمرکز خود را روی بررسی فروش و بازاریابی بگذارید. مشخص کنید، چگونه میخواهید از اپلیکیشن خود درآمد کسب کنید؟ بازار هدف شما کدام گروه هستند؟ کودکان، نوجوانان، معلمان، بازیگران و یا هر گروه دیگر. با مشخص شدن بازار هدف میتوانید ایده خود را دقیقتر کنید.
گام چهارم: Wireframe
در این گام باید یک راهنمای تصویری کامل از اپلیکیشن خود طراحی کنید. با این کار ایده شما روشنتر و ملموس میشود. برای این کار میتوانید از سایتهایی مانند https://wireframe.cc/و http://visio.microsoft.com/ استفاده کنید.
گام پنجم: Back End اپلیکیشن خود را مشخص کنید.
در این مرحله شما باید سرورها، API ها و نمودارهای داده خود را مشخص کنید. ضروری است که نمودارها واضح باشند، چون در طول پروژه از آنها به عنوان دستورالعمل استفاده خواهید کرد.
گام ششم: مدل خود را بررسی کنید.
نسخه پیشنمایش اپلیکیشن خود را در اختیار دوستان، خانواده و هر کسی که میخواهید قرار دهید تا نقاط ضعف اپلیکیشن را بفهمید. وقت خود را با افرادی که میگویند "وای، عجب کار بینقصی" تلف نکنید. هدف در این مرحله، نهاییکردن ساختار برنامه است. طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت در ارومیه هم همین گونه مدل ها را بررسی می کنیم.
گام هفتم: ساختن.
شما میتوانید ساخت اپلیکیشن را شروع کنید. سرورها، پایگاههای داده و API ها را تنظیم کنید. فراموش نکنید بازخوردی که در گام قبل گرفتید را در اپلیکیشن منعکس کنید.
گام هشتم: طراحی رابط کاربری.
در این مرحله طراحان، رابطگرافیکی اپلیکیشن را طراحی میکنند. رابطکاربری بخش بسیار مهمی از اپلیکیشن است. شما باید با طرحها، بیننده را جذب کنید. دقت کنید که رابط کاربری باید بر اساس سلایق بازار هدف باشد، نه بر اساس سلیقه خودتان!
گام نهم: تست اپلیکیشن.
در این قسمت شما باید عملکرد اپلیکیشن را چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ رابط کاربری تست کنید. شما باید تستهای زیادی را انجام دهید تا مطمئن شوید تمام قسمتهای اپلیکیشن بهدرستی کار میکند. Pixate و Proto.ioبسترهای خوبی برای تست اپلیکیشن شما هستند. آنها به شما کمک خواهند کرد تا تمامی لایهها، تعاملات و طراحیهای اپلیکیشن خود را بررسی کنید.
گام دهم: اصلاح و تنظیم.
اکنون که اپلیکیشن شکل کامل خود را پیدا کرده باید به عقب برگردید و دوباره اپلیکیشن را بررسی کنید. از همان افرادی که قبلا اپلیکیشن را نقد و بررسی کرده بودند بخواهید دوباره آن را مشاهده کنند و انتقادات خود را مطرح کنند. در نهایت هر تغییر دیگری را که فکر میکنید لازم است، انجام دهید.
گام یازدهم: تست نسخه بتا.
حالا شما باید برنامه را در یک محیط واقعی تست کنید. شما بهراحتی میتوانید اپلیکیشن خود را در دستگاههای مختلف تست کنید. اگر اپلیکیشن اندروید است، شما میتوانید بهراحتی آن را در دستگاههای اندرویدی مشاهده و بررسی کنید. اگر اپلیکیشن ios است، نیاز به استفاده از پلتفرمی بهنام TestFlight خواهید داشت.
گام دوازدهم: اپلیکیشن خود را منتشر کنید.
اکنون که اپلیکیشن خود را ساختید باید آن را منتشر کنید. امیدوارم با ساخت این اپلیکیشن یک مشکل بزرگ را حل کرده باشید. شما بهراحتی میتوانید اپلیکیشن خود را به فروشگاه اندروید اضافه کنید. اپلیکیشن شما بلافاصله در Google Play قرار خواهد گرفت. اگر بخواهید اپلیکیشن خود را در فروشگاه اپل منتشر کنید، اپلیکیشن شما توسط تیم اپل بررسی خواهد شد و شاید بتوانید آن را در App Store نیز مشاهده کنید.
اگر شما در مورد اپلیکیشن خود روی دستگاههای مختلف نگرانی دارید، میتوانید ابتدا آنرا در Pre-Apps منتشر کنید. این کار به شما کمک میکند تا از سازگاری اپلیکیشن خود با دستگاههای مختلف اطمینان حاصل کنید.
اما این پایان کار نیست! شاید بتوان گام سیزدهم را بازاریابی در نظر گرفت. برای اینکه بتوانید اپلیکیشن خود را به فروش بالایی برسانید، باید برنامههایی برای بازاریابی نیز داشته باشید.
هزینه تعرفه طراحی اپلیکیشن اندروید و ای او اس یا اپل می تواند یک امر مهم در انتخاب و تصمیم شما باشد ولی همه می دانیم که ملاک اصلی طراحی یک اپلیکیشن حرفه ای ای هزینه انجام آن نیست بلکه "کیفیت" مهمترین نقش را ایفا می کن. هر شخص و شرکتی می تواند خود را به عنوان طراح اپلیکیشن معرفی کند اما فقط یک شرکت حرفه ای می تواند اپلیکیشن حرفه ای و کارآمد شما را طراحی و اجرا کند.
سئو چیست؟
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:
سئو (بهینهسازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتورهای جستجو با روشهای غیر اخلاقی نیست. آنها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایتها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبهبندی بالا، ایجاد شدهاند.
سئو را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک وب سایتها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، میپردازد.
سئو فرآیند سادهای نیست که به راحتی پیادهسازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینهای و صبر است. موتورهای جستجو با تغییر مداوم الگوریتمهای رتبهبندی خود غیر قابل پیشبینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.
سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.
الگوریتم رتبهبندی گوگل دارای بیش از 200 معیار جهت رتبهبندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو میبایست مهمترین این معیارها را جهت پیادهسازی موفق سئو بدانند.
اوایل شروع سئو
در اوایل سال 1990 اولین موتورهای جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضی از محبوبترین آنها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده نگاه میکردند که همانند صفحه زرد، سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام میشد. در این لیست صفحاتی همچون AAA در بالای این لیست وجود داشتند.
با رشد مداوم اینترنت موتورهای جستجوی جدیدتری ظاهر میشدند که از الگوریتمهای رتبهبندی پیچیدهتری استفاده میکردند. این الگوریتمها با معیار تراکم کلمه کلیدی ( تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسبهای شبیه key-words برای فهم محتویات وب سایتها استفاده میکردند. به دنبال این رشد سئوبرای بیشتر دیده شدن سایتها فعالیت خود را شروع کرد. با توسعه رتبهبندی صفحات توسط موتورهای جستجو، مهندسین سئو به دنبال پیدا کردن راههایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روشهایاخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند. سئو در تبریز تیم رندبیت اول می باشد.
یک مقاله که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعهدهندگان وب صحبت کرد که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو از روشهای غیر اخلاقی سئو استفاده میکردند. این مقاله توضیح میدهد که چگونه توسعهدهندگان وب به راحتی یک سایت را به همراه کلمات کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان شده است، بارگذاری میکنند که در نتیجه موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش میدهند.
همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبهبندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل کار خیلی راحتی نسبت به امروز بوده است. با بکار گیری روشهای غیر اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود. امروزه الگوریتمهای موتورهای جستجو پیچیدهتر شدهاند و خیلی سخت است که مهندسین بهینهسازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته این بازی موش و گربه بین مهندسین سئو و موتورهای جستجو امروزه نیز وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.
رپورتاژ