امروزه سئو بیشتر از همیشه اهمیت دارد و هر کسبوکار آنلاینی پیش از اجرای فرآیند سئو باید با اصول اساسی سئو آشنا باشد. سئو، این کلمهی سه حرفی، پتانسیل این را دارد که کسبوکار شما را دگرگون سازد و موفقیت شما را تضمین کند. میتوان با قاطعیت گفت که بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو، یکی از کلیدهای موفقیت هر کسبوکار آنلاین است.
سئو یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) مجموعهای از اصولی است که شما میتوانید آنها را در وبسایتتان به کار گیرید تا رتبه بالاتری در موتورهای جستجو به دست آورید.
با کمک سئو، شما میتوانید وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، به رتبههای بالاتری در نتایج جستجو دست یابید، ترافیک وبسایتتان را بالا ببرید و مشتریان بیشتری را جذب کنید. شما با رعایت اصول اساسی سئو، به موتورهای جستجو کمک میکنید تا وبسایت شما را شناسایی کنند و آن را در نتایج جستجو نشان دهند. ما در ادامه مطلب شما را با اصول اساسی سئو و نحوهی تاثیرگذاری هر کدام از آنها آشنا میکنیم.
اصول اساسی سئو
1) اصول فنی سئو
بهتر است بدانید که میلیونها وبسایت در سراسر دنیا وجود دارند اما بسیاری از آنها اصلا ایندکس نمیشوند. شما باید قبل از هر چیزی مطمئن شوید که کراولرها بدون هیچ مشکلی به وبسایت شما دسترسی دارند و میتوانند وبسایت شما را شناسایی کنند. هر گونه مشکل در سئو فنی، میتواند تمامی تلاشهای شما را از بین ببرد و شما باید قبل از هر گونه اقدامی، به سئو تکنیکال یا همان سئو فنی خود توجه کنید.
تنظیمات دامنه
در این مرحله شما نیاز به بررسی و بهینهسازی تنظیمات دامنه دارید. در دنیای سئو، دامنه سایت با www و بدون آن، با هم فرق دارند. یعنی دو وبسایت https://www.example.com (با www) و http://example.com (بدون www) متفاوت هستند. پس اینکه شما دو آدرس ورودی برای یک وبسایت داشته باشید، از لحاظ سئو اصلا اصولی نیست و اولین چیزی که شما باید انجام دهید، این است که برای گوگل مشخص کنید که کدام دامنه را ترجیح میدهید.
ساختار سایت
ساختار سایت برای سئو بسیار مهم است. وبسایتهایی با ساختار سلسله مراتبی برای استفادهی کاربران و کراولرها آسانتر بوده و برای سئو سایت بهتر هستند. اگر در حال راهاندازی وبسایتتان هستید، شما باید حتما به ساختار سایتتان فکر کنید و آن را جدی بگیرید.
یکی از اشتباهات رایجی که بیشتر طراحان آن را مرتکب میشوند، این است که بدون اینکه به ساختار وبسایت فکر کنند، روی ظاهر وبسایت تمرکز میکنند.
کراولرها پروسه ایندکس وبسایت را از صفحه خانگی شروع میکنند و سپس به صفحات دیگر وبسایت مراجعه میکنند. به همین دلیل شما باید مطمئن شوید که هر صفحه از وبسایت شما، باید در کمتر از سه کلیک از صفحه خانگی، قابل دسترسی باشد.
URL
علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، شما همچنین باید URL خود را بهینه کنید. URL شما باید دقیقا بیانگر همان چیزی باشد که در صفحه موردنظر است. به عنوان مثل دو URL زیر را در نظر بگیرید:
https://www.example.com/343/bg/page.html
https://www.example.com/what-is-seo
اولی(page.html)، نمونهی یک URL نامناسب است، در حالی که دومی(what-is-seo)، نمونهای از یک URL سئوپسند میباشد. در واقع این URL مثل کلیدی برای موتورهای جستجو و کاربران است و میتواند به آنها بفهماند که محتوای صفحهی وبسایت، در مورد چه چیزی است.
صفحاتی که دیگر در دسترس نیستند
گاهی اوقات زمانی که روی یک لینک کلیک میکنید، با یک صفحهی خالی یا با ارور مواجه میشوید که میتواندتجربهی بدی را برای کاربران و کراولرها بسازد. شما میتوانید به جای نمایش صفحه خالی 404، راهی را به آنها نشان دهید تا چیزی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. مثلا یک باکس جستجو…
سرعت وبسایت
سرعت وبسایت یکی از مهمترین فاکتورها در رتبهبندی وبسایت است. مطمئنا وبسایتهایی با سرعت بالا در رتبهبندیهای بهتری قرار میگیرند. شما باید زیرساخت سرورتان و چیزهایی که مربوط به سرعت سایت هستند را بررسی کنید. وبسایت شما باید در کمتر از 3 ثانیه بارگیری شود، در غیر اینصورت احتمالا شما درصد بالایی از بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد.
امنیت وبسایت
علاوه بر سرعت، امنیت وبسایت نیز بسیار حیاتی است و گوگل به آن اهمیت میدهد. حتما از پروتکل HTTPS استفاده نمایید و در بازههای زمانی مختلف، عملیات مانیتورینگ سرور وب سایت را انجام دهید. همچنین حملات ddos را دفع کنید تا باعث کاهش سرعت یا از کار افتادن وب سایتتان نشوند.
طراحی موبایلپسند
در حال حاضر بیش از 60% جستجوها از طریق دستگاههای تلفن همراه انجام میشود. به این معنی که وبسایت شما باید کاربرپسند باشد و تجربهی خوبی را برای کاربران در جستجو با گوشیهای همراه بسازد. شما باید وبسایت خود را بر روی دستگاههای مختلف تست کنید و مطمئن شوید که استفاده از آن آسان است و سریع بارگذاری میشود.
آنچه که در این مرحله شما باید به آن توجه کنید، این است که تنظیمات سئو فقط به محتوای وبسایت مربوط نیست و زیرساختهای فنی نیز میتوانند روی سئو سایت تاثیر بگذارند. مواردی که در بالا اشاره کردیم، مربوط به سئو فنی وبسایت هستند و اگر شما دانش فنی برای اعمال این تغییرات را ندارید، میتوانید با ما تماس بگیرید تا تیم فنی ما به شما کمک کنند.
2) کلمات کلیدی
کلمه کلیدی یکی از رایجترین اصطلاحات دنیای سئو است و همان کلمه یا عبارتی است که کاربر آن را در باکس جستجو وارد میکند. این کلمه کلیدی میتواند تنها یک کلمه واحد مثل “کفش” یا ترکیبی از چند کلمه مثل ” بهترین کفش فروشی در تهران ” باشد. زمانی که دکمه جستجو فشار داده میشود، الگوریتم موتور جستجو سعی میکند تا بهترین صفحات مرتبط با عبارت جستجو را بیابد و نتیجه را به شما نشان دهد. شما با انتخاب و استفاده ار کلمات کلیدی مرتبط با محتوای خود، شانستان را برای نمایش وبسایتتان در موتورهای جستجو افزایش میدهید.
البته بهتر است اشاره کنیم که همه کلمات کلیدی یکسان نیستند و برخی از آنها نسبت به بقیه عملکرد بهتری دارند. مطمئنا کلمه کلیدی “کفش ورزشی” نسبت به “قفس طوطی” تعداد جستجوی بالاتری دارد. یا احتمال تبدیل شدن به مشتری فردی که در جستجوی “خرید کفش ورزشی” است، به مشتری تبدیل شود، نسبت به کسی که عبارت “هوا فردا چگونه است” را جستجو میکند، بیشتر است.
نکتهای که بنظر جالب میرسد این است که طبق گفتهی گوگل، حدود 20 الی 25% کلمات کلیدی جدید هستند و قبل از آن در گوگل جستجو نشدهاند. این میتواند فرصتی عالی برای وبسایتها باشد تا با انتخاب کلمات کلیدی جدید بازدیدکنندگان را به سمت وبسایت خود بکشانند.
یافتن بهترین کلمه کلیدی
مطمئنا یافتن کلمات کلیدی یکی از مهمترین بخشهای سئو سایت است و شما باید کشف کنید که کاربران موردنظر شما چه چیزهایی را جستجو میکنند تا بتوانید محتوای مفید و ارزشمندی را برای جذب آنها تولید کنید. برای اینکار نیاز به ابزارهایی مثل keyword tool یا SEMRUSH دارید تا بتوانید کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان را پیدا کنید.
معمولا در کلمات کلیدی کوتاه، رقابت بسیار شدید است و اینکه بتوانید به صفحه اول گوگل برسید، کمی سخت خواهد بود. شما میتوانید در چنین مواقعی از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید که رقابت در آنها کمتر است و شانس شما برای رتبهبندی بالا و دریافت ترافیک گوگل بیشتر است.
گوگل ترندز یکی از امکانات تحت وب برای یافتن کلمات کلیدی است که توسط گوگل به صورت رایگان ارائه شده است. شما به کمک گوگل ترندز میتوانید روند جستجوی واژههای مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده کنید و جزئیات بیشتری را در مورد کلمات کلیدی که مردم جستجو میکنند، بدست آورید.
3) سئو داخلی یا On-Page SEO
بهینهسازی سایت و محتوای وبسایت، سومین فاکتور موثر در سئو سایت است. شما باید به موتورهای جستجو کمک کنید تا متن محتوای شما را بفهمند. همینطور شما باید اصول نگارش محتوا و تنظیمات صفحه را به شکلی انجام دهید که صفحه شما در موتورهای جستجو با وارد کردن کلمه کلیدی موردنظر، در نتایج جستجو ظاهر شود. این فرآیند میتواند به 2 بخش تقسیم شود: بهینهسازی مشخصات صفحه مانند عنوان صفحه و بهینهسازی محتوای داخلی صفحه.
مهمترین فاکتورهای سئو داخلی عبارتند از:
عنوان صفحه(Page title)
هر صفحه وبسایت شما، نیاز به عنوان منحصربفردی دارد. عنوان صفحه همان چیزی است که کاربر، آن را در نتایج جستجو مشاهده میکند و اولین عنصری است که کراولرها آن را میخوانند. عنوان صفحه از زمان آغاز گوگل فاکتور بسیار مهمی در سئو بوده و همچنان فاکتور مهمی به شمار میآید. شما باید، عنوان صفحه جذابی را انتخاب کنید تا کاربر را متقاعد نماید تا روی آن کلیک کند. همینطور عنوان صفحه باید توصیفی از محتوای صفحه باشد و دارای کلمه کلیدی مورد نظر باشد تا کاربران و موتورهای جستجو به آن اهمیت دهند.
توضیحات متا (Meta Description)
توضیحات متا چکیدهای از محتوای وبسایت است که توسط کاربران در بازدید از صفحه وب سایت شما دیده نمیشود، اما به هنگام جستجو و ظهور صفحه شما در نتایج موتور جستجو، زیر عنوان صفحه نمایش داده می شود. این بخش باید توضیحات جذابی از محتوای درون صفحه باشد و همچنین کلمه کلیدی موردنظر در آن به کار رفته باشد.
تیتر اصلی(Main heading)
هدینگها یکی دیگر از مهمترین عناصر سئو داخلی هستند. برای اینکه محتوای شما توسط کاربر به راحتی خوانده شود، نیاز دارید تا آن را به بخشهای متعددی تقسیمبندی کنید. این کار توسط هدینگها صورت میپذیرد. در HTML هدینگ اصلی با نام <h1> شناخته میشود. برای یک سئو خوب، بهتر است که شما، فقط یک هدینگ اصلی(h1) داشته باشید. سپس میتوانید هدینگ خود را به هدینگهای زیر مجموعه (h2, h3) تقسیم کنید.
به یاد داشته باشید که استفاده از هدینگها باید به صورت سلسله مراتبی انجام پذیرد. به عبارت دیگر شما اول هدینگ اصلی را دارید، زیر مجموعهی آن هدینگ دوم و زیر مجموعه آن نیز هدینگ سوم است.
بهینهسازی عکسها، صدا و تصاویر
همهی مطالب شما متن نیستند و وبسایت شما، میتواند شامل ویدیوها، پادکستها یا تصاویر نیز باشد. گوگل به آسانی نمیتواند بفهمد که تصاویر یا ویدیوهای شما حاوی چه مطالبی هستند. شما میتوانید کار را برای گوگل آسانتر نمایید و عکس و عناصر چندرسانهای خود را سئوپسند نمایید.
برای مثال هنگام اضافه کردن عکس به صفحه وبسایتتان، شما میتوانید از متن جایگزین(ALT text) برای توصیف عکس با کلمات استفاده کنید. موتورهای جستجو زمانی که به عکس شما میرسند، متن جایگزین را میخوانند و شناسایی میکنند.
بهینهسازی محتوا (Content SEO)
مطمئنا مهمترین بخش سئو مربوط به بهینهسازی محتواست و شما باید بیشترین توجه خود را صرف آن کنید. در دنیای سئو، گفته میشود که محتوا پادشاه است. به این معنی که کیفیت محتوای شما، مهمترین عامل رتبهبندی آن در گوگل است. گوگل همیشه سعی میکند تا باکیفیتترین نتایج را برای کاربران ارائه دهد. بنابراین اگر محتوای شما باکیفیت باشد، احتمال اینکه سایت شما در رتبههای بهتری قرار گیرد، بسیار بالا است.
ویژگیهای محتوای باکیفیت
- محتوای شما باید منحصربفرد باشد، یعنی قبلا منتشر نشده باشد و یا متفاوتتر از چیزی که قبلا منتشر شده است، باشد.
- محتوا باید کامل باشد، یک موضوع را با جزئیات توضیح دهد و کاربر را سردرگم نکند.
- از نگارش خوبی برخوردار باشد و کاربر به راحتی بتواند متن را بفهمد.
- بیغرض و بدون تبعیض نوشته شده باشد و به هر دو طرف از یک داستان اشاره کند.
- معتبر باشد و بر اساس مطالعه، تحقیق و دادهها نوشته شده باشد.
- سئوپسند باشد.
4) بازاریابی محتوایی
ما تا به اینجا گفتیم که شما باید سئو خود را با بررسی و بهینهسازی فنیِ وبسایت شروع کنید و سپس با کلمات کلیدی مناسب، محتوای باکیفیتی را تولید نمایید. فرآیند تکرار دو مرحلهی آخر(جستجوی کلمات کلیدی و تولید محتوا)، بر اساس اهداف کلی بازاریابی کسب و کار شما، بازاریابی محتوایی نامیده میشود. انجام اینکار به طور مداوم و برای یک دورهی زمانی خاص، میتواند ترافیک سایت شما را بالا برده و به تدریج رتبهبندی وبسایتتان را بهبود ببخشد.
5) سئو خارجی یا Off Page
شما باید بتوانید با روشهای مختلفی مخاطب را برای بازدید از وبسایت و خواندن پستهای جدیدتان تشویق کنید. این فرآیند سئو خارجی(Off Page) نامیده میشود و به تعداد بکلینکهایی که یک وبسایت از سایر صفحات مرتبط در وب دریافت میکند، اشاره دارد. بکلینکها یکی از اصول اساسی سئو بوده و میتوانند باعث بهبود رنکینگ وبسایت در نتایج جستجو گوگل شوند.
بکلینک چیست؟
بک لینک در واقع لینکی است که از یک سایت به سایت دیگر اشاره دارد. لینک های واردشده یـا InBound Links لینک هایی هستند که از یک سایت دیگر به سمت سایت شما داده می شود و لینک های خروجی یا outbound Links لینک هایی هستند که از سمت سایت شما به یک سایت دیگر داده می شوند.
بک لینک مثل رای اعتماد بوده و بر درستی وبسایت تایید دارد و در طول فرآیند رتبهدهی توسط الگوریتمهای گوگل در نظر گرفته میشود. گوگل رسما اعلام کرده است که صفحاتی با تعداد زیاد لینک های واردشده در مقایسه با صفحات دیگر برای کاربران مفیدتر هستند. میتوان از همین جمله نتیجه گرفت که بک لینک برای سئو بسیار مهم بوده و وبسایتی با محتوای عالی، سئو داخلی خوب و بک لینک باکیفیت میتواند به راحتی توجه گوگل را به خود جلب کند و به سرعت به صفحه اول گوگل دست یابد.
اگر برای اجرای فرآیند سئو، از سئو تکنیکال، سئو داخلی و اصول تولید محتوا گرفته تا استفاده صحیح از بکلینکها نیاز به مشاوره دارید، یا اینکه به دنبال برنامه و استراتژی مشخص برای پیشبرد سئو وبسایت خود هستید میتوانید خدمات سئو رندبیت را مطالعه کنید و با رندبیت در ارتباط باشید.